Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 12:51 Der er 73 kommentarer og
1 løsning

Xp fryser uden årsag

Ok, nu gælder det altså om at lytte godt efter. For detaljerne er vigtige.

Jeg har et problem med min XP. Den er begyndt at fryse fra tid til anden uden at jeg ved hvorfor eller hvordan jeg får det løst. Det sker så tit at det er yderst irriterende.

- Jeg har testet mine ram med memtest uden at de fandt nogle fejl.

- Der er heller ikke fejl på mine to harddiske.

- Jeg har testet computeren for virus med stort set samtlige virusscannere og jeg har ingen virus, ej heller Sasser.

- Computeren fryser ikke som årsag af for høj cpu-temperatur. Jeg kører Vcool og computeren er gået stå både ved cpu-temperaturer på 40 grader og 68 grader. Systemtemperaturen ligger på 28-32 grader og dér er der heller ingen sammenhæng imellem hvornår computeren fryser.

Problemet opstår dog oftest så snart jeg laver noget. Såsom at afspille dvd, åbne Nero, spille mp3, have mange ting igang samtidigt - men det sker som sagt ikke regelmæssigt.
Jeg har dog endnu ikke oplevet at den er frosset mens den bare har stået parat ude på Skrivebordet.

** Som en twist på problemet, så kan jeg sige at jeg har installeret både Xp og Win98 på to forskellige partitioner på min computer. Og twisten er at problemet med at computeren fryser, IKKE opstår i Win98! Jeg kan f.eks. spille Far Cry i timevis via Win98 uden problemer, hvor den via Xp går i frys inden for måske 5-15 minutter. Og stadig uregelmæssigt. **

HJÆÆÆÆÆÆLP! Hvad kan der være galt? Husk nu at læse alt grundigt før du foreslår noget.
Avatar billede fenrisulven Nybegynder
10. maj 2004 - 13:36 #1
har du haft din processor ude og kigge nærmere på den..?
kunne være Cashen der er futtet af på den. i så fald ligner det en slags plamage der en begyndt at lyde ud fra kernen.
Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 13:57 #2
Jeg har en AMD T-bird, så jeg vil helst ikke begynde at pille processoren ud for sjov. (De går utroligt let i stykker når man af- og påmonterer køleren)
Men jeg kan ikke umiddelbart se noget flyde ud - det ville vel flyde ud under køleren går jeg ud fra og dét gør det ikke.
Avatar billede cp1 Nybegynder
10. maj 2004 - 15:31 #3
hva siger din hændelses log,hvis der står någet ?
Avatar billede hcma Novice
10. maj 2004 - 15:33 #4
har du prøvet at checke taskmanager for at se om der noget der peaker??
Avatar billede espersen Novice
10. maj 2004 - 15:53 #5
er maskinen koblet op på et wireless lan ??? (så kender jeg til fænomenet- men desværre ikke en løsning)
Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 15:55 #6
cp1--> Aner det ikke, hvor finder jeg dén?

catbody--> Kan kun se i taskmanageren mens computeren kører og dér ser jeg ikke umiddelbart nogle problemer. Enkelte gange peaker cpu usage, men det er jo fordi jeg kører krævende programmer i de få øjeblikke.
Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 15:55 #7
espersen--> Nej desværre. Har kabelmodem. (og det ændrer ikke noget om modemet er tændt eller slukket)
Avatar billede cp1 Nybegynder
10. maj 2004 - 15:57 #8
kontrol panel-->administrative værktøjer-->log
Avatar billede espersen Novice
10. maj 2004 - 16:03 #9
gå ind i kontrolpanel -> Administration -> ComputerAdministration -> og klik på Logbog + system

Kig efter de grimme røde markeringer - se evt. efter et tidspunkt du kan huske hvor den har gjort det - så skal vi bruge "kilde" og "hændelsesID"
Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 16:08 #10
Ah... ok.
Der er jo temmelig mange hændelser i sådan en log, men alle de Error der er, omhandler åbenbart DCOM.
De lyder således:
Unable to start a DCOM Server: {FB7199AB-79BF-11D2-8D94-0000F875C541}. The error:
"The system cannot find the file specified. "
Happened while starting this command:
E:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe -Embedding

