Avatar billede nvhit Nybegynder
14. februar 2001 - 03:06 Der er 21 kommentarer

Advarsel

Jeg vil gerne her advare mod en \"smart\" fyr. Jeg vil ikke offentliggøre hans navn. Han har store planer og hovedingrediensen i disse er at få andre til at arbejde gratis for sig. Man får så betaling når der engang kommer penge ind eller sådan noget.

Han er fysioterapeut el.lign., men mener selv at han har verdens bedste ideer. Han har indtil flere sites på nettet selvom han ikke kan noget som helst selv. Ingen er sitene er blevet noget specielt, men det er tydeligt at han allerede har fået mange til at lægge et betydeligt arbejde idet. Ingen har fået nogen betaling efter hvad jeg kender til det.

Efter min smag er han lidt for smart, men selvfølgeligt er det op til den enkelte om man har lyst til at arbejde gratis mod alverdens løfter om betaling \"senere\". Måske kan man lære noget i processen hvad ved jeg, men nu er det bragt videre. Flere af mine venner har efterhånden haft ham i røret og han har givetvis potentiale .... til .... et eller andet.
Avatar billede gnu Nybegynder
14. februar 2001 - 06:43 #1
- har han et navn eller andet, så vi kan holde os fra ham!?!?
Avatar billede nvhit Nybegynder
14. februar 2001 - 07:17 #2
Njaaa, jeg vil ikke offentliggøre hans navn, og egentligt er det vel heller ikke så vigitgt hvad han hedder for der er sikkert andre af samme type \"out there\". Meningen var blot at jeg syntes at man måske lige bør vende det engang til, hvis man får \"et tilbud\" om at arbejde gratis.

Overvej lidt hvad der kan være modpartens motiv. Og om det kunne tænkes at det blot var en ... fantast (i mangel af bedre ord).

Avatar billede nil.dk Nybegynder
14. februar 2001 - 10:04 #3
Det aller, aller vigtigste i den forbindelse er at få lavet en kontrakt.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2001 - 10:23 #4
nvhit hvorfor bælser du sådan noget ud her? Er det en bruger her på eksperten der er tale om, siden det hemlighedkræmmeri. Havde det så måske ikke været en idé, at du var komme med en sådan advarsel, som du gør her i mere gennerelle vendinger. Nogle projeter inde for denne brance bliver netop til på ulønnet basis til at starte med. Herefter skulle det jo så gerne kunne give et afkast.  Prøv selv at hvordan store projekter hvor der er pumpet en masse penge i fra starten falder ned igen. Trist.
Avatar billede nvhit Nybegynder
14. februar 2001 - 16:10 #5
Helt sikkert. Min intention var at komme med en generel advarsel, men samtidigt gøre klart at den bunder i en virkelig hændelse.
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
20. februar 2001 - 17:31 #6
Er alle Internet-firmaer ikke startet med, at nogle fattige studerende har rodet med computere på et kollegieværelse - aldeles ulønnet?
Avatar billede nvhit Nybegynder
20. februar 2001 - 23:05 #7
Jo, det er der da mange der er.

Jeg syntes bare at det er noget andet naar man begynder at udnytte at mange har den holdning. Den pågældende har jeg ved ikke hvor mange projekter kørende - alle uden at han lægger et væsentligt arbejde i det. Han udnytter at han kan få en masse unge håbefulde mennesker til at arbejde gratis for sig. Han kan ikke noget programmering e.lign., og ser lidt ned på dem der kan, men kan godt bruge deres gratis arbejdskraft. Foreløbigt er intet blevet til noget og de ideer han har som jeg kender til lyder heller ikke særligt gode i mine ører.
Han har ingen uddannelse, ingen erfaring, men ville være den fødte dealer til et kortvarigt job som sidegadevekselerer. Jeg syntes bare det er surt at se folk arbejde for sådan en type når de ligesågodt kunne slå sig sammen eller ... hvad ved jeg, men ok det er vel ikke altid lige nemt at vide hvad man går ind til.
Avatar billede matias Nybegynder
01. marts 2001 - 20:58 #8
Ja unge mennesker har meget at lære om fagforeninger.......de tror det er af det onde, men uden dem ville verden se meget anderledes ud
Avatar billede moroax Nybegynder
09. maj 2001 - 02:45 #9
Jeg har sagt det før og nu siger jeg det igen:

>> til alle jer GRATIS-ARBEJDERE :

Hvis i så gerne vil arbejde gratis, har jeg en have der skal graves og en bil der skal vaskes !!!...

- Hvorfor går i ikke ud og samler penge ind for rødekors eller tag dog ned og plant et træ i afrika

Eller prøv dog om ikke i må få lov til at blive flaske-dreng i netto -Gratis self. der får i enda lov til at drikke ALLE de slatter sodavand som er i flaskerne - HELT GRATIS  !!!...

