Avatar billede momoney Novice
13. februar 2001 - 14:53 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Musik på HP

Hej.
Et ganske enkelt spørgsmål.
Hvordan får man musik på sin HP uden at der skal hentes hele filen på en gang.

Jeg er ikke verdensmester i frontpage2000 men det er trodsalt det program jeg kan bedst.

Martin
Avatar billede lmdalha Nybegynder
13. februar 2001 - 14:55 #1
HP=Homepage ?
Avatar billede lmdalha Nybegynder
13. februar 2001 - 14:59 #2
Hvis ja,

For det første er mp3 alovligt at være i besiddelse af, så jeg vil foreslå du ikke ligger noget af dine mp3-filer ud.

Men til større filer som fx. en mp3-fil, vil jeg foretrække en ftp-klient, som fx. Cute FTP, FTP Voyager eller lign. programmer
disse kan hentes på download.com og er ganske gratis.

Frontpage er mere til at uploade mindre filer med.

AlHa
Avatar billede momoney Novice
13. februar 2001 - 15:01 #3
Ja det er en hjemmeside jeg mener sorry.
Det er ikke min hensigt at lægge mp3 filer ud på den,da jeg ville brænde nallerne på det.
Men jeg ville gerne have en form for intro musik når man kom ind på min hjemmeside.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
13. februar 2001 - 15:03 #4
Den nemmeste og billigste løsning er Midi filer, for de fylder ikke meget.

RealPlayer kan streame din musik, så den spiller samtidig med at den bliver downloaded.

http://www.realplayer.com/

/per
Avatar billede lmdalha Nybegynder
13. februar 2001 - 15:06 #5
Jeg vil også foretrække midi fil afspilning, da det kan hentes gratis, og da det ikke tager nogen tid at hente for brugeren.

Du kan evt. også bruge flash [www.macromedia.com] til at lave en intro med, i det program kan du både lave en fed intro, men du kan også mixe det sammen med noget lyd.

AlHa
Avatar billede lmdalha Nybegynder
13. februar 2001 - 15:06 #6
Svar
Avatar billede hoejrup Nybegynder
13. februar 2001 - 15:07 #7
Det er tilladt at bruge 20 sekunder af et musik stykke ganske gratis ifølge loven.

/per
Avatar billede parazite Nybegynder
13. februar 2001 - 15:11 #8
lmdalha : Det er zq da ikke ulovligt at være i besiddelse af mp3-filer! Hvis jeg nu mixer mig en stump musik, og konverterer den til mp3, så er det FULDT lovligt at lægge det på hjemmesider, sende det til moster og jeg skal komme efter dig.

momoney : Det er mildt sagt SKIDE irriterende at komme ind på en side, og høre oftest skide klam musik strømme ud af sine højttalere. Derudover gør det siden MEGET tung, og der er faktisk aldrig nogen egentlig grund til at have musikken. Hvis du endelig VIL have det, så kommer du ikke udenom at hente hele filen. hoejrups svar er kun brugbart, hvis du vil have at brugeren skal kunne vælge en fil fra en liste og høre den - f.eks. hvis man vil give brugeren et eksempel på ens musikalse evner.

hoejrup : Hvor har du det fra? En lovparagraf man kan få at se?
Avatar billede momoney Novice
13. februar 2001 - 15:13 #9
Okay men hvordan gør man så.
Jeg har realplayer i forvegen.

Jeg er ikke stærk i Flash
Avatar billede lmdalha Nybegynder
13. februar 2001 - 15:15 #10
Jeg bruger ikke flash selv, og kan dermed ikke hjælpe dig med den udvej.

Men du kan jo også evt. bruge midi filer?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
13. februar 2001 - 15:15 #11
parazite> Jeg er blevet undervist af en multimedie lærer, og han var fuldt underrettet om reglerne på området.

/per
Avatar billede lmdalha Nybegynder
13. februar 2001 - 15:16 #12
Parazite, ja, det er selvfølgelig lovligt selv at lave dem.

Men jeg går ikke ud fra han selv ville lave det.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
13. februar 2001 - 15:17 #13
Har du købt en RealPlayer Plus?

/per
Avatar billede parazite Nybegynder
13. februar 2001 - 15:18 #14
hoejrup : Tror nu stadig ikke på det, før jeg ser en lovparagraf hvor det står.

lmdalha : \"For det første er mp3 alovligt at være i besiddelse af\" var hvad du skrev. Kan vist ikke misforståes. ;o)
Avatar billede momoney Novice
13. februar 2001 - 15:19 #15
Okay parazite, jeg giver dig 100% ret i at det er irriternede.
men det skulle kun være et mundret indslag imens min side blev konstrueret.

