Avatar billede mariusn Nybegynder
04. maj 2004 - 19:28 Der er 4 kommentarer

Layer 3 switches?

Bor på et kollegium som er meget plaget av et ustabilt netværk. •Nogen mener at en av årsagerne til det ustabile netværket er at det på vort net er mange vira (nimda, blaster, gabot….) det er for mange som ikke finder ud av og opdaterer sine Windows maskiner.

Lige nu er netværks topologien 8 switches som modtager ca. 20 tilkoblinger. Alle switchende er koblet til en ”hoved” switch som er tilkoblet Internet.

Spørgsmålet:
Hvor meget på trafik og effektiviteten på nettet vil det ha og sige hvis hoved switchen i udskiftes med en layer 3 switch?
Vil det være muligt at spore maskiner som spammer netværket med vira? Og efterfølgende lukke for de forskellige Mac adresser?

Et andet problem er at det på netværket er flere forskellige subnet (pc’er med fast ip er på et andet subnet en de som har DHCP) det er flere web servere som har fast ip, disse serverne er utrolig langsomme og browse i fra maskiner som befinder sig på et andet subnet. Vil en layer 3 switch hjælpe på dette problem?

eksempel på switch kan være denne:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=84786
Avatar billede riversen Nybegynder
04. maj 2004 - 19:56 #1
måske det kan reddes på anden vis. Boede i sin tid på et kollegium, hvor der også var store hastighedsproblemer... Det viste sig problemet var duplex indstillinger.
Avatar billede riversen Nybegynder
04. maj 2004 - 19:57 #2
Når jeg nævner det er det fordi jeg mener de faktisk stod til fuld duplex, hvilket jo burde være ok... men løsning var halv... kan ikke helt huske det, men det er måske at kig værd.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. maj 2004 - 22:36 #3
Som jeg ser jeres muligheder ville en layer 3 switch ikke hjælpe meget poå jeres situation. skal den det, skal i styre topologien helt ud til de tilkoblede komputere.

Layer 3 switch giver jer mulighed for at lave VLAN på IP niveay og og det kan i for så vidt lige så godt lave med en ordentlig layer 2 switch på switch portniveau.

Hvis jeg har forstået jeres opsætning (det du kalder topologi, der faktisk er noget helt andet) så er den første udfordring at få lavet orden på tingene, styring af IP adresse tildeling og ordentlig segmentering af de forskellige pc grupperinger, evt med vlan.

Layer 3 swiche er ret dyre og det hjælper ikke at smide en layer 3 switch ind som backbone switch hvis resten at nettet ikke er ordnet og styret. Jeg vil anbefale at i mødes og strukturere tingene samt laver netwærksadministration med segmentering, monitering, virus og firewall beskyttelse. Dette lyder nok besværligt og dyrt, men det behøver det slet ikke at være
Avatar billede mariusn Nybegynder
04. maj 2004 - 23:53 #4
bufferzone

Level 3 switche trenger ikke og være så dyre, den jeg har lenket til koster litt over 4000.
ang (det jeg kaller nettværks topologien) så er det ikke så meget vi kan gjøre.
grunnen til at vi har 3 forskjellige subnet er at vi har 3 typer "forbinelse"
1. vi har en ADSL forbindelse som en backup løsning (som noen bruker permanet)
2. DHCP har et forskjellig subnet en hva de som har fast ip, men det er regulert i fra våres utgiver, så når noen søker om en fast IP så blr de automatis flyttet over på det annet subnet. og det er den primære problemstilling at de som har DHCP ikke fåt en god forbindelse til de servere som har fast ip og befinnder seg på et annet subnet og har fast ip.

Det virker som om du har styr på problemet, så derfor lurer jeg på om du har et forslag til løsning på det overstående problem (spessilet punkt 2) da det gir mange problemer.

hvis det er noen uklarheter angående våres oppsetning så bare spør.