Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
23. maj 2004 - 11:48 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken bærbar skal jeg købe??

Jeg skal have en bærbar og har kigget lidt på den her. Hvad synes I om den mht. pris osv.? Og er der evt. andre i samme prisklasse i kan anbefale? Jeg skal bruge den til at spille på også. Den er fra http://www.computercity.dk

12 999;-

Varenr.31452
Fujitsu Siemens Amilo D1840

P4 3 GHZ
512 RAM
80 GB HARDDISK
DVD BRÆNDER
ATI MOBILITY RADEON 9600 128 MB GRAFIK
3-1 KORTLÆSER
WLAN
WIN XP HOME
WORKSUITE 2004

Egenskaber
CD-R: Ja
CD-ROM: Ja
CD-RW: Ja
DVD: Ja
DVD+R [Ja]
DVD+RW [Ja]
DVD-R: Ja
DVD-RW: [Ja]
Grafikkort type: ATI Radeon 9600
Grafikkorts RAM: 128 MB DDR
Harddisk: 80 GB
Modem: 56K V.90
Mus: Købes seperat
Netværkskort: 11 Mbit Wireless 10/100 Mbit
Operativsystem: Windows XP Home
Processorhastighed: 3,00 GHz
Processortype: Intel Pentium 4
RAM: 512 MB DDR
Skærm: 15,4" TFT Wide
Avatar billede werd Nybegynder
23. maj 2004 - 11:58 #1
kig her: http://www.eksperten.dk/artikler/133

synes seriøst du skulle overveje en bærbar med centrino processor, de larmer næsten ikke. Kig evt. lidt rundt på nettet.

Ellers er den da ikke helt ringe den du har fundet, men ikke lydløs.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. maj 2004 - 12:00 #2
Den ultimative bærbar, efter min mening er en Asus M6N. Den bruger Centrino teknologien, hvilket betyder at du får en bærbar der ikke larmer og har en god batterilevetid.

I denne artikel: http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1

"Afsløres" det at Vega Pro Z7, egentlig er en Asus M6N (den ultimative bærbar), blot i en anden indpakning. Hvilket du kan tage med i din overvejelse, da du sikkert vil kunne spare lidt penge.
Avatar billede espersen Novice
23. maj 2004 - 12:01 #3
Gå ikke efter en P4 med 2,8 eller 3,0 Ghz.... Gå efter Centrino platformen med strømbesparende CPU'ere - dette giver mindre varmeudvikling og deraf mindre behov for en larmende blæser ! (hvilket igen sparer på strømmen)

Du bør overveje Asus M6800N-modellen hvis du vil spille på den og bruge den til DVD og grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - dog ikke de 2 du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har ligesom de 2 du har fundet 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

Underligt at den model du har kig på IKKE kan findes på edbpriser.dk - jeg ville IKKE overveje at købe andet end en Centrino. Jeg synes den virker for dyr ifht. hvad du ellers kan få på markedet......
Avatar billede espersen Novice
23. maj 2004 - 12:03 #4
128 mb ram på VGA betyder ikke så meget som hvilken VGA-chip der er på laptop'en - Men samme chip finder du på Dell, men de har forsynet ned med 128 mb ram
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_8600?c=dk&l=da&s=dhs
Forskellen i Performance er dog ret sikkert ikke særlig stor...

Støjfaktoren er et vigtigt parameter - da du jo sidder tæt på maskinen når der skal laves noget - og en konstant vislen/summen er ikke til at holde ud...
Avatar billede espersen Novice
23. maj 2004 - 12:05 #5
Men Fukitsu er da ellers et godt mærke ! - men så ville jeg ikke tage netop den model...
Avatar billede eldred_jonas Nybegynder
23. maj 2004 - 15:03 #6
ok kigger lidt på det takker
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2004 - 19:23 #7
jeg sælger Fujitsu-Siemens til daglig - men jeg vil give dig EEN grund til at skulle vælge Asus: Processoren. Og grunden har espersen givet, så det må være ok :)

EEN lille ting - køb med alm. skærm - IKKE bredformat, da du ellers vil få batterilevetid som en bærbar med desktop cpu!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. maj 2004 - 19:27 #8
john_stigers >> Sluger widescreen alt levetiden?
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. maj 2004 - 19:41 #9
Jep - så godt som. Den har selvfølgelig længere levetid end en med desktop cpu, men det drejer sig om ½ time under optimale forhold
Avatar billede kox Nybegynder
24. maj 2004 - 01:36 #10
john_stigers >> mener du den sluger mere strøm pga flere pixels?
men en comp med 15.4" skærm er jo bredere end en normal hvilket giver plads til et batteri med flere celler (ihvertfald hos dell lattitude d600 14,1" 6 celler og 48Whr batt kontra d800 15,4" 9 celler og 72Whr) kompenserer det ikke?
hvis det er pga flere pixels bruger en skærm med 1920*1600 så mere strøm end en 1200*800 (tallene er grebet ud af den blå luft, blot eksempler)