Avatar billede dnx Nybegynder
06. maj 2004 - 11:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hjælp til spil I Cpp

Jeg vil gerne prøve at lave nogle spil, her er mine spørgsmål:

1: Er C++ et godt sprog at skrive dem i?

2; hvor kan jeg finde en god tutorial måltettet mod det at lave spil ?

3: Hvis der er andet jeg burde vide ?

på forhånd tak : )
Avatar billede jpk Nybegynder
06. maj 2004 - 11:28 #1
1) Ja, de fleste store spil programmeres i C++
2) Her er nogle af mine bookmarks:
  - http://www.gamedev.net/
  - http://www.shaderx.com/direct3d.net/index.html
  - http://www.scorpioncity.com/djdirectxtut.html
  - https://www.gameinstitute.com/gi/
  - http://www.spiludvikling.dk/portal.php
3) Masser! (Men det afhænger meget af hvilken type spil du vil lave osv.)
Avatar billede s.nielsen Nybegynder
06. maj 2004 - 12:16 #2
Afhængig af hvad din programmeringsbaggrund er, kan jeg anbefale at bruge C# og Managed DirectX9. C# er noget nemmere at gå til end C++, og har en lang række features såsom garbage collection.
Hvis man kender Java kan man lære C# på en dag.
Hastighedsmæssigt er der ingen mærkbar forskel på C# og C++.
Avatar billede jpk Nybegynder
06. maj 2004 - 13:01 #3
s.nielsen >> Jeg er absolut enig i at C# er nemmere at gå til og hurtigere at mestre.
Jeg har dog observeret en betydelig hastighedsforskel på DirectX9 apps lavet i C++ og C#, alt efter hvilket grafikkort der benyttes.
På et matrox Parhelia er der ikke megen forskel, men på et G400 eller GF2, har jeg set hastighedsforskelle på op til 70% til C++'s fordel.

Med nutidens computere bør det dog ikke være afgørende for valg af programmeringssprog...
Avatar billede s.nielsen Nybegynder
06. maj 2004 - 13:12 #4
Ok, jeg har ikke skrevet ret meget directx kode i C++, mine erfaringer siger mig at over 80% af cpu tiden bruges i directx kaldene og ikke i selve applikationskoden. Jeg går ud fra at C# directx9 blot er en managed extension til konventionel directx, og der dermed kun er et mindre overhead ifm. garbage collection etc. Så jeg synes 70% lyder af meget, men du har da sikkert ret.
Men det vanskelige i directx programmering ligger i forståelsen af directx kald, samt  den generelle forståelse af matricer, quaternioner osv. så med mindre man koder Half-Life 3 synes jeg det er bedre at tage udgangspunkt i et nemmere sprog for at opnå den forståelse.
Avatar billede jpk Nybegynder
06. maj 2004 - 13:18 #5
Helt enig...

De tal jeg har er fra en sammenligning mellem de samples der er med i DX9 SDK'en. Mange af dem findes både i C++ og C# udgaver og de output'er alle fps, så det er let at sammenligne.