Avatar billede okkels Nybegynder
18. maj 2004 - 12:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Brugervenlighed i ny funktion?

Hej Eksperter,

Jeg har lavet en tilføjelse til en eksisterende side. Tilføjelsen består af et køberkartotek.

Jeg vil helst ikke sige så meget om projektet, da det gerne skulle fremstå klart af linket herunder:
www.stald-mak.dk/new/

I må gerne se om det er klart hvad kartoteket går ud på - og I må også gerne oprette Jer som bruger så I kan se om processen fungerer efter hensigten.
I kan slette alle informationer derinde når I er færdige.

Det er som sagt kun punktet "Køberkartotek" I bedes vurdere. I må selvfølgelig også gerne kigge på resten af siden - men hvis I vil ha' billederne til at komme frem, etc., så skal I bruge følgende link: www.stald-mak.dk

På forhånd tak,
Kristoffer Okkels
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2004 - 12:46 #1
Hej Kristoffer

Jeg finder det enormt overskueligt og nemt at finde rundt i.

Jeg har dog to indvendinger; designet er overskueligt nok, men meget dystert i de sorte og grå farver. Måske noget lidt mere farverigt (ikke dermed sagt flottere) design kunne måske peppe det lidt op.

Desforuden har Jakob Nielsen, Brugervenligheds-guru'en (http://www.useit.com) udtalt, at man som bruger altid skal vide hvor man er, hvor man kan komme hen, og hvor man kom fra.

--
pacroon
Avatar billede okkels Nybegynder
18. maj 2004 - 13:00 #2
Hej Pacroon,

Tak for kommentarerne. Farvevalget er hermed taget til efterretning.

Forsøgte du at oprette et ønske i køberkartoteket? Og følte du, at du blev guidet okay igennem processen?

Jeg har hørt fra anden side, at visse IE-versioner oplever javascript-fejl. Hvilken version bruger du? Og fik du nogen fejl?

Takker igen! ;-)

/Kristoffer
Avatar billede asterisk Nybegynder
19. maj 2004 - 16:10 #3
Man kan sagtens finde rundt i din Kartotek, og det funker med IE6. Jeg fik ikke nogen fejl.
Men jeg kan ikke lade være med at sige et par ting til.
Først vil jeg gøre dig opmærksom på, at det kan være forvirrende, at både eksisterende ønskers formularer og "Tilføj ny ønske" fomular har det samme udseende. Jeg vil anbefale dig, at du adskiller de to kategorier på én aller anden måde, fx med farven - tilføj en anden farvetone til de allerede udfyldte "ønsketabeller", og lad "tilføj nyt ønske" være grå.

Desuden vil jeg ligesom pacrOOn anbefale dig, at gøre brug af Jacob Nielsens såkaldte "heuristikker". En heuristik er en anerkendt regel for opbygning af brugervenlige grænseflader, og der findes masser af dem. Og det er utroligt vigtigt at overholde dem, ISÆR gælder det for jer der vil sælge noget på Nettet.
PacOOn har netop gjort dig opmærksom på én af dem. Det siger jeg, fordi jeg har også oplevet på din side, at jeg ikke vidste hvor jeg er - det er fordi dine menupunkter ikke altid matcher overskrifterne. Konkret eksempel: -> menupunkt Hestesalg. Overskrift lyder : "Her er nogle af vores salgsheste".
Du kunne med fordel navngive knappen som "Salgheste, og i stedet for hele sætning skrive også "Salgsheste" i overskriften.
En anden ting: Undersøgelserne har vist, at det er meget svært at læse linjer på skærmen der er længere end ca. 60 tegn, sammen med tomrum. Da det er yderst vigtigt for dig, at dine kunder læser det som du har lagt på sitet, så overvej denne regel, og find en system at holde linjelængde under kontrol, i alle skærmoplysninger. Ellers gider din målgruppe simpelthen ikke at læse.
Prøv også at undgå unødvendige gentagelser, som fx i Køberkartoteket.
Første sætning i Købekartotek er helt overflødig. Det virker lidt kedeligt og man mister interesse for at læse videre på dit site, fordi man forventer hele tiden nogle lignende gentagelser.... sådan noget i stil med bla bla bla..., du ved.
Fjerde sætning lyder som en gentagelse af det der står i sætning 2 og 3. Undlad det, det er både kædelig og forvirrende. Man forventer i hver ny sætning at læse noget nyt!
Når man klikker sig ind i "Ny bruger", så står der stadig "Køberkartotek" oppe i overskriften. Lav noget i stil med "Køberkartotek >> Tilmelding".
Ligeledes, når man er i eksisterendes brugers login side, skulle der med fordel stå fx "Køberkartotek >> Eksisterende bruger". Så man altid ved hvor man er, og hvad man foretager sig.
Du skal også være opmærksom på at brugerne ikke kan lide ordninger med udråbstegn i stil med:
"Du SKAL udfylde feltet med din e-mail! eller "Du SKAL indtaste en korrekt e-mail adresse!" eller skrevet i passiv form "Alle felter er oligatoriske og skal udfyldes."
Hvis du vil være sød mod dine kunder, brug med fordel en anden tone, fx:
"Det er nødvendigt at udfylde alle felterne."
"Du har en fejl i din e-mail adresse".
"Du har glemt at indtaste dit postnummer" osv.

