Avatar billede firstchoice Nybegynder
24. maj 2004 - 10:39 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Alias navne på tabeller

Vi anvender et SQL system til vores opgave registrering. Jeg har så lavet et ODBC link til fra Access til SQL databasen.
Iforbindelse med en konvertering af SQL systemet har leverandøren ændret samtlige tabelnavne (ca 300, og det har selvfølgelig bevirket at alle mine Udtræk og rapporter ikke virker mere.
Findes der en mulighed for at lave et alias navn eller lignende til det gamle navn.
24. maj 2004 - 10:42 #1
Ja, du skal bare oprette en forespørgel på hver tabel, hvor du medtager alle felter. Denne forespørgsel kalder du det samme som den oprindelige tabel.
Avatar billede firstchoice Nybegynder
24. maj 2004 - 10:50 #2
Så har jeg vel det samme problem i alle mine forespørgsler hvor jeg jo udtrækker på tabelnavn og feltnavn, og så er jeg jo lige vidt??
24. maj 2004 - 10:52 #3
ja, men så er det kun ét sted for hver tabel, du skal rette.

Det vil det jo være uanset hvordan du ville angive et alias
Avatar billede nih Novice
24. maj 2004 - 11:21 #4
Du kan omdøbe dine tabeller i access - det påvirker ikke sql serveren

Niels
24. maj 2004 - 11:24 #5
Ja, det har du ret i Niels. Mit foreslag er kun nødvendigt, hvis der også er ændret i feltnavne...
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2004 - 12:06 #6
well I know what I would do and that is get the supplier to alter the names again :o)

But then you could create a view in SQL server with the original name, that way you dont have to re-link 300 tables and re-name them.
Avatar billede nih Novice
24. maj 2004 - 12:48 #7
Skal du ikke re-linke når du skifter kilden fra at være en tabel til et view ??

Niels
24. maj 2004 - 12:50 #8
jo og view's er generelt lidt irriterende i fbm Access, da de også kræver et primærindeks (ud over det, som er på tabellen) for at kunne redigeres.
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2004 - 13:07 #9
I must admit its ages since I worked with linked tables, so I'm not sure if its necessary to re-link. But even so, as long as he names are the same then it shouldnt be necessary to choose a new location etc.
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2004 - 13:08 #10
Thomas, doesnt that appy to tables too?
24. maj 2004 - 13:11 #11
terry-> jo, men hvis tabellen allerede har et primærindex (selvfølgelig har den det!), så er det nok bare at linke til tabellen.
Med views, skal man ydermere angive et unikt indeks for at tabellen kan redigeres.

Og jo, hvis view'et SQL ændres, skal der relinkes (og igen angives et unikt index for view'et)
15. juni 2004 - 23:02 #12
Firstchoice?
Avatar billede nih Novice
15. juni 2004 - 23:15 #13
Maybe Secondchoice ???
15. juni 2004 - 23:16 #14
*LOL*
16. juni 2004 - 21:16 #15
thnx :o)