Jeg er ikke helt sikker, men mener at tidspunkterne der står ud for de Error´er er de samme tidspunkter computeren er frosset.
Så hvordan løser jeg denne error?
Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 16:10 #11
Event 10000 står der forresten i oversigten. Og DCOM under Source.
Avatar billede espersen Novice
10. maj 2004 - 16:10 #12
på den lange liste er der anført "kilde" og "hændelsesID" - dem skal vi bruge
Avatar billede espersen Novice
10. maj 2004 - 16:10 #13
thx
Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 16:13 #14
Hov, der er forresten også nogle Event 1002 som hedder Dhcp under Source.

Event Type:    Error
Event Source:    Dhcp
Event Category:    None
Event ID:    1002
Date:        10-04-2004
Time:        09:21:11
User:        N/A
Computer:    MICHELSEN
Description:
The IP address lease xxx.zzz.yyy.ww (censureret) for the Network Card with network address 0010A70B995C has been denied by the DHCP server xxx.zzz.yyy.w (The DHCP Server sent a DHCPNACK message).
Avatar billede espersen Novice
10. maj 2004 - 16:14 #15
der står ikke ligefrem ret meget på ': http://www.eventid.net/display.asp?eventid=10000&source=dcom

Men hvad pokker skal DCOM startes for - sidder jeg og tænker ....
Jeg har deaktiveret DCOM på mine maskiner.... jvf dette link : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom
Avatar billede espersen Novice
10. maj 2004 - 16:19 #16
her er mere om DCOM-fejlen : http://www.eventid.net/display.asp?eventid=10000&eventno=946&source=DCOM&phase=1

dhcp-fejlen tyder på at være relateret til måske din DNS jf.:
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=1002&eventno=1778&source=Dhcp&phase=1
Kan måske klares ved manuelt at rette din IP/DNS.
Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 16:20 #17
Ifølge det link på Spywarefri så er min DCOM port allerede lukket. Port 135 stod på Stealth.
Avatar billede hijklm Juniormester
10. maj 2004 - 16:38 #18
Ok, min computer frøs lige endnu engang. Denne gang noterede jeg tidspunktet. Og der står ikke noget under "System" i min hændelses log. Men der står noget under "Applications".

Event Type:    Error
Event Source:    Perflib
Event Category:    None
Event ID:    2002
Date:        10-05-2004
Time:        16:31:09
User:        N/A
Computer:    MICHELSEN
Description:
The open procedure for service "WmiApRpl" in DLL "E:\WINDOWS\System32\wbem\wmiaprpl.dll" has taken longer than the established wait time to complete. There may be a problem with this extensible counter or the service it is collecting data from or the system may have been very busy when this call was attempted.

og

Event Type:    Error
Event Source:    PerfNet
Event Category:    None
Event ID:    2004
Date:        10-05-2004
Time:        16:30:58
User:        N/A
Computer:    MICHELSEN
Description:
Unable to open the Server service. Server performance data will not be returned. Error code returned is in data DWORD 0.
Avatar billede espersen Novice
10. maj 2004 - 18:00 #19
hhmmm... ved ikke lige havd jeg skal sige til den - andre med lidt ideer?
http://www.eventid.net/display.asp?eventid=2002&eventno=84&source=Perflib&phase=1
Avatar billede cp1 Nybegynder
10. maj 2004 - 20:06 #20
en idé:hent "everest home" (freeware) her http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1 , programmet gir en masse oplysninger om din pc , måske ka man se om der evt sq være et hardware problem...
Avatar billede hijklm Juniormester
14. maj 2004 - 16:37 #21
cp1--> Jeg har hentet programmet. Hvilke info vil du se?
Avatar billede cp1 Nybegynder
16. maj 2004 - 02:04 #22
det var egentligt ment at du selv ku kigge i den for at se om der var/er någet usædvanligt at se ;)
Avatar billede hijklm Juniormester
19. maj 2004 - 21:56 #23
Problemet opstår generelt kun i Xp, når jeg ser dvd-film, afspiller mp3 samtidig med andre åbne vinduer eller når jeg spiller Far Cry i et par minutter.

