Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 10:29 Der er 23 kommentarer

Hvordan kan jeg starte et program som administrator?

Hejsa,

Jeg har et netværk med ca 1000 brugere, alle bruger win XP.

Brugerne skal IKKE have admin rettighedder på egen PC.

Jeg har et program \\server100\share\autopcc.exe der skal køres (Trend micro Officescan installations program), men dette program kræver at man er lokal administrator.

Mcafee havde en "installer" som man som administrator "byggede" som pakkede hele installations systemet ned i en EXE fil der kørte under administrator kontoen (man skulle som admin lige fortælle den brugernavn og password, så blev det lagt ind i EXE filen)

så min problem: Hvordan kan jeg starte "\\server100\share\autopcc.exe" som administrator uden at brugeren er administrator, og uden at brugeren blive spurgt om noget?
Og ikke noget med en BAT fil, hvor user/pass står som ren tekst.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. maj 2004 - 10:37 #1
Du højreklikker på exefilen og vælger run as- administrator og password, så kan det køre. Hvis det er svar nok så tag bare havldelen af point igen- 200 er for meget.
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 10:39 #2
Tjaaa. nu snakker vi jo om 1000 brugere, så jeg tænkte på noget der kan ligges ind i et login script :)
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 10:39 #3
Men det troede jeg også at det kunne læses af spørgsmålet...  Det er noget der skal automatiseres.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. maj 2004 - 10:42 #4
Ok så lav en msi fil og rul den ud med group policy. Du kan bruge winstle eller bedre vise til at oprette din msi fil. Du finder det i GPO - software - newe package.
Det er vist det nemmeste og du kan installere til alle brugere i AD fra serveren.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. maj 2004 - 10:44 #5
"eller bedre Vise" ( som er et installer program) Hvis du ikke har det kan det findes som demo
Avatar billede venturer Nybegynder
17. maj 2004 - 11:07 #6
For at automatisere det kan du lave en bat-fil hvor du bruger kommandoen "runas" til at afvikle autopcc.exe.

F.eks. runas /noprofile /user:administrator autopcc.exe
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 11:22 #7
Ikke noget med .BAT filer eller andet hvor password er ren tekst.
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 11:26 #8
Nu er mit problem at Trend's program ikke er bare en installer, men også et program der test om konfigurationen er "up-to-date", så det jeg har brug for er en "startmig.exe", der kan starte "autopcc.exe" med administrator rettighedder.

Lidt som den "runas" .BAT fil som venturer snakker om, men det skal være krypteret, da jeg IKKE vil at brugerne skal kunne starte andet op som administrator. eller kunne læse userid/pass på en konto med admin rettighedder.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. maj 2004 - 11:26 #9
Hvad med mit forslag om GPO-msi?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. maj 2004 - 11:31 #10
Hvad så med at nægte brugere adgang til scriptet og køre det usynligt - så er dere vel ikke mulighed for at se indholdet?
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 12:02 #11
Script, kan ikke lade sig gører, men jeg er ved at prøve at lave den som en MSI fil, men problemet er at det er en tekst program, der skal kører fra vores login script, og brugeren må ikke blive spurgt om noget, og programmet skal eksekveres som administrator.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. maj 2004 - 12:14 #12
her er noget under pkt. 5.2 til hvordan du får det installeret remote, Det er til sp1, men principperne burde være de samme? http://fr.trendmicro-europe.com/file_downloads/common/patches/Readme_OfficeScan55SP1_EN.txt
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 13:05 #13
Dannyboyd, det er er virkelig godt forsøg, men det er desværrer et GUI program :(
Avatar billede lgj Nybegynder
17. maj 2004 - 14:28 #14
Hvorfor pusher du ikke klienten ud?
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 14:40 #15
lgj: version 5.58 er desværrer ikke en MSI pakke, her må vi vente på 6.5.
Og vi har ca 10-50 nye pc'ere om måneden, maskiner over det meste af DK, nogle fast opkoblede andre på adsl, så et puch er da ok til den store install, og vil også blive brugt hertil. men vi vil have det automatiseret via en eller anden form for script (Helst login script)
Avatar billede lgj Nybegynder
17. maj 2004 - 14:44 #16
Jeg mente fra Offiscan management consollen.
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 14:51 #17
lgj: Der er nogle "scannere" tools med i Officescan serveren, der kan scanne et domain, og lave install på de maskiner der ikke har officescan, og det er det vi bruger, men det er jo manuelt, vi vil have det automatiseret.
Avatar billede lgj Nybegynder
17. maj 2004 - 15:08 #18
http://din-officescan-server/officescan

indtast dit pass.

klik Client administration
klik NT Remote Install
dobbelt klik på Network
klik på dit domain
klik på Add Client.

brug domain administrator/pass
Avatar billede cokeman Nybegynder
17. maj 2004 - 15:19 #19
lgj: Har du prøvet "CNIC" ligger under util.....  Det laven en IP scan af dit netværk og kan installere på de maskiner der ikke har OfficeScan, men igen det er noget man skal gører selv, vi skal have det til at kører automatisk.
Avatar billede lgj Nybegynder
17. maj 2004 - 15:24 #20
Har du prøvet at lave en msi pakke med Win Installer Light?
Avatar billede lgj Nybegynder
17. maj 2004 - 15:26 #21
Ved nærmere eftertanke vil det gi samme problem:(
Avatar billede lgj Nybegynder
17. maj 2004 - 15:43 #22
Læste lige det hele en gang til.

Du kan faktisk det dannyboyd skriver. Generer en msi med et af de nævnte værktøjer. installer msi'en, den vil ved første opstart kontakte din officescan server og hente de sidste opdateringer.

msi'en installeres naturlig vis med en gpo.

Lite udgaven af Win Installer er iøvrigt gratis.
Avatar billede blaesbjerg Nybegynder
18. maj 2004 - 15:57 #23
Når jeg har brugere der skal kører programmer som kræver admin. retigheder bruger jeg et lille program der hedder TqcRunas. Det kan hentes på http://www.quimeras.com. Her kan du vælge hvilken bruger prommet skal køres som. Har virket uden problemer hos mig.