Tak for alle jeres svar...
Jeg har vist lidt at lære endnu.

Kunne godt tænke mig at kaste mig ud i flash men til grafik og det er tidskrævende.
Avatar billede momoney Novice
13. februar 2001 - 15:22 #16
Hoejrup.... Nej det er kun den der kan hentes ned fra nettet jeg har *S*
Avatar billede hoejrup Nybegynder
13. februar 2001 - 16:04 #17
Her er der lidt om emnet, men der er ikke skrevet noget om 20 sekunder. Men jeg er sikker på at det er lovligt.

http://www.ncb.dk/internet.html

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
13. februar 2001 - 16:05 #18
Den billigste løsning vil helt klart være midi.

/per
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
13. februar 2001 - 17:08 #19

Ifølge den side du linker til Per, så er det ikke engang lovligt at lægge midi filer ud, med mindre man har tilladelse, eller hvad?

Der står:

\"Må jeg lægge MIDI-filer ud
på Internettet?
Ja, hvis du har indhentet tilladelse. Du skal i
alle tilfælde, hvor du anvender MIDI-filer,
indhente tilladelse fra de skabende kunstnere.
Har du ikke selv indspillet musikken, skal du
også indhente tilladelse fra de udøvende kunstenere og eventuelle producenter.\"

Avatar billede hoejrup Nybegynder
13. februar 2001 - 19:44 #20
sanne7913> Der ligger faktisk massere af gratis midi på nettet, og samtidig også en tilladelse fra producenterne.
Jeg har købt et program til redigering og produktion af musik, og der medfølger samtidig 4000 melodier på en CD. Producenten af CD\'eren skriver at de frit kan bruges på nettet og i multimedie produktioner. Melodierne kan eksporteres til midi, og kan derfor bruges uden problemer. Hvis melodierne kan distribueres via denne tilladelse, så har kunstnerne samtidig givet deres tilladelse.

/per

Avatar billede sanne7913 Nybegynder
13. februar 2001 - 20:08 #21

Okay, blev bare i tvivl, sidder selv og roder med en hp, hvor jeg havde lagt nogle midi-filer ind, så jeg fik lige lidt skrupler..*SS*
Avatar billede parazite Nybegynder
14. februar 2001 - 01:22 #22
hoejrup : Men derfor er det da alligevel ikke tilladt med de 20 sekunder. Kom med en paragraf, før tror jeg ikke på det.
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
14. februar 2001 - 07:12 #23

http://www.ncb.dk/internet.html

kan godt være der ikke direkte står noget om 20 sec. men der står dette:

\"Må jeg lægge brudstykker af musik på Internettet?
Ja, hvis du har indhentet tilladelse. Også brudstykker, uanset længde,
af musik er beskyttet.\"

\"Uanset længde\" indbefatter vel også 20 sec?

/mvh. Jean

Avatar billede resten Nybegynder
14. februar 2001 - 19:32 #24
når du har din hp på frontpage skal du bare højreklikke så er der masser af muligheder deriblandt at lægge en stump musik ind meget enkelt hilsen resten

                          www.tommyarne.dk
Avatar billede parazite Nybegynder
19. februar 2001 - 00:46 #25
hoejrup : Jvf. sanne7913\'s indlæg, så ville jeg, hvis jeg var dig, skide min lærer et stykke... ;o)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. februar 2001 - 08:19 #26
parazite> ncb prøver at beskytte musik producenternes rettigheder, og ønsker derfor ikke at oplyse om et grænse tilfælde. Men 20 sekunder er hellere ikke lang tid, hvis du skal bruge musik i en multimedie præsentation.

/per
Avatar billede parazite Nybegynder
19. februar 2001 - 11:56 #27
hoejrup : Kan ikke se hvordan du kan tolke \"Også brudstykker, uanset længde, af musik er beskyttet\" på andre måder, end at det IKKE er tilladt at anvende musik på Nettet, om det så er 1 sekund det drejer sig om! Og er det ikke netop musikproducenternes rettigheder vi snakker om?
Avatar billede sujas Praktikant
05. marts 2005 - 12:32 #28
Jeg er også ude efter at finde ud af hvordan man streamer musik, men jeg synes alle indslagene her er gået over i en diskution om hvad der er lovligt og ikke lovligt, hvad med at komme tilbage til det egentlige, HVORDAN GØR MAN?