Avatar billede kimblim Nybegynder
03. juni 2004 - 23:15 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Wireless for dummies..

Hey,

Jeg har netop købt et D-LINK DWL2000AP+ Accesspoint, som jeg gerne vil sætte til mit netværk. Jeg har ADSL, og min opsætning ser nogenlunde sådan her ud:

ADSL-Modem -> Switch -> Accesspoint
                |-> Stationær PC

Håber det giver mening ;)

Anyways, når jeg skal sætte min D-Link op, står der i manualen at jeg skal indtaste http://162.198.0.50 i browseren for at komme til admin-modulet, men den side kan ikke findes! Jeg kan finde den, hvis jeg sætter netværkskabel direkte mellem pc og accesspoint, men burde den ikke kunne via begge metoder?

En anden ting er at jeg skal til at vælge kryptering osv, og det har jeg nada forstand på, så hvilken type skal jeg vælge, og hvor kan jeg finde min MAC-adresse? Er det muligt at begrænse adgangen til f.eks. 3-4 bestemte MAC-adresser?

PUHA - det var meget på en gang, håber på at I kan hjælpe mig :)
Avatar billede amikk Nybegynder
03. juni 2004 - 23:27 #1
Den IP adresse som du skriver... er du 100% på at det er den som står i manualen?

Det er altid en god ide at sikre sig så meget som muligt så mit svar vil være ja, til at du bør bruge kryptering, og mht valg så brug wep 128 bit kryptering som er en fin løsning (mig bekendt). Du kan godt slå mac-filtrering til således at dit accesspoint kun kan kommunikere med kort hvor mac-adressen er godkendt af dig
Avatar billede amikk Nybegynder
03. juni 2004 - 23:29 #2
hvis du gør følgende kan du få din mac-adresse

tryk på start => vælg kør => skriv cmd og tryk enter => i prompten skriv ipconfig /all

Den fysiske adresse som står opgivet er din mac-adresse typisk bestående af tal og bogstaver fx: xx-yy-xx-yy-xx-yy
Avatar billede kimblim Nybegynder
03. juni 2004 - 23:40 #3
Det er 100% sikkert den der står i manualen, og som jeg skriver kan jeg også godt nå den, hvis jeg sætter accesspointet direkte i comp'en, og ikke via switchen...
Avatar billede amikk Nybegynder
03. juni 2004 - 23:43 #4
Jeg har andre steder på eksperten med lignende problemer beskrevet set, at det muligvis kan løses hvis du fjerner fluebenet under dine netværksinstillinger på det trådløse netværk på punktet: Aktiver IEEE 802.1x-godkendelse for dette netværk, således at punkter nedefor bliver markeret gråt og ikke kan ændres... prøv det og se om det hjælper, ellers må vi tage den derfra
Avatar billede amikk Nybegynder
03. juni 2004 - 23:49 #5
Prøv at angive ip 192.168.0.50 i browseren i stedet, og angiv kun brugernavn admin og password feltet tomt (med mindre du ikke har ændret noget)

Det er umiddelbart hvad jeg kan se man skal gøre i manualen til din enhed som jeg har fundet på D-Link Europe's web-site
Avatar billede kimblim Nybegynder
03. juni 2004 - 23:53 #6
Når jeg angiver IP 192.168.0.50 i browseren får jeg bare en 404-side.. Den kan simpelthen ikke finde det :(

Jeg har dog fundet min MAC-adresse nu :)
Avatar billede amikk Nybegynder
03. juni 2004 - 23:55 #7
Hm... jeg antager at du i din browser har skrevet komplet som jeg nu skriver det nedenfor

http://192.168.0.50

Uden held?

Hvilket trådløst netkort har du i maskinen?
Avatar billede kimblim Nybegynder
04. juni 2004 - 00:18 #8
Jeps, det var nøjagtig sådan jeg skrev det... og uden held. Nu er det dog lykkedes mig at komme i kontakt med den på 192.168.0.104 istedet (!?!) - jeg kunne se et trådløst netværk, og kunne se ip-adressen.. den vil dog ikke godtage min brugernavn/password!
Avatar billede amikk Nybegynder
04. juni 2004 - 00:23 #9
hvad er det for et brugernavn password du referer til?