Altså et eller andet med grafik eller lyd måske..... men som sagt opstår problemet ikke i Windows 98, selvom jeg dér laver de samme ting.

Kører officiel driver fra Nvidia og den eneste jeg kan finde til mit gamle Soundblaster 16-kort.

Det er temmelig irriterende, men det sker faktisk kun når jeg laver de ting. Og det har helt sikkert ikke noget med temperatur at gøre, for den er kokset ved en cpu-temperatur på 38-65 grader - og igår kørte jeg en halv time med en temperatur på 71 grader uden problemer.

Nogle forslag? Der står intet i hverken Everest Home eller andre steder, om at der er fejl på hverken mit grafikkort eller mit lydkort.
Avatar billede espersen Novice
19. maj 2004 - 22:11 #24
prøv at skifte driver på dit VGA og/eller lydkort ....
Avatar billede cp1 Nybegynder
20. maj 2004 - 01:03 #25
espersen> lyder som en go idé ;)
hijklm>> 71* er stadig for høj en temperatur selv på en AMD,når jeg spiller i timevis kommer jeg aldrig over 60* det slider meget på pc'en hvis det er normalen med så høj en temperatur ,tjek dine blæsere evt støvsug dem ;)
Avatar billede espersen Novice
20. maj 2004 - 11:19 #26
enig ; 71* er temmelig meget - min Barton ligger omkring 55* ved fuld load. (selv om den er OC'et lidt)
Avatar billede hijklm Juniormester
06. juni 2004 - 22:07 #27
Tror jeg har fundet ud af ét sympton. Når jeg kører Messenger og spiller Winamp samtidigt, så crasher den ret tit. Ikke på de samme tidspunkter, men det sker ofte når de to programmer kører samtidigt. Computeren kan f.eks. stå tændt i timevis uden problemer, men når jeg kører de to programmer samtidigt, så er der stor sandsynlighed for at den crasher på et tidspunkt.

Men hvordan løser jeg dét problem hvis det er dér problemet ligger? Har forgæves forsøgt at finde en opdateret driver til mit gamle Soundblaster 16 kort, men den på den officielle side har ikke virket.

Nogle forslag?
Avatar billede espersen Novice
06. juni 2004 - 22:45 #28
brug lavasys (nu sammen med Aida) :
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5

Siger en masse om dit hardware - en kanon hjælp mht. drivere ;o) - kan måske levere et link til driveren - den kan sikkert identificere den til en brugbar driver...
Avatar billede hijklm Juniormester
07. juni 2004 - 13:21 #29
Fra Everest om mit lydkort:

VIA AC ´97 Audio Controller      PCI
Creative SB 16 Audio Adapter      PnP
Avatar billede cp1 Nybegynder
07. juni 2004 - 13:42 #30
herfra http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=82673 ka du hente driver til dit Creative SB 16 kort
login:drivers
Password:all
så vidt jeg ka se har du onboard lydkort "VIA AC ´97 Audio Controller PCI"
har du begge kort slået til ? har du det vil det konflikte
Avatar billede hijklm Juniormester
07. juni 2004 - 13:49 #31
Ude i BIOS´en har jeg slået Onboard Audio fra og Soundblaster til.
Avatar billede cp1 Nybegynder
07. juni 2004 - 13:53 #32
ok,har du for at fejlsøge prøvet at køre med Onboard Audio istedet for ?
Avatar billede hijklm Juniormester
07. juni 2004 - 14:09 #33
For en uge siden var Onboard enabled og Soundblaster disabled i BIOS = computeren frøs stadig

Nu hvor det er omvendt = Computeren fryser stadig

Ny lydkort-driver = Computeren fryser stadig.

Jeg kan starte computeren og åbne Winamp og Messenger samtidigt, og så fryser den inden for 5 minutters tid.