FÅ DOG FOR H...... NOGET VÆRDIGHED !!!....
Avatar billede parazite Nybegynder
09. maj 2001 - 02:53 #10
moroax : Hvis folk nu kan lide at arbejde gratis? Hvis de nu synes, at alene det at de får erfaring inden for området, lærer noget og får mulighed for at vise andre hvad de kan er betaling nok? Synes det er lige lovlig meget at rakke ned på folk, der ikke har noget imod at arbejde gratis og evt. hjælpe andre. Eks. er jo sådan set det hele dette site bygger på.
Værdighed? Hvorfor er det \"uværdigt\" at arbejde gratis? Viser det ikke bare, at man har overskud nok til at hjælpe andre?
Avatar billede moroax Nybegynder
09. maj 2001 - 03:01 #11
Ja men ligefrem i et fag hvor det endelig er lykkes at få banket månedslønnen op på ca. det dobbelte af hvad en fabriks-nød får !!!...

Men prøv dog at spørge Netto om du ikke godt må arb. gratis, bare sig du har MEGET overskud til at hjælpe andre, og du godt kunne tænke dig en fin uniform og hvis du kan få lov til en dag at side ved kassen bliver du rigtig glad - fordi så får du nemlig erfaring og et fint lille navne-skilt !!!....
(at jeg skriver du er ikke rettet på dig men \"dem\" da det er \"DEM\" du forsvarrer !!!...)
Avatar billede parazite Nybegynder
09. maj 2001 - 03:09 #12
moroax : Nu er det jo noget andet at arbejde gratis med eks. programmering. Jeg har deltaget i en del projekter i den seneste tid - gratis! - hvilket har resulteret i at jeg har fået lært mig selv en pæn del PHP og mySQL. Jeg er sikker på, at jeg ikke havde haft samme entusiasme og arbejdsmoral, hvis jeg kun havde haft mig selv at stå til ansvar for. At nogen forventer at se noget klar på en bestemt dato hjælper i den grad på arbejdsmoralen - og tvinger en til at lære det nødvendige! :)
Avatar billede moroax Nybegynder
09. maj 2001 - 03:22 #13
Ja-ja, prøv nu i netto !!!...
og det du har gjort gratis kaldes for arbejde og det er vi faktisk nogle der stadig får løn for !!!...

og det der med ikke at kunne tage sig sammen hvis man sidder hjemme har også et andet ord:
DOVENSKAB !!!.....

(så skulle du vel også selv have madpakke, kaffe og din egen pooter med ikke ???...)

og jeg syntes du drejer væk fra netto, det er sq da et arbejde precis som programmering !!!...
hvis du er SÅ glad for Pootere, skulle du nok droppe netto og i stedet for gå ned i FONA de har også en fin uniform og der kan du sikkert også arbejde gratis !!!...
Avatar billede parazite Nybegynder
09. maj 2001 - 03:35 #14
Yes - kanon idé. Nedgør folk, der rent faktisk prøver at debattere og stille dine holdninger i et nyt lys.

Anyways: Der ER en forskel ved det! I Netto kan jeg lære at sidde ved kassen, men hvor længe er det lige en udfordring?
Ja, du får løn for at programmere, men sidder jeg med nul viden overhovedet om det, og overvejer at lære mig selv det, så trækker et samarbejde med andre unge, med hvem jeg kan tilbringe sjov tid altså mere, end hvis jeg selv skulle sætte mig ned med en 400 siders bog og lære skidtet fra bunden.
Dovenskab? Næh, det vil jeg nu ikke kalde det. Nærmere et valg mellem kedsommelig læsning hjemme foran computeren eller sjovt samvær med venner. Heldigvis kan jeg få begge dele hvis jeg deltager i et projekt med ligesindede. Det gør det zq en smule nemmere at lære ellers forholdsvis kedeligt stof, hvis man kan have det lidt sjovt samtidig.

Ja, gu drejer jeg det væk fra Netto, for folk får ikke tilbudt (ubetalte) jobs herinde. Og Netto er pænt meget kedeligere end programmering!
Fona? Hvor får du nu det fra? Jeg snakker kodning!
Avatar billede parazite Nybegynder
09. maj 2001 - 03:40 #15
Og sæt lige et \"af Netto\" ind mellem \"jobs\" og herinde i næstsidste linie i ovenstående.
Avatar billede gephion Nybegynder
09. maj 2001 - 07:03 #16
Ehmmm ....

Prøv at snakke med ca 99.9% af de kokkeelver ude i branchen (har selv været en af dem) hvorfor de har valgt at acceptere \"interessetimer\".

