Avatar billede benkan Nybegynder
27. maj 2004 - 23:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

c compiler

Jeg kører med Fedora Core 2, og har forsøgt at installere nogle tar.gz pakker.
Men når jeg kører ./configure får jeg fejlen:

configure: error: no acceptable C compiler found in $PATH

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2004 - 00:01 #1
installere GCC
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 00:45 #2
Når du så har gcc installeret og prøver igen, så siger den nok, at den mangler nogle ting, som du egentlig har installeret. Det er fordi den faktisk bare mangler headerfiler. De findes normalt i pakker med samme navn men med -dev i enden. Her er et par eksempler på ting, man ofte vil mangle:

xlibs-dev
kdelibs-dev

Pakkenavnene her er fra Debian, så de hedder måske noget andet hos dig, men princippet gælder stadig. Hvis den mangler NOGET, så prøv at lede efter:

NOGET-dev
NOGET-devel
libNOGET-dev
libNOGET-devel
Avatar billede benkan Nybegynder
28. maj 2004 - 06:17 #3
Hvad er GCC? Hvor kan jeg hente det henne?

Jeg er nybegynder i Linux, og er ved at overbevise mig selv om at Linux er lige så brugervenlig som Windows. Men når denne besværlige tekstbaserede installationsmetide mislykkes hele tiden, fordi der kræves andre programmer til at kunne installere dem, ja så får det folk til at løbende skrigende tilbage til Windows igen.
Jeg har også forsøgt at installere nogle rpm-pakker, men med samme resultat. Der mangler også hele tiden et eller andet.
Da jeg installerede Fedora installerede jeg standardpakken. Ved hjælp af pakkeadministration har jeg snart installeret alt hvad der muligt at installere.
Det eneste jeg ikke har rørt ved er programmerne i udviklingsgruppen, som vel ikke er muligt for nødvendig for almindelige brugere. Under udviklingsværktøjer findes der nogle gcc relaterede programmer, f.eks. gcc-g77, gcc-java, gcc-objc og gcc-gnat.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2004 - 07:26 #4
Du skal have installeret nogle af de udviklings værktøjer.

GCC = Gnu Compiler Collection
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2004 - 07:30 #5
Der er tradition i Linux miljøet for at man selv oversætter sine ting.

Typisk er det mere krævende af brugeren at lave noget på Linux end på Windows, men
giver mere kontrol over tingene.
Avatar billede strych9 Praktikant
28. maj 2004 - 12:03 #6
Congratulations on entering the exciting world that is Linux! It is a world that is not always smooth, not always warm and cozy, but is essentially limitless and always rewarding. You will at times not be able to get some random thing to work, but do not despair and accept the challenge as a learning opportunity. Be ready and willing to read through a lot of documentation, web sites, mailing list archives, maybe source code, and if all else fails just try stuff. In your early times of using Linux, do not be concerned about breaking your machine. You can always reinstall if things go horribly wrong.

Read the above paragraph again... slowly.

Do not expect your first installation to be correct. You may find that you prefer your disk to be partitioned differently, or that you want different install options. Whatever. Expect to reinstall a few times. One installation tip... select "Development Packages" at the package selection screen, it will make your life easier in the long run.
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
28. maj 2004 - 13:33 #7
GCC ligger allerede på dine Fedora CD'er (Hvis du har installeret via cd). Brug rpm -Uvh <pakke> til at installere de pakker du ønsker...
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2004 - 22:53 #8
Tid at få afsluttet spørgsmålet ?
Avatar billede benkan Nybegynder
29. august 2010 - 20:12 #9
Svar
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2010 - 20:39 #10
Og du tog selv point fordi??
Avatar billede benkan Nybegynder
29. august 2010 - 21:01 #11
Jeg var blevet bedt om at rydde op i mine åbne spørgsmål. Dette spørgsmål er over 6 år gammelt og der var ingen svar kun kommentarer. Derfor lukkede jeg selv spørgsmålet.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2010 - 21:12 #12
Det er godt at få afsluttet sine spørgsmål på en god måde. Det gør ikke den store forskel om spørgsmålet står åbent forever eller man selv løber med point uanset om der er brugebare kommentarer.

Rent praktisk:
  http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5