Avatar billede mads375 Juniormester
22. maj 2004 - 15:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skærmopløsning når man laver side

Hejsa.
Jeg er igang med at prøve at lave en hjemmeside i Frontpage 2000.
Jeg kører med en skærmopløsning på 1152*864 pixel. Når man laver sin hjemmeside, skal man så tage højde for hvad opløsning man kører med på sin computer?, fordi hvis der er en der går ind på siden med en opløsning på f.eks 1024+768 pixel, kommer hele siden så ikke til at se anderledes ud??.

Håber der er nogen der kan hjælpe..
M.V.H
Mads
22. maj 2004 - 15:17 #1
Du er nødt til at designe webstedet til en bestemt opløsning.

Vælger du 1152*864 vil de fleste skulle bruge scroll for at se hele indholdet. Vælger du derimod en bredde på 800 vil det kun fylde en del af skærmbilledet på f.eks. din skærm.

Den store forkromede løsning aflæser brugerens skærmopløsning og viderestiller herefter til en side designet til netop denne opløsning; men det kræver vedligeholdelse af mange fuldstændigt identiske sider (bortset fra bredden).

De fleste vælger at designe til en bestemt bredde - 800 pixels er nok stadig den mest anvendte. Men flere og flere vælger i dag 1024 pixels.
Avatar billede mads375 Juniormester
22. maj 2004 - 15:23 #2
Hvad hvis jeg sætter et billede ind på min opløsning på 1152*864, bliver det så strækt ud hvis den person der er inde på hjemmesiden, kører med en opløsning på 1024*768, eller er den eneste forskel at man skal bruge scroll knappen??.
.....
Håber du forstår hvad jeg mener:-).
M.V.H
Mads
22. maj 2004 - 16:48 #3
Hvis billedets fysiske mål overstiger det antal pixels skærmen kan vise, skal scrollfunktionen anvendews for at se det, der er udenfor skærmbilledet.
Avatar billede Kengun Praktikant
22. maj 2004 - 17:08 #4
du er ikke nødt til at designe webstedet til en bestemt opløsning. men du skal være lidt "smart" når du designer slig at siden kan vises i de fleste skærmopløsninger uden at siden "forvrenges". se min side så vil du se hva jeg mener (klik mit nick for adressen)
Avatar billede mads375 Juniormester
22. maj 2004 - 18:24 #5
Ok, tak skal du have.
Hvad så, hver gang jeg skal lave på min hjemmeside i Frontpage. Skal jeg så hver gang højreklikke på skrivebordet og vælge "1024*768" istedet for 1152*864 som jeg jo så normal bruger, ELLER kan man vælge inde i Frontpage at det er den opløsning man vil arbejde med, så man er fri for hvergang at skulle ændre det??.

M.V.H
Mads
22. maj 2004 - 23:23 #6
Hvilken opløsning du har på din skærm, mens du designer spiller ingen rolle for det færdige resultat. Det er modtagerens opløsning, der har betydning for hvordan siden vises.
Avatar billede chrisscan Juniormester
24. juli 2004 - 23:53 #7
Hvis du laver hele baduljen i en tabel på 750px bredde, som du centrerer vil det blive vist korrekt på alle skærme. De sidste pix går til scrollbaren i højre side. Du kan muligvis gå op til 765px uden der kommer scrollbar i bunden på 600x800 skærm.
Andre skærme vil se billedet i midten med bg-farve ud til kanten.

CK