Du skal også undersøge om det er tilladt at bruge Kraks på denne måde - at åbne sitet i sit eget ramme. Jeg er ikke jurist, men såvidt jeg kan huske er det ikke tilladt. Det må åbnes i sit eget browservindue, med adressefelt og det hele i.

Jeg vil også påstå at farverne er lidt "triste" og det er i strid med heste, som er levende væsner og som man får glæde af.
;-)
Jeg må ikke glemme at sige, jeg har kun talt om de ting som jeg synes kunne være bedre, og har ikke brugt plads på de gode ting ... de er selvfølgelig også mange.
Jeg synes sitet giver mange og gode informationer, og der skal bare nogle af brugervenligheds normer blive opfyldt, så dine brugere bliver tilfredse.
Avatar billede okkels Nybegynder
19. maj 2004 - 16:20 #4
Hej Asterisk,

Mange tak for de mange konstruktive kommentarer. Det er rigtig rart at få feedback fra folk, der kan forholde sig konstruktivt til et spørgsmål! ;-)

Mange af dine pointer er derfor også taget til efterretning. Jeg vil fluks se om jeg kan få ryddet lidt op i teksten - både med hensyn til gentagelser, længde, etc. Jeg ændrer også på den lidt bombastiske tone, der er på visse områder på siden, ligesom jeg går ind og ser om jeg kan ændre lidt på den måde nye / eksisterende ønsker bliver vist på.

Med hensyn til den overordnede brug af farverne sort/grå, så kan jeg desværre ikke gøre det store ved det, da det er et kraftigt ønske fra min "slutkunde". Jeg synes også selv det er lidt dystert, men har bøjet mig for hans ønsker.

Men som sagt - mange tak for de gode kommentarer.

Hvis du smider et "svar" ind, så skal jeg overføre nogle point til dig.

Med venlig hilsen,
Kristoffer Okkels
Avatar billede asterisk Nybegynder
19. maj 2004 - 16:33 #5
Velbekomme
;-)
Avatar billede asterisk Nybegynder
19. maj 2004 - 16:40 #6
Sagde du ikke "nogle af points"?
Jeg fik jo alle. :-)
Tak for dem, og hvis du fortryder, sig bare til.
/mvh *
Avatar billede okkels Nybegynder
19. maj 2004 - 16:41 #7
Jeg var i mit gavmilde hjørne og tænkte du skulle belønnes for det lange svar! ;-)
Avatar billede asterisk Nybegynder
19. maj 2004 - 17:01 #8
Takker...
Og ja, jeg har glemt at sige : Det er nødvendigt med tilbagemelding på brugernes handlinger, fx når man har slettet sig som bruger, så skal en bruger have en bevis på, at hans ønske blev opfyldt og han blev slettet med success. Lav en informativ side med kort tekst: "Du er nu blevet slettet fra vores Kartotek.
Du kan altid tilmelde dig igen, hvis du får brug for vores service." eller så noget.
og held og lykke med sitet! :-)
Avatar billede deric Nybegynder
19. maj 2004 - 20:57 #9
Hej,,, Jeg syntes at det er RIGTIG overskueligt, og godt sat op...
Bare bliv ved på den måde, så skal det nok gå dig godt du!