Avatar billede superole Nybegynder
12. februar 2001 - 23:09 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ATA 100 på ASUS A7V

Jeg her lige fået et a7v bundkort, og der er jeg specielt glad for at der er 4 controllere. Jeg har ikke nogen ata 100 enheder, men jeg her brugt de 2 \"almindelige\" controllere, men jeg kunne godt tænke mig at få noget mere i min computer. Jeg har før jeg installerede driverene til bundkortet prøvet at sætte en harddisk på (ikke ata 100) den fant ikke noget. Så jeg vil høre, om man kun kan bruge ata 100 diske der på, samt om jeg også kan sætte cd-rom drev mm. på og hvordan fortæller jeg min computer at der sidder en disk der. (jeg har installeret driverne nu)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
12. februar 2001 - 23:16 #1
du skal sætte din hd på den alm. controller! hvis du ikke har ata100 hd\'er skal du ikke bruge de porte! dit cdromdrev sætter du også blot på den alm. controller.
inde i bios slår du ata100 fra
Avatar billede teknik Juniormester
12. februar 2001 - 23:31 #2
Hvis dit problem er, at du har flere dre, end du har \"stik\"
- Så kan sagtens bruge ATA100 Controlleren til langsommere Diske hvis du fx. har 3-4 små diske, som du gerne vil slutte til,
Det kræver blot, at du installerer den driver til ATA100 Controlleren, som ligger på den CD der følger med til bundkortet.
...Uden den driver inde, så kan diskene ikke ses i Windows.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
12. februar 2001 - 23:32 #3
dre=drev...min \"v\" knap sucks
Avatar billede superole Nybegynder
13. februar 2001 - 14:09 #4
Ok det prøver jer, kan jeg så ikke boote fra en ata 100 enhed
Avatar billede steep30 Nybegynder
13. februar 2001 - 18:31 #5
jo
Avatar billede teknik Juniormester
13. februar 2001 - 22:55 #6
..SVJV er det imidlertid en lille smule bøvlet at få lavet med boot fra ATA 100 Controlleren

- Du er mig bekendt nød til at bruge en Workaround, hvor du først laver Windows installationen på ATA66 controlleren..og husker at installere ATA100 controlleren.

Når den driver først er \"Inde\", - så! burde du kunne flytte disken over på ATA100 controlleren.

..skal selv til at eksperimentere med det indenfor de næste par uger, så hvis det virker ok for dig, så kan jeg vel også lave det ;-))
Avatar billede makse Nybegynder
13. februar 2001 - 23:04 #7
For lige at kommentere på tekniks indlæg.
Jeg har selv haft succes med at installere windows 98, på en DMA/100 harddisk i et DFI bundkort. Og det var sat til DMA/100 fra starten.

Så det kan lade sig gøre, men jeg har også hørt lignende fortællinger med A7V bundkortene.
Avatar billede kurtj Nybegynder
13. februar 2001 - 23:06 #8
Eller i W2K frem med driverdisketten(Promise) F6 under install på ATA-100
Avatar billede teknik Juniormester
16. februar 2001 - 23:02 #9
..lavede selv en installation, og måtte, som jeg skrev ovenfor køre installationen på den almindelige IDE controller.
Efterfølgende kunne jeg godt flytte over på Proimise og det kører...
Men der er én alvorlig mangel...
Selv om der står ATA100 som eneste boot mulighed i BIOS, så stopper PC\'en, og melder \"disk BOOT failure\"..og går først videre med opstarten, når man trykker på en knap...

...er der nogen som har set det problem før ??  ...overvejer om ikke en \"SYS\" kunne rette op på det....
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. februar 2001 - 00:34 #10
ja, løsningen er at opdatere til nyeste BIOS version! jeg kører med den nye og har aldrig problemer med at installere direkte på ata100!
Avatar billede steep30 Nybegynder
17. februar 2001 - 10:54 #11
Har du enablet virus detection i bios??
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2001 - 12:49 #12
>>kimrosgaard....
...er lidt i tvivl her...taler du om, at \"disk boot failure\" meldingen - det som jeg bøvler med -løses ved at opgradere BIOS

...eller er det \"kun\" den med installation direkte på ATA100 controlleren du taler om?

?-)

Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. februar 2001 - 13:35 #13
hmm..var lidt for hurtig...den med disk boot failure har jeg godt nok aldrig stødt på! meeen det kunne osse tyde på noget BIOS opgradering! har du prøvet?
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2001 - 15:01 #14
...nej ikke prøvet...bundkortet er fra sidste uge, og er ikke mit...står ca. 50km herfra.
...jeg tror at BIOS er ret ny...gætter på 1005b eller deromkring...
Checker det en gang når jeg ser den igen, men der kan nemt gå nogle uger inden da
thx. anyway
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. februar 2001 - 15:40 #15
np. :)