Avatar billede bjur Nybegynder
08. maj 2004 - 21:04 Der er 12 kommentarer

Hente fra to tabeller med en select-sætning?

Hej? Jeg skal lige høre om der er nogen, som har en ide om hvordan man henter et produkt og leverandør på samme tid i to tabeller, hvis vi har en PN i produktliste, som hedder prodnummer den er tilknyttet til leverandørlisten som FN.

PS. Vi skal ha' hentet alle oplysninger i vores produktliste, men kun leverandørens navn i leverandørlisten.
På forhånd tak for evt. svar som vil komme.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2004 - 21:06 #1
Hvis du viser lidt tabel struktur og hvordan output skal se ud, så er jeg
sikker på at du kan få løsninger.
Avatar billede bjur Nybegynder
08. maj 2004 - 21:29 #2
vi har en tabel som heder levliste
den tabel indeholder coloe navn,kontakt,cpr,adresse,postnr,by,telefon,telefax,mobil,hjemmeside,status,prodnummer
primær nøgle er cpr og prodnummer fremmenøgle
tabel2 heder prodliste
den indeholder nummer,antal,navn,indpris,udpris,profit,moms,cpr
nummer er primær nøgle og cpr fremenøgle
når vi gemmer et produkt så skal produktnummer være tilknytted leverandøren
vi begynder med at søge for produkt via produktnummer(nummer)
ud fra det produktnummer skal vi så få fat i alle kolonner i prodliste tabellen og leverandørens navn i levliste tabellen
På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2004 - 21:34 #3
SELECT prodliste.*,levliste.navn
FROM prodliste,levliste
WHERE prodliste.nummer=levliste.prodnummer

ville da være mit umiddelbare bud
Avatar billede bjur Nybegynder
08. maj 2004 - 21:34 #4
Det skal lige tilføjes at vi ikke kender leverandørens cpr nr, så når vi søger ligger produktnummeret inde i leverandørlisten som fremmednøgle. Udfra denne kendte fremmednøgle skal den hente leverandøren.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2004 - 21:35 #5
Jeg undrer mig iøvrigt over at det er mange levandører til et produkt og
ikke en leverandør til mange produkter ....
Avatar billede bjur Nybegynder
08. maj 2004 - 21:39 #6
Det er en fejl. Der skal tilknyttes mange produkter til en leverandør. Er det en fejl vi har lavet?
Avatar billede bjur Nybegynder
08. maj 2004 - 21:41 #7
Og hvordan retter vi den, hvis det er?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2004 - 22:31 #8
Hvis der skal være mange produkter til en levrandør, så er det produkt tabellen
der skal referere til leverandør tabellen
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2004 - 23:58 #9
OK ?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2004 - 23:28 #10
??
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2004 - 22:58 #11
??
Avatar billede qualjyn Nybegynder
13. juli 2005 - 09:09 #12
Er det på plads? Hvis ja, pls luk spørgsmålet og giv arne hans point....