Avatar billede al1407 Nybegynder
23. maj 2004 - 02:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

gcc: "internal compiler error: Segmentation fault"

Jeg var igang med at compile Linux 2.6.6 kernel (pakke navn 'kernel-source-2.6.6') og fik følgende fejl:

net/sunrpc/xdr.c: In funtion 'xdr_decode_string':
net/sunrpc/xdr.c: 126: internal compiler error: Segmentation fault
Please submit a full bug report, with preprocessed source if appropriate.
(URLs til bug-reports osv.)

Se evt. screenshot herfra:

http://meget.dk/stuff/gcc_seg_fault.gif

Hvordan helt præcist skal jeg gribe det an? :S

Jeg vil gerne have compilet kernen jo ... men det bliver lidt svært når jeg ikke kan løse problemet som jeg nu har..
Avatar billede al1407 Nybegynder
23. maj 2004 - 02:38 #1
# gcc --version
gcc (GCC) 3.3.3 (Debian 20040417)
Avatar billede al1407 Nybegynder
23. maj 2004 - 02:50 #2
Nå .. nu er problemet tilsyneladende løst - jeg kørte 'make' igen og denne gang compilede den uden problemer .. wierd :S
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2004 - 22:09 #3
Hvis man får en segmentation fault under brug af så gennemprøvet software som gcc, så er det med stor sandsynlighed på grund af fejl i hardware (f.eks. RAM).

Du kan prøve at se http://www.bitwizard.nl/sig11/ for nærmere oplysninger.
Avatar billede noden Nybegynder
07. juni 2004 - 15:14 #4
Jeg har ingen erfaring med HW fejl som Sandbox nævner, dog skal dette nok passe.
En Segmentation fault forekommer også hyppigt når du compiler med g++ (både gcc og g++) hvis programmøren har overskredet et array eller har lavet snusket programmering. Alla. buffer overflow.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2004 - 23:19 #5
noden: I de tilfælde, du nævner, kommer der vel først en segfault, når man kører programmet? Eller mener du, at den kommer, mens man compiler det?

Hvis det var den sidste, kan jeg da præcisere, at hvis der kommer segfault, når man oversætter gennemprøvet kildekode (som f.eks. Linuxkernen) med gcc, så bør man undersøge sin hardware.