Avatar billede konig Nybegynder
10. maj 2004 - 15:02 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Rullevindue / dropdown box m. med fast ramme.

Hej

Hvordan laver man et rullevindue med en "fast"-ramme i Excel2000?

Jeg kan sagtens lave et alm. rullevindue vha. "Datavalidering" og "tillad" - "liste". Mwen når jeg gør dette kan jeg ikke se rulleliste markøren når denne celle ikke er valgt, og det vil jeg gerne.

En tæt på løsning er at indsætte en "kombinationsbox" den ser nemlig ud som jeg gerne vil have det! Men når jeg gør det kan jeg ikke få den til at vælge værdier ud fra en liste!

Jeg har et andet ark(af en ukendt forfatter) hvor problemet er løst med en kombinationsbox, tilsyneladende uden brug af makroer. Når jeg trykker på "formater kontrolelement" på denne optræder der et faneblad med titlen "kontrolelement", hvor jeg kan bestemme hvilken liste der skal kunne vælges. Når jeg selv opretter en kombinationsboks er fanebaldet "kontrolelement" ikke synligt, hvorfor?. Hvordan gør jeg?

Jeg kan sagten kopiere kombinationsboxen over fra det andet ark og løse problemet på den måde, men jeg vil gerne vide hvordan jeg selv kan gøre det fra bunden...uden makroer.

PÅ forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
10. maj 2004 - 15:18 #1
Du skal være opmærksom på et der er 2 typer af kombinationsbokse : En formular og en kontrol.

Det kan være det der driller dig, men jeg har ikke tjekket.
Avatar billede janvogt Praktikant
10. maj 2004 - 15:19 #2
Du kan gøre følgende:
Indsæt en kombo-boks fra værktøjslinien Forms/Formularer.
Højreklik på boksen og vælg "Format control"
Under fanen "Control" kan du nu indsætte dit liste-range.
Du kan også vælge hvilken celle resultatet skal falde i.
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
10. maj 2004 - 15:23 #3
Jeps, nu har jeg tjekket. EN kobinationsboks af typen Kontrolelement har ikke det fanablad der hedder Kontrolelement. Du skal benytte en kombinationsboks af typen Formular, som janvogt har beskrevet.
Avatar billede konig Nybegynder
10. maj 2004 - 15:25 #4
I har jo ret! Det er mig der ikke lige havde opdaget at der var noget der hed formular som også kunne bruges. Smid et svar knowit så kan i dele.
Avatar billede konig Nybegynder
10. maj 2004 - 15:26 #5
Tak for hjælpen