Det er ikke altid man skal bede om betaling efter min mening... Ikke hvis man feks. får noget uvuderlig erfaring og viden med sig, det er mange gange mere værd, end de sedler du får i hånden.

Jeg har fandme brugt mange ubetalte timer, i firmaer rundt omkring, men tilgengæld har jeg nu, en masse steder der gerne vil ansætte mig eller lægge et godt ord ind, fordi de kender mit arbejde og mig.

Avatar billede moroax Nybegynder
09. maj 2001 - 13:02 #17
Jeg har ALSOLUT ingen fine sedler i hånden, men startede med e HTML hæfte fra IDG,
og hae nu er 4-5 af \"De tygge\" bøger !!!....

Så det KAN lade sig gøre, og NEJ ALT skal ikke gå op i penge, men man bliver sq irreteret når folk vil have andre folk skal arbejde gratis og så samtidig vil have dem til at være taknemmelige for det !!!...

(og med FONA mente jeg at de OGSÅ havde computere og sådan nogle er sjove !!!...)

*GGG*
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2001 - 14:58 #18
Ja det er træls at man skal arbejde gratis inden for denne brance, når så andre skorer kassen. Mærkelig nok så falder disse projekter mange gange på jorden, men de andre mindre med gratis arbejdskraft overlever, og måske endda bliver til noget stort. Der er vel ikke noget i vejen for at arbejde gratis, hvis man tror på projektet. Så skulle det jo gerne give afkast hen ad vejen. Ikke alle gode projekter har en pengetank i rykken. Der hvor pengetanken er, der forstår man også at bruge slanterne.
Avatar billede gephion Nybegynder
10. maj 2001 - 07:15 #19
Jow da... At arbejde gratis, når det er forventet at man gør det, og det er med noget man ikke selv synes er sjovt, er noget hø.  Men det kan folk jo kun ændre på, ved at ændre på selve mentaliteten.

Personligt har jeg et (stort) project kørende, hvor jeg da har spurgt folk om de vil af gene interesse arbejede sammen med mig på det, uden løn. Men tilgengæld får folk der har hjulpet til en fair bid af kagen, hvis der bliver tjent penge på det.

Og sådan skal det da være! At hvis lønmuligeheden IKKE er der til at starte med, så må man da huske dem der har knoklet sammen med dig, når grynene ruller ind...!!

Så jeg er da helt sikker FOR det jeg kalder \"midlertidig ulønnet arbejdskraft, til der er penge i kassen\" konceptet, OG jeg synes at dem der IKKE giver sine medhjælpere noget, når der ER penge til det, SKULLE FANDME SKAMME SIG NOGET SÅ GRUMT!!  (Undskyld mit franske)

Men måske skulle vi starte en \"forening\" for ulønnet hjælp i branchen :)  En slags interesse forening?

Bare mine 2 cents
Avatar billede moroax Nybegynder
10. maj 2001 - 09:58 #20
gephion og alle i andre >>>
Må jeg spørge dig, har du aldrig aldrig været i nogle virksomhedder før ???...
>> hvad sker der med de firmaer sombegynder at tjene penge ???...

deler de dem ud til højre og venster fordi det har folk fortjent ???...
NEJ VEL !!!...
hvad med de mellemstore firmaer som begynder at tjene mange penge deler de dem ud ???...
NEJ VEL !!!...
De opdager nemmelig det som de STORE firmaer allerede ved:
At penge tjener penge, og at mange penge tjener mange penge og til sidst er det KUN penge det drejer sig om,
så lad være med at love guld og grønne skove

andet eks.
Hvor mange har ikke drømt om dan dag de vinder i lotto ???...
alle de planer man lagt (enlig eller med sin kone/kæreste) Hvis DU ja dig der læser her fik 1 mill. for din side, ville du så virkelig nøjes med 30-50.000 bare fordi alle skal have lige stor bid af kagen ???...
- og lad være med at sige ja, for så er du fuld af noget der brunt og lugter grimt
- for det ER jo trodsalt DIN ide ikke ???..., og mon din kone bliver glad for dig når du har delt alle pengende ud til højre og venster ???...
og det ER jo hende du skal bo sammen med ikke ???,,,, og det ville jo være rart at få dækket minuset på kontoen ikke ???...
(og lad venligst være med at kommenter at i ingen kone har eller ikke har minus på kontoen - det er et eksempel som et eller andet sted kan ramme alle)

Desuden kan i jo tænde TV\'et og se Robinson eller Baren, når først der lugter af penge ER man altså om man vil eller ej sig selv nærmest !!!...
Avatar billede moroax Nybegynder
04. juni 2001 - 01:59 #21
Sikke stille her blev,
mon jeg ramte et ømt punkt ???....

*GG*

- MoRoax