Jeg kan starte computeren og åbne Messenger og Internet Explorer, og så kører den fint selvom der dog kan ske at den fryser på et tidspunkt, men dét sker sjældent.

Sidder selv og tænker om det kan lade sig gøre at cpu´en på en måde er gået i stykker, men at det f.eks. kun er cache´en der er smadret og at WInamp + Messenger lige nøjagtig bruger cache´en så meget at hele computeren står af.
Hvis bare man kunne køre et program som kunne vise om der var en hardware-defekt på ens computer....
Avatar billede hijklm Juniormester
07. juni 2004 - 14:50 #34
Efter at computeren straks var crashet to gange i træk da jeg tændte den og åbne Winamp + Messenger, så prøvede jeg at tænde den og åbne Winamp + Internet Explorer. Den har nu kørt i snart tre kvarter uden problemer.

Forstår ikke hvad der er galt.....!!

Winamp + Messenger = crash
Winamp + Explorer = ingenting som regel
Messenger + Explorer = ingenting som regel
Spillet Far Cry i 5-10 minutter = crash

Løs dén ligning.
Avatar billede tobiastine Nybegynder
07. juni 2004 - 14:57 #35
Hvor meget plads har du egentlig tilbage på din hd. Der hvor dine styresystemer er?
Hvor tit Defragmentere du din hd.?
Er det tid til at ryde op på din hd.?
Avatar billede hijklm Juniormester
07. juni 2004 - 15:06 #36
Jeg har 8.45 Gb fri på mit C-drev hvor der ligger Windows 98 og 5.55 Gb fri på det drev der ligger Windows XP Pro på.

Har tjekket og der er ikke grund til at defragmentere endnu.

Skal lige tilføje til ligningen ovenover:
Brænde DVD´er i Nero = ingenting
Afspille DVD-film = crash
Lave backup af DVD-film med Dvd Shrink = ingenting
Avatar billede espersen Novice
07. juni 2004 - 16:07 #37
har set at andre har lidt problemer med Far Cry - (at det crasher) - måske det skulle tjekkes lidt ?
Avatar billede hijklm Juniormester
07. juni 2004 - 16:34 #38
Men det er jo ikke kun i Far Cry det crasher. Hvis det kun var dér, så var jeg ikke så nervøs.

Men det er som sagt i alle de nævnte situationer.
Avatar billede hijklm Juniormester
10. juni 2004 - 00:11 #39
Min 80 Gb Seagate harddisk har ifølge programmet Speedfan en temperatur på 55 grader når jeg ikke laver andet end at surfe.
Min 120 Gb Seagate harddisk har samtidig en temperatur på 50 grader når jeg surfer.

Kan dét være årsagen til mit crash-problem?
Avatar billede kop Nybegynder
10. juni 2004 - 00:22 #40
Det lyder som om at hver gang du skal bruge dit grafikkort så fryser din comput
hvad med lige at tage dit grafikkort ud og rense kontaktfladerne (PUDS DEM MED ET GAMMELT VISKELÆDER)  / fjerne alle driver,og,monter det igen og se hvd der så sker ,
husk at montere det rigigt i sokklen, det skal helt ned.
Avatar billede hijklm Juniormester
10. juni 2004 - 21:03 #41
Jeg har idag haft computeren kørende fra kl.12 og resten af dagen.
Fra kl.12 kørte jeg scandisk efter bad sectors på det ene drev, samtidig med at jeg var på Messenger med to personer, surfede i Explorer og flyttede filer i Stifinder og hørte musik med Winamp.
Intet crash.
Derefter encodede jeg to dvd-film i sammenlagt to timers tid - ingen problemer.
Da den var færdig med at encode filmen, så lukkede jeg programmet og åbnede Explorer og havde intet andet kørende. Klokken var ca. 18, så computeren havde kørt fejlfrit i næsten 6 timer.
Da jeg så åbnede Explorer, så gik der ca. 10 sekunder  - så frøs den!!

