Avatar billede lo Nybegynder
03. juni 2004 - 08:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

manglende reference eller ?

Hejsa!
Jeg har en databse, der pludselig er begyndt at skrive følgende meddelelse, når man prøver at åbne nogle af formularerne:

"Microsoft Access-databasen eller projektet mangler en reference eller indeholder en brudt reference til filen 'dao2535.tlb' version 3.5"
*Hvis du vil sikre at databasen eller projektet fungerer korrekt, skal du rette referencen
*Du kan finde ud af, hvordan referencen rettes, ved at klikke på hjælp.

Jeg har så prøvet at trykke på hjælp og følge vejledningen, og det er noget med, at man skal ind og krydse et flueben af i VB, men den rubrik, hvor jeg skal krydse det af, findes ikke i min database.

Så vidt jeg kan se, sker der ikke noget ved, at trykke 'ok' i meddelelsen, alt fungere rigtig nok, men det kunne bare være rart, hvis det var i orden.

Er der nogle, der kan hjælpe mig, med at fjerne denne meddelelse?

V.H. LO
03. juni 2004 - 09:00 #1
I VBA-editoren, går du i menuen Tools->references.

I dialogboksen kan du se hvilke referencer, som er krydset af.
Én af referencerne kan have et "MISSING" foran. Så skal du fjerne krydset og finde en anden reference, som hedder det samme, men som bare har et andet versionsnr (der er normalt ikke store forskelle på dem).

Den, som der åbentbart er problemer med, er "Microsoft DAO 2.x Obbject Library". Fjern krydset fra den og find den nyeste version på listen (f.eks. 3.6)

/Thomas
Avatar billede lo Nybegynder
03. juni 2004 - 09:23 #2
Fedt...og her regnede jeg med, at jeg skulle bruge resten at dagen på at løse det problem......
En anden ting, der bliver oprettet nogle filer med navnet db1, db2 osv. Det er ikke nogle jeg slet laver, men jeg går ud fra, at det er nogle komprimerings filer (?) eller sådan noget. Kan man slette dem, eller ligger der vigtige ting i dem. De skaber nemlig forvirring, når folk roder i mappen med databasen.
/LO
Avatar billede lo Nybegynder
03. juni 2004 - 09:23 #3
slet = selv
03. juni 2004 - 09:29 #4
ja, det er typsik, hvis en komprimering er gået galt (hvis der f.eks. har været flere brugere på, så komprimeringen ikke kunne gennemføres).

Hvis databasen ellers fungere uden fejl, så kan filerne bare slettes.
Avatar billede lo Nybegynder
03. juni 2004 - 09:35 #5
Ja, den skriver også fejl, hvis man prøver at åbne de der db1 osv. filer. Takker for svaret :) Mange arbejdstimer sparet der :)
/LO