Gør det du i første omgang opretter en kablet forbindelse til dig accesspoint, hvor du omdøber dit SSID til noget andet en default, fx dit efternavn, og derefter disabler SSID Broadcast. Dernæst slå wep kryptering til og angiv en nøgle, dernæst tilføj dit trådløse netværkskorts mac-adresse og sætter den til kun at tillade trafik med et godkendt netkort, som self' er dit eget trådløse netkort.

Med dette gjort (stadig tilsluttet med kabel) gå ind under egenskaberne for dit trådløse netværkskort og angiv de samme oplysninger (ved ikke om du bruger D-links software eller windows xp (hvis det er det du bruger) egen konfigurations mulighed). De-aktiver den trådløse forbindelse, hiv kablet ud, og aktiver den trådløse forbindelse. Så burde der være hul. Hvad enten du bruger det medfølgende software eller windows egen funktion er princippet det samme, blot du angiver de samme oplysninger.
Avatar billede kimblim Nybegynder
04. juni 2004 - 00:28 #10
"..og angiv en nøgle," - hvilken nøgle snakker vi om her?
Avatar billede amikk Nybegynder
04. juni 2004 - 00:30 #11
hvis du fx skriver detteerentest vil det blive oversat til en lang smøre af bogstaver og tal - den bliver krypteret og det er den nøgle jeg referer til. Du bestemmer selvfølgelig hvad den skal indholde, man kan vel godt kalde den en form for et password
Avatar billede kimblim Nybegynder
04. juni 2004 - 00:36 #12
Jeg forstår bare ikke rigtig hvor jeg skal skrive den nøgle?

Jeg kan vælge mellem 4 forskellige slags authentication modes, og dernæst vælger jeg 128bits kryptering. så skal jeg vælge mellem hex og ascii og dernæst indtaste en nøgle? Skal jeg vælge ascii?
Avatar billede amikk Nybegynder
04. juni 2004 - 00:55 #13
ascii er helt fint

prøv så at angive en kode
Avatar billede amikk Nybegynder
04. juni 2004 - 00:56 #14
skriver du fx test på en 128 bits kode vil den blive oversat til 9FDF3BFDFB10AFEB0925EF9605 som er den nøgle jeg snakker om
Avatar billede amikk Nybegynder
04. juni 2004 - 00:58 #15
grunden til at du fik hul til den på 192.168.0.104 vil jeg begrunde i at IP'en måske har været optaget af en anden netværksenhed i øvrigt
Avatar billede kimblim Nybegynder
04. juni 2004 - 09:10 #16
OK, nu tror jeg sgu det virker med nøglen. Jeg prøvede ihvertfald at skrive en anden nøgle på min laptop, og jeg kunne godt se netværket, men jeg kunne ikke bruge det.

Har dog stadig ikke fundet noget sted hvor jeg kan indsætte MAC-adresser, så jeg har dobbelt-security, men det må jeg lege mig frem til.

Drop et svar, så du kan få dine velfortjente point :) Tak for hjælpen!
Avatar billede amikk Nybegynder
04. juni 2004 - 15:34 #17
Hej kimblim

Undskyld den lange svartid, men jeg ramte sengen og dernæst har jeg (er stadig) været på arbejde...

Jeg takker for pointne men vil gerne hjælpe dig yderligere med at få det til at virke

Jeg skriver lige hvis jeg kan se du har postet noget nyt når jeg kommer hjem i aften, hvilket nok er omkring kl 23-2400
Avatar billede amikk Nybegynder
05. juni 2004 - 01:35 #18
Hey! Er du kommet videre i problemet?
Avatar billede kimblim Nybegynder
05. juni 2004 - 12:49 #19
Hey, det ser ud til at virke fint med key'en, så jeg tror jeg holder her imens legen er god ;) Tusind tak for hjælpen..
Avatar billede amikk Nybegynder
05. juni 2004 - 17:06 #20
var så lidt, god weekend