Nu har jeg så prøvet at pille lydkortet helt ud, og indtil videre kører den fint. Jeg kunne spille Far Cry i længere end 10 minutter (jeg stoppede af mig selv). Jeg har haft Messenger og Winamp kørende samtidig siden (med onboard lyd) og der har ikke været et problem endnu.

Så jeg krydser fingre nu, for at dét var løsningen. Lydkortet.
Avatar billede hijklm Juniormester
11. juni 2004 - 12:42 #42
PIS! Computeren er lige crashet igen. Så det var sandsynligvis ikke lydkortet alligevel. Forstår det ikke - når jeg nu kunne spille Far Cry så meget længere end jeg plejer igår, hvordan kan den så fortsætte med at crashe....
¤#¤%#¤"! - computer...!
Avatar billede moviez Nybegynder
11. juni 2004 - 12:43 #43
læg noget kold is på din grafikkort *lol*
Avatar billede hijklm Juniormester
11. juni 2004 - 13:47 #44
Status:
Har testet for virus - negativ
Har prøvet at genindlæse tidligere restore points i XP - negativ
Har installeret nye driver til lyd og grafik - negativ
Har testet RAM med Memtester - negativ
Har defragmenteret - negativ
Har testet alle drev for bad sectors - negativ
Har slået onboard og Soundblaster fra i BIOS - negativ
Har pillet lydkort ud og slået onboard til - negativ (dog lille forbedring)

Computeren CRASHER STADIG, både når jeg kører Messenger + Winamp og når jeg spiller Far Cry i et stykke tid. Dog kan jeg nu spille Far Cry længere efter lydkortet er pillet ud end jeg kunne før.
Avatar billede kop Nybegynder
12. juni 2004 - 20:00 #45
Men du har ikke gjordt som jeg foreslog / grafikkortet der kan være en løs forbindelse
Avatar billede hijklm Juniormester
14. juni 2004 - 15:17 #46
kop--> Det har jeg gjort for en time siden. Tog både grafikkort og netkort ud og rensede dem lidt.
Indtil videre ingen frysninger, så jeg krydser fingre og alt der kan krydses, igen.
Avatar billede kop Nybegynder
16. juni 2004 - 00:40 #47
hvordan går det så fryser den stadig ?????
Avatar billede hijklm Juniormester
18. juni 2004 - 00:08 #48
Den fryser stadig...
Jeg har prøvet at pille netkortet ud og forsøgte at stresse den så godt jeg kunne. Intet skete.
Har nu sat netkortet i igen, og siden er den kun frosset ved ting der har med nettet at gøre. Så måske er det noget med netkort eller bare internetforbindelsen.
Det er dog lidt svært at tjekke...
Kan heller ikke være sikker på, at bare fordi ingen fejl skete mens netkortet var ude at det så er netkortet, for som sagt, så fryser computeren ikke på samme tidspunkt to gange. Selvom man prøver at gøre nøjagtig det samme der før fik den til at fryse, så er det ikke sikkert den gør det på samme tidspunkt igen.

Overvejer at sende den til reperation, men det er bare så pokkers dyrt. De tager vel 500 kr. i timen og kan sikkert heller ikke finde nogle fejl. Lorte computer.
Avatar billede hijklm Juniormester
02. juli 2004 - 23:22 #49
Nu har jeg prøvet at bestille en større strømforsyning som forsøg på en løsning. Fik et tip fra én som havde oplevet nogenlunde samme problem som mig, og dér hjalp en 400 Watts strømsforsyning. Så sådan burde snart komme med posten, og så håber, håber, HÅBER jeg at det fjerner mit irriterende computer-problem.
Avatar billede espersen Novice
03. juli 2004 - 11:10 #50
spændt på om det løser det...
Avatar billede bono Nybegynder
04. juli 2004 - 13:49 #51
Hvilket bundkort køre du med ? Jeg har nemlig haft problemer med et ASUS kort - der frøs den dog ikke men genstartede i tide og utide. Jeg sendte den til rep. under garanti - de skiftede strømforsyningen, men efter ca ½ år var problemet der igen. Jeg kiggede så på ASUS's hjemmeside og fandt ud af at kortet skulle mindst ha' 400W for at køre korrekt, ellers ville den kunne genstarte uden grund. Fandt senere samme data i min manual. Problemet blev løst med større strømforsyning, da det fjolser fra butikken kun havde monteret en 350W fra starten.
Hvis det er strømforsyningen der er problemet, så vil du sikkert opleve at computeren bliver utrolig varm henover strømforsyningen. Det gjorde min nemlig, den blev så varm at man kunne brænde fingrene på den. Tjek eventuelt hvor varm udblæsningsluften er fra din strømforsyning. Den skal helst ikke over stuetemp....
Avatar billede hijklm Juniormester
04. juli 2004 - 23:27 #52
bono--> Jeg har ikke et ASUS bundkort, men et Soltek. Håber også at det er strømforsyningen, den nye burde komme med posten imorgen.

