Avatar billede vissing Nybegynder
29. maj 2004 - 11:46 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Dual layer på DVD brænder

hej
jeg har været inde og kigge på dvd-brændere på midtdata.dk og her står valget nu mellem to forskellige dvd-brændere fra lite-on. den ene kan noget som hedder dual layer som den anden ikke kan, ellers er de vist ens. Den der har det koster 1375 kr. hvorimod den uden kun koster 600 kr.
Så her kommer spørgsmålet: Hvad er dual layer og kan det svare sig i forhold til prisforskellen?

på forhånd tak
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 12:09 #1
Dual kører plus og minus, den anden kun plus.
Avatar billede vissing Nybegynder
29. maj 2004 - 12:10 #2
jamen der står at begge kan køre dvd+- og dvd-rw+-
Avatar billede vissing Nybegynder
29. maj 2004 - 12:13 #3
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 12:25 #4
Dual layer brænder på flere typer medier.
Avatar billede vissing Nybegynder
29. maj 2004 - 12:29 #5
hvilke?
Avatar billede peet-49 Novice
29. maj 2004 - 12:45 #6
2x-4x-8x
Avatar billede norbert Nybegynder
29. maj 2004 - 13:21 #7
Dual layer er to lags DVD, dvs. den optager op til 8,5 gb på en dobbeltlagsskive. se her:
http://www.dvdrw.com/press/duallayer.htm
Dvs. du kan overspille en dvd 1:1 uden skal skulle komprimere den.
Norbert :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. maj 2004 - 13:25 #8
Jeg må også lige støtte op om Nobert, der her har givet det eneste ordentlige svar.

DualLayer er en videreudvikling af de DVD brændere vi kender i dag. En DVD-film er fra producenten lavet i 2 lag, mens hjemmebrænderne indtil nu kun har kunnet brænde i ét lag. Derfor vil du også finde at hjemmemedierne kun kan holde 4.5Gb data, mens en film fylder op til 8.5Gb.

Men nu begynder man at kunne få hjemmebrændere der kan brænde i begge lag - altså hvor der faktisk sidder 2 datalag oven på hinanden. Laseren fokuserer forskelligt, afhængig af hvilket lag der skal brændes på.

Du skal så huske, at for at brænde dual layer, skal man selvfølgelig også have en brændbar dual layer disk, og de er smådyre endnu...

Men om et årstid vil jeg tro man ser flere dual layer brændere og CD´ere end almindelige...
Avatar billede kittyhawkdk Nybegynder
29. maj 2004 - 17:38 #9
sony og philips har dual-layer skiver klar i løbet af sommeren....
Avatar billede norbert Nybegynder
29. maj 2004 - 17:42 #10
Avatar billede vissing Nybegynder
30. maj 2004 - 13:21 #11
vil det sige at hvis man ikke har en brænder som kan brænde i dual layer så kan man ikke kopiere sin dvd film over (ved heller ikke om det er lovligt) rent teoretisk? Hva koster en dual layer skive ca?
Avatar billede norbert Nybegynder
30. maj 2004 - 13:25 #12
Jo, du kan sagtens sikkerhedskopiere dine DVD'er, hvis de ikke er kodet. Du kan se et forslag her:
http://www.digitalempire.dk/dvd2dvd2.shtml
Den komprimerer filen, så den kan være på en alm. 4,7 gb dvd-skive. Men husk, du må ikke bryde sikkerhedskoden :-)
Norbert.
Avatar billede vissing Nybegynder
30. maj 2004 - 13:36 #13
hvordan kan man se om der er kode på filmen? er det den den region kode? den kan man da bare bryde ved at vælge "region free" under opsætningen (vedr. det link du gav)
Avatar billede norbert Nybegynder
30. maj 2004 - 13:43 #14
region free er ikke en kopispærring, så den må du ifølge den danske lovgivning godt bryde. Du kan læse mere om det her:
http://www.kum.dk/sw5335.asp
Avatar billede norbert Nybegynder
30. maj 2004 - 13:49 #15
Takker :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
30. maj 2004 - 13:50 #16
Ole, vil du have lidt? Dit svar på hovedspørgsmålet var noget mere uddybende end mit eget :-)
Avatar billede vissing Nybegynder
30. maj 2004 - 13:50 #17
fik ikke lige svar på hvordan man kan se om sin dvd film er sikkerhedskodet og hva en dual layer skive ca koster?
Avatar billede norbert Nybegynder
30. maj 2004 - 13:59 #18
Skiverne er vist heller ikke rigtig kommet på markedet endnu, men jeg vil tro, at de bliver noget, om ikke meget, dyrere end de andre :-(
Hvis du har en alm. dvd-afspiller, kan du prøve om du kan overspille til vhs. Hvis du kan det, er de ikke kodet. Ellers ved jeg ikke rigtig, hvordan man kan se det. Men prøv dig frem.
Avatar billede vissing Nybegynder
30. maj 2004 - 14:05 #19
ok...mange tak for alle svarene
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. maj 2004 - 20:01 #20
Nobert-> Spring mig bare over.

M.h.t. kopisikringen, ved jeg heller ikke rigtigt hvordan man ser det. Jeg har ganske enkelt opdaget det ved at forsøge at kopiere. Når kopiprogrammet melder fejl, ja så kunne jeg ikke få en backup af dén film.
Avatar billede norbert Nybegynder
30. maj 2004 - 20:04 #21
Jeg takker endnu en gang :-)