Avatar billede krankmeister Nybegynder
02. juni 2004 - 15:02 Der er 18 kommentarer

Stjålen mobil - spores?

Hej,

Jeg er klar over dette måske ikke er det bedste sted at spørge, men Experten var det eneste sted jeg kunne komme på der var folk kompatible nok til at svare på mit spørgsmål.

For nylig fik jeg min mobil stjålet. Hvad er muligheder for at få den sporet og er dette noget politiet/mobiltelefonselskabet vil gøre?

Hvis ja; geg fik af vide af en ven at man kan fryse mobilen ned og derved ødelægge en "sender" i den så den ikke kan spores, er dette sandt? Hvad kan ham der har stjålet den have gjort/gøre for at forhindre mig i at spore den?

Det er en Samsung E700, hvis det har nogen interesse.

På forhånd tak,

Kristian
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
02. juni 2004 - 15:09 #1
Prøv evt. at oprette samme indlæg på www.mobildebat.dk
(Direkte link: http://www.mobildebat.dk/viewforum.php?f=3)

Her er i hvertfald folk med viden inden for det område
Avatar billede jpvj Nybegynder
02. juni 2004 - 15:10 #2
Ja - det er teknisk muligt at spore mobiltelefoner. For et par år siden var det fremme i medierne, hvor telefonselskaberne blev kritiseret for ikke at udnytte muligheden for at "nægte" en stjålen mobiltelefon adgang til GSM nettet når der var et nyt/gyldigt SIM kort installeret.

Svjv er det muligt at spore EMEI nummeret, og sammenholdes dette med telefonnummeret på SIM kortet og de kaldte numre, så burde det kunne lade sig gøre.

Men prisen på en mobiltelefon taget i betragtning, så skal du nok ikke regne med, at det sker...
Avatar billede and_ Nybegynder
02. juni 2004 - 15:11 #3
melde det til politiet... de skal have telefonens imei-nr...
og det er ikke et nummer der kan "ødelægges" - det svarer til et netkorts mac-adresse....
Avatar billede dpg Nybegynder
02. juni 2004 - 15:15 #4
Du skal ikke regne med at politiet/mobiltelefonselskabet gider at bruge deres tid på at spore den for derefter at kommme ud at hente den! - der bliver stjålet så mange telefoner så politiet/mobiltelefonselskaberne ikke kunne lave andet end at spore/hente!
Man kan ikke ødelægge "sporeren" ved at fryse den! (tror slet ikke at der er nogen "sporer" i telefonen!)
Det er dog muligt at lave serie-nummeret (IMEI) om med det rette software+computerkabel...

Håber det var svar nok...
Avatar billede krankmeister Nybegynder
02. juni 2004 - 15:20 #5
Hvad er chancen for at jeg kan få den tilbage/politiet vil spore den?
Avatar billede dmcn Praktikant
02. juni 2004 - 15:21 #6
Ca. lig nul - de bruger kun sporing af mobiltelefoner i sager, hvor det kan føre til opklaring af f.eks. mord eller lign. større kriminalitet.
Avatar billede dpg Nybegynder
02. juni 2004 - 15:22 #7
ps.: hvis tyven laver serienummeret (EMIE) om, kan du godt glemme alt om at få den sporet/tilbage!!!
Avatar billede krankmeister Nybegynder
02. juni 2004 - 15:23 #8
"Ca. lig nul - de bruger kun sporing af mobiltelefoner i sager, hvor det kan føre til opklaring af f.eks. mord eller lign. større kriminalitet."

Hvor sikker er du på det? For dette troede jeg nemlig også, jeg spurgte en ven og han sagde at de også gjorde det med "normale" sager.
Avatar billede dmcn Praktikant
02. juni 2004 - 15:25 #9
Hvis du vil vide det med 100% sikkerhed, så ring til politiet og spørg? Men som dpg siger, hvis politiet skulle spore alle stjålne mobiltelefoner, ville de ikke have tid til andet. Resultatet skal også stå mål med ressource-forbruget - at have en betjent koblet på en sag i ~6 timer for at spore en enkelt mobiltelefon er overkill.
Avatar billede dpg Nybegynder
02. juni 2004 - 15:27 #10
Det politiet normalt gør når en mobiltelefon bliver stjålet er at de opgiver serienummeret til mobiltelefonselskaberne (TDC tror jeg) hvor de derefter sørger for at telefonen ikke kan bruge mobil-nettet!
Avatar billede dmcn Praktikant
02. juni 2004 - 15:28 #11
Ifølge politiet, som behandlede min søsters sag da hendes telefon blev stjålet, sendes IMEI-nummeret til en samlet database, som alle teleselskaber i Europa kontrollerer op imod, når en mobiltelefon spørger om tilladelse til at forbinde til deres netværk. Er IMEI-nummeret spærret, får telefonen ikke lov til at forbinde.
Avatar billede krankmeister Nybegynder
02. juni 2004 - 15:31 #12
"Ifølge politiet, som behandlede min søsters sag da hendes telefon blev stjålet, sendes IMEI-nummeret til en samlet database, som alle teleselskaber i Europa kontrollerer op imod, når en mobiltelefon spørger om tilladelse til at forbinde til deres netværk. Er IMEI-nummeret spærret, får telefonen ikke lov til at forbinde."

Jeg troede du lige sagde at chancen var lig nul? Hvad skete der i din søsters tilfælde? Fik hun sin mobil tilbage? Hvis ja, hvordan foregik det?
Avatar billede dmcn Praktikant
02. juni 2004 - 15:33 #13
Min søsters mobil blev på ingen måde sporet - hun gav dem IMEI-nummeret, og de spærrede telefonen, og så købte hun ellers en ny.
Avatar billede krankmeister Nybegynder
02. juni 2004 - 15:55 #14
"Min søsters mobil blev på ingen måde sporet - hun gav dem IMEI-nummeret, og de spærrede telefonen, og så købte hun ellers en ny."

Men det hjælper mig altså ikke at de spærre EMEI-nummeret udover at tyven ikke kan bruge min mobil mere? Politiet gør ikke andet?
Avatar billede dpg Nybegynder
02. juni 2004 - 15:58 #15
Spærring af IMEI-nummeret gør, som du siger, ikke andet end at tyven ikke kan bruge din tlf. til noget!
Du skal ikke regne med at politiet gør andet end at sende IMEI-nummeret ind til denne database der indeholder alle stjålne tlf's IMEI-nr.!
Avatar billede werd Nybegynder
02. juni 2004 - 18:59 #16
det kan jo aldrig skade at melde den stjålet. Desuden er denne tråd fyldt med rene postulater - spørg politiet i stedet. De er de eneste der kan hjælpe.
Avatar billede and_ Nybegynder
16. juli 2004 - 16:17 #17
mon ikke det er ved at være tiden for at lukke dette spg? ;)

go' weekend
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. juli 2004 - 16:23 #18
til info.

når man melder et IMEI stjålet, så bliver telefonen blacklisted og kan ikke bruges i de fleste lande i EU. dog er der undtagelser.