Luften fra strømforsyningen ligger over stuetemperatur. Jeg har ikke lige et termometer, men jeg tror den er på omkring 25-28 grader.
Avatar billede bono Nybegynder
04. juli 2004 - 23:37 #53
25 - 28 er okey, så burde det ikke og være det - men håber da at det løser det :-
Avatar billede hijklm Juniormester
06. juli 2004 - 12:22 #54
Nu er den nye strømforsyning lige sat i. Den er en del mere stille end den gamle og har straks gjort at cpu-temperaturen er faldet 5-6 grader og system-temperaturen ca. 4 grader.

Så nu er det tid til at teste om det har hjulpet, og hvis ikke, så skal jeg nok melde tilbage med alle mine værste bandeord....
Avatar billede hijklm Juniormester
06. juli 2004 - 12:37 #55
¤%##"#"#%#¤""##"!¤% CENSUR CENSUR "#¤#¤%#¤

Kan allerede konkludere efter bare et kvarter at det ikke har virket. Faktisk næsten tværtimod. Den er kokset fire gange i træk så snart jeg tændt den og startet Messenger + Winamp ved opstart. Kokset inden for et minuts tid hver gang.

Kører kun Messenger nu og det har den klaret i længere tid.
Har helt pillet mit lydkort ud nu og kører med onboard lyd.

Bare en tanke - kan det tænkes at stikkontakten ikke leverer tilpas strøm hele tiden? Det tror jeg ikke selv på, men det kunne jo forklare det. Hvis den nu har udfald engang imellem. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede hijklm Juniormester
06. juli 2004 - 13:05 #56
Følgende teorier verserer i mit hovede:

- Stikkontakten leverer svingende strøm eller lignende og får programmerne til at gå i stå. (skærmen kører dog stadig selvom billedet er frosset og det gør modemet også.)
Kan heller ikke gennemskue hvorfor den kokser ved Winamp + Messenger i forhold til stikkontakt-teorien.

- Måske er det højtalerne der er noget galt med. Måske påvirker de på samme måde som stikkontakt-teorien. Har derfor pillet højtalerne helt fra og tester det nu.

- Cpu´en stiger 10-15 grader pr. gang jeg genstarter når den er kokset. Hvis den f.eks. er kokset ved en cpu-temperatur på 38, så efter to genstarter grundet koks lige efter hinanden, så er cpu´en opppe på 57 grader. Gad vidst om der er en mindre fejl på cpu´en som skaber uregelmæssige fejl. Kan bare ikke gennemskue sammenhængen med Winamp + Messenger....

