Avatar billede dnx Nybegynder
06. maj 2004 - 11:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hjælp til spil I Cpp

Jeg vil gerne prøve at lave nogle spil, her er mine spørgsmål:

1: Er C++ et godt sprog at skrive dem i?

2; hvor kan jeg finde en god tutorial måltettet mod det at lave spil ?

3: Hvis der er andet jeg burde vide ?


på forhånd tak : )
Avatar billede jpk Nybegynder
06. maj 2004 - 11:28 #1
1) Ja, de fleste store spil programmeres i C++
2) Her er nogle af mine bookmarks:
  - http://www.gamedev.net/
  - http://www.shaderx.com/direct3d.net/index.html
  - http://www.scorpioncity.com/djdirectxtut.html
  - https://www.gameinstitute.com/gi/
  - http://www.spiludvikling.dk/portal.php
3) Masser! (Men det afhænger meget af hvilken type spil du vil lave osv.)
Avatar billede s.nielsen Nybegynder
06. maj 2004 - 12:16 #2
Afhængig af hvad din programmeringsbaggrund er, kan jeg anbefale at bruge C# og Managed DirectX9. C# er noget nemmere at gå til end C++, og har en lang række features såsom garbage collection.
Hvis man kender Java kan man lære C# på en dag.
Hastighedsmæssigt er der ingen mærkbar forskel på C# og C++.
Avatar billede jpk Nybegynder
06. maj 2004 - 13:01 #3
s.nielsen >> Jeg er absolut enig i at C# er nemmere at gå til og hurtigere at mestre.
Jeg har dog observeret en betydelig hastighedsforskel på DirectX9 apps lavet i C++ og C#, alt efter hvilket grafikkort der benyttes.
På et matrox Parhelia er der ikke megen forskel, men på et G400 eller GF2, har jeg set hastighedsforskelle på op til 70% til C++'s fordel.

Med nutidens computere bør det dog ikke være afgørende for valg af programmeringssprog...
Avatar billede s.nielsen Nybegynder
06. maj 2004 - 13:12 #4
Ok, jeg har ikke skrevet ret meget directx kode i C++, mine erfaringer siger mig at over 80% af cpu tiden bruges i directx kaldene og ikke i selve applikationskoden. Jeg går ud fra at C# directx9 blot er en managed extension til konventionel directx, og der dermed kun er et mindre overhead ifm. garbage collection etc. Så jeg synes 70% lyder af meget, men du har da sikkert ret.
Men det vanskelige i directx programmering ligger i forståelsen af directx kald, samt  den generelle forståelse af matricer, quaternioner osv. så med mindre man koder Half-Life 3 synes jeg det er bedre at tage udgangspunkt i et nemmere sprog for at opnå den forståelse.
Avatar billede jpk Nybegynder
06. maj 2004 - 13:18 #5
Helt enig...

De tal jeg har er fra en sammenligning mellem de samples der er med i DX9 SDK'en. Mange af dem findes både i C++ og C# udgaver og de output'er alle fps, så det er let at sammenligne.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Kurser inden for grundlæggende programmering

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester