Avatar billede sqwer Nybegynder
08. maj 2004 - 13:42 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

C compiler fint, men kan ikke køre

Jeg har et c-program som jeg compiler med "gcc -o a program.c" hvilket den gør uden problemer. Derefter prøver jeg at køre programmet ved at skrive "a" hvilket giver mig "bash: a: command not found".
Hvorfor kan den ikke finde den?
Jeg kan se at filen a er blevet lavet og ligger i mappen, men den kan altså ikke finde ud af at køre den. (Og for en god ordens skyld: Programmet compiler og kører fint i både Unix og Windows, og fejlen indikerer jo også at det er bash der har et problem, ikke c. Desuden er jeg stadig temmeligt noob til linux, så en vis grad af pap-skæreri vil være velkomment :))
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 13:47 #1
du skal bruge ./a
hvis du står i den folder som a ligger i.
Avatar billede pchris Nybegynder
08. maj 2004 - 13:48 #2
Du skal nok skrive "./a" for at køre programmet.
Normal er "." ikke med i din path af sikkerhedsårsager.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 13:50 #3
og lidt ekstra forklaring .. er det samme som det directory der ligger eet niveau op. Og . er det samme som nuværende sti. Så du viser bash vej til den nuværende lokation ved at benytte ./kommandonavn og dette gælder i øvrigt også for shell scripts.
Alternativt kan du smide din binære fil ind i en folder der ligger i path med mv kommandoen. Skriv echo $PATH for at få oplyst din nuværende path environment variable.
Feks /bin skulle være i path så du kan bare flytte a over med:
mv a /bin
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2004 - 13:59 #4
(eller inkludere . i PATH)
Avatar billede strych9 Praktikant
08. maj 2004 - 14:00 #5
hvis det stadig ikke virker for dig er det fordi filen ikke er executable.
Men så skal du bare skrive chmod 755 a
før du forsøger at køre filen.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. maj 2004 - 14:01 #6
Kompileren bør sætte x på out
Avatar billede sqwer Nybegynder
08. maj 2004 - 19:40 #7
Super!
./a gjorde jobbet, takker for hjælpen :)