3 styks teorier og jeg aner ikke mine levende råd. Nogen superkloge mennesker der vil hjælpe??
Avatar billede hijklm Juniormester
06. juli 2004 - 14:11 #57
Jeg har i BIOS lige slået "system BIOS cacheable" fra. Den havde været enabled og jeg gættede på at det måske kunne hjælpe at slå fra.
Derefter slog jeg højtalerne til igen.
Startede computeren op, åbnede Winamp + Messenger + Power DVD og en film + Explorer.
Intet koks endnu selvom den bliver stresset alt hvad den kan. (Krydser fingre)

Før den nye strømforsyning ville cpu-temperaturen ved denne form for stress ligge på 70-71 grader. Med den nye strømforsyning ligger den højst på 61 grader. Så det kan man da kalde en effektiv investering.
Avatar billede hijklm Juniormester
06. juli 2004 - 14:15 #58
Kørte i 10 minutter med alt ovennævnte slået til uden at den koksede.
Så lukkede jeg ned for Power DVD og straks frøs den.
Avatar billede espersen Novice
06. juli 2004 - 16:43 #59
Ram er testet ?
CPU er testet ?
Avatar billede cp1 Nybegynder
06. juli 2004 - 17:08 #60
Avatar billede hijklm Juniormester
06. juli 2004 - 23:48 #61
Ram er testet i timevis med Memtester. Finder ingen fejl.

Har lige testet cpu´en med BurnInTest-programmet cp1 linker til. Efter 15 minutter finder den ingen fejl. Testede både cpu, memory, 2d graphics, 3d graphics, disc, network og sound for 100 %.
Avatar billede hijklm Juniormester
07. juli 2004 - 14:52 #62
Har nu haft brænder, dvd-drev, diskette-drev og den ene harddisk pillet fra og problemet er der stadig.
Det tog dog et stykke tid at fremprovokere.

Så de eneste ting der ikke er blevet testet for fejl, er mit bundkort, den ene harddisk og grafikkortet.

Alle tre dele har siddet i computeren mens den har fungeret upåklageligt = for lidt mere end 2 måneder siden.

Harddisken er jo blevet surface- og virusscannet på alle leder og kanter, så jeg tvivler på at der kan være noget galt med den.
Grafikkort....tja, hvis der var fejl, så ville jeg vel stort set ikke kunne lave noget med computeren, hverken spil eller 2d.

Bundkort....hmmm, svært at teste. Kan ikke bare lige udskifte og teste med et andet. Ved ikke om der er programmer der kan teste selve bundkortet for fejl? Det er jo heller ikke lige en del man bare udskifter, specielt fordi jeg jo har AMD og deres processorer knækker nemt når man sætter køleren på. (har gjort mig den erfaring én gang for meget)

Nye forslag? Anyone?
Avatar billede hijklm Juniormester
08. juli 2004 - 11:23 #63
Jeg har installeret Motherboard Monitor og sat den til at lave en log over de målte værdier hvert sekund. Har derefter ventet til den er crashet, genstartet og åbnet loggen. Dette er de sidste 20 sekunders værdier før den frøs:

+----------+-------+-------+----------+--------+--------+--------+--------+---------+---------+
|          | Case  | CPU  | Sensor 3 | Core 0 | Core 1 | +3.3  | +5.00  | +12.00  | Fan 1  |
+----------+-------+-------+----------+--------+--------+--------+--------+---------+---------+
| 1053 MHz | 30° C | 62° C | 23° C    | 1,84 V | 0,25 V | 3,34 V | 5,00 V | 12,72 V | 6490 RPM|
| 1053 MHz | 30° C | 63° C | 23° C    | 1,84 V | 0,25 V | 3,34 V | 5,00 V | 12,66 V | 6490 RPM|
| 1053 MHz | 30° C | 62° C | 23° C    | 1,84 V | 0,25 V | 3,34 V | 5,00 V | 12,72 V | 6490 RPM|
| 1053 MHz | 30° C | 62° C | 23° C    | 1,84 V | 0,25 V | 3,34 V | 4,98 V | 12,72 V | 6490 RPM|
| 1053 MHz | 30° C | 62° C | 23° C    | 1,84 V | 0,25 V | 3,34 V | 5,00 V | 12,72 V | 6490 RPM|
| 1053 MHz | 30° C | 62° C | 23° C    | 1,84 V | 0,25 V | 3,34 V | 4,98 V | 12,72 V | 6490 RPM|
Avatar billede espersen Novice
08. juli 2004 - 13:14 #64
Med loggen så må den vise at alt er OK - grafikkortet ville jeg tage et kig på !

Skift den ud med en anden; en fejl i kortet (eller dets ram) vil nemt kunne resultere i at den brager ned...
Avatar billede hijklm Juniormester
08. juli 2004 - 13:31 #65
Men jeg oplever jo ingen grafikfejl. Når computeren fryser, så fortsætter køleren med at køre og jeg kan trykke dvd-drevet ud og i.
Men lyden stopper og skærmbilledet fryser.

Så det kan da ikke være grafikkortet? Er det ikke nærmere bundkortet?

(hvordan finder jeg ud af, uden at teste med en ny del - for dét har jeg ikke adgang til - at udelukke en af de to som værende problemet?)
Avatar billede hijklm Juniormester
08. juli 2004 - 13:38 #66
Jeg kan heller ikke gøre noget med tastatur eller mus forresten når den fryser.
Avatar billede espersen Novice
08. juli 2004 - 15:29 #67
jeg ville låne et grafikkort hos en - og så se om det kunne afhjælpe problemet.

Husk at bruge WHQL-signede drivere (testet og godkendt) - ikke bruge Beta-versions-drivere...

Hvis det er bundkort ; så er det som du selv er inde på ret omfattende....
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
08. juli 2004 - 15:38 #68
Prøv at pille al hardware ud og sætte det i ét af gangen - og få fat i noget andet RAM. Mine gæt på problemet er:

1) Ram fejl
2) CPU Fejl
3) Fejl på motherboardet

jeg har selv haft en MEGET genstridig computer med symptomer som ligner dine 99% - og det var motherboardets skyld.
Avatar billede espersen Novice
08. juli 2004 - 19:18 #69
enig med jorgensen; men det er nok en god idé at få tjekket grafikkort (og det er nemt at få afklaret)
Avatar billede hijklm Juniormester
09. juli 2004 - 13:28 #70
Jeg har overgivet mig og indleveret den til reparation... :-(

Testede så mange dele jeg kunne og til sidst var der kun grafikkort, cpu og bundkort tilbage.
Grafikkortet kunne jeg ikke lige teste, men er 99 % sikker på det ikke er det, for så ville den ikke opføre sig sådan.

Tilbage er cpu og bundkort og jeg tror selv mest på bundkort.

Så jeg har bedt dem om at tjekke og fejlfinde og så opgradere bundkortet + processor hvis det bliver nødvendigt.
*Suk*....så nu ryger der sikkert en ordentlig slat penge fra kontoen. Som udgangspunkt tog de dog kun 300 kr. for at samle og teste.

Skal nok skrive om et par dage når computeren kommer tilbage, hvad de har fundet ud af og hvad løsningen var.
Avatar billede hijklm Juniormester
15. juli 2004 - 18:39 #71
Så er krisen overstået. Computeren er lige kommet hjem fra reparation og kører fint nu.

De havde også lidt svært ved at gennemskue fejlen, men det vidste sig at være bundkort + køler den var gal med.

Køleren kørte skævt og kølede dermed ikke rigtigt og bundkortet var defekt.
Så et et nyt + ddr-ram er blevet installeret og en bedre køler påsat cpu´en.
Nu er cpu-temperaturen 15 grader hvor den før lå oppe på omkring 50-70.
Hele mit system er også blevet langt mere lydløst, så det har været en god investering at få dem til at reparere computeren.

Samlet pris = 1728 kr. Af dem er de 400 for fejlfinding, service og montering.

Send svar alle jer tålmodige folk der har forsøgt at hjælpe, for I fortjener point alligevel.
Avatar billede espersen Novice
15. juli 2004 - 18:44 #72
det er dejligt at høre at det er løst ;o)
Avatar billede hijklm Juniormester
23. juli 2004 - 11:27 #73
j_jorgensen er faktisk den der kommer tættest på at at gætte hvad der egentlig var galt.

Så send et svar for point. Anyone. (ellers så lukker jeg spørgsmålet)
Avatar billede j_jorgensen Nybegynder
25. juli 2004 - 20:18 #74
Her kommer et svar :)