Avatar billede philipk Nybegynder
03. maj 2004 - 12:25 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

XP kan ikke "se" mine harddiske

AMD 64 3200+ 2 stk. RAID 1 Seagate Bar. 7500 120 GB
Windows XP Pro
Problemer med RAID 1, ind i mellem (3-4 måneder, 5-6 gange) har der været en "Critikal HD fail", hvorefter "Need to copy HD", det er så kopieret (tager mellem ½ til 1½ time, hver gang!).
I går gik den så helt i ged, og ville ikke længere starte op:
Mangler "C:\... Windows\system" !!
Shit. Ville så overgå til RAID 0. FORMATEREDE derefter harddisken, (hvilket gik fint!), men kunne ikke lægge systemet ind, idet CD med WIN XP bemærkede: "Ingen harddiske fundne, programmet afsluttes".
Gik så tilbage til RAID 1, kiggede i BIOS og ganske rigtigt, der er ingen hardiske!
Hvor hulen er de blevet af?
Når jeg nu - med Win98 disketter - har kunnet bruge Fdisk og formatere harddisken???
Hvordan får jeg BIOS til at "se" harddisken(e)?
PS har søgt efter lignende problemstillinger, men har ikke kunnet finde et svar, håber nogle kender problemet
På forhånd tak
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
03. maj 2004 - 12:32 #1
du skal installere driveren til din raid controller i starten af win xp inst.
Avatar billede philipk Nybegynder
03. maj 2004 - 12:38 #2
OK, (tak for det hurtige svar, skriver fra mit arbejde:) ) nu har jeg bare et problem til, idet jeg har mistet alle mine CDere (blev ved en fejl smidt ud), så hvor kan jeg hente sådan en RAID controller?
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
03. maj 2004 - 12:51 #3
tjae. jeg plejer at hente min hos bundkort fabrikanten. fx. asus/abit/msi etc.
Avatar billede peet-49 Novice
03. maj 2004 - 12:57 #4
Den skal du indstallere i starten af windowsindstallation.
Avatar billede peet-49 Novice
03. maj 2004 - 12:58 #5
Windows har read kontroller, du bliver spurgt om det undervejs, når windows indlæser filerne lige efter boot.
Avatar billede philipk Nybegynder
03. maj 2004 - 13:03 #6
OK, så må jeg hjem og finde ud af hvilket bundkort jeg har, så jeg kan først svare - tidligst - i overmorgen, da jeg så (i morgen) skal finde driver-softwaren og - efterfølgende - i morgen aften, installere denne, hvorefter jeg så - forhåbentlig :) - kan svare positivt tilbage.
Indtil videre er mit frustrations niveau faldet en hel del :), så foreløbig tak.
Avatar billede peet-49 Novice
03. maj 2004 - 13:09 #7
Selv tak
Avatar billede serverservice Praktikant
03. maj 2004 - 13:22 #8
Du kan bruge aida til at finde bundkort typenavnet.
http://www.softpile.com/Utilities/System_Tools/Review_14688_index.html

Under installation skal du i starten trykke F6 for yderligere drivere, så spørger den senere efter drivere hvor du vælger S og installerer dem fra diskette.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. maj 2004 - 18:33 #9
dannyboyd - Dit link til Aida32, Download, virker ikke. Ej heller virker længer direkte link www.aida32.hu

Afløseren for Aida er Everest Home Edition - freeware.
http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1
Avatar billede serverservice Praktikant
03. maj 2004 - 18:51 #10
->halifax mærkeligt for det virker hos mig
Avatar billede peet-49 Novice
03. maj 2004 - 18:55 #11
Det virker også her.
Avatar billede philipk Nybegynder
05. maj 2004 - 13:14 #12
Jeg fandt Aida og ny BIOS, og fik flashed den. Efter genstart kom BIOS frem og bad mig indtaste mine harddisk? Anede ikke hvad jeg skulle skrive, fortsatte og Windows kunne nu godt "køre videre". MEN så skulle jeg indtaste "Ethernet", hvilket jeg ikke aner hvad er, da beskrivelsen i Aida kun siger at der er ethernet, men at det ikke virker!
Ser jeg i Enhedshåndtering, står der et gult ? ved:
Ethernet-controller
Multimedielydkort
RAID-controller
Netværkskort 1394 #2

Så er jeg - åbenbart - lige vidt. Ny BIOS har - tilsyneladende - intet hjulpet.
Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. maj 2004 - 13:26 #13
Ethernet er dit netkort. Hvis du er i windows nu bør du kunne løse dit problem ved at installere driverne til netkort, lydkort, raid controller.
Du kan bruge aida til at søge driverne eller gå på driverguide.com. login = drivers, password = all. Hvis det er onboard kan du finde drivere ved din bundkortproducent
Avatar billede philipk Nybegynder
05. maj 2004 - 21:55 #14
Tjae, nu har jeg hentet diverse drivere til:
BIOS (er flashed og OK)
chipset
HDD
LAN
Sound
Men under netværk er der stadig et gult ? ved:
Netværkskort 1394 #2
og ved:
Andre enheder: RAID-controller
Selvom jeg har "kørt" alle drivere!
Er det fordi firmaerne ikke kan/har udviklet software korrekt/færdige med softwaren (AMD64 og Neo-Fis2R bundkortet er jo ret nyt), eller skal jeg starte forfra?
Forøvrigt kunne jeg heller ikke få Aida linket til at virke, men jeg fandt Aida på en CD fra bladet "Alt om data", som virkede fint, indtil min printer strejkede, nåede at få udskrevet 51 sider ud af de 139 sider!!  Så jeg mangler lidt informationer. Det er sku svært at sidde og gennemse på skærmen, men hva, jeg må jo det igennem, selvom jeg er ved at drukne i informationer :)
Men smid lige et svar: Tinepingvin og Dannyboyd, så jeg (hvis jeg kan finde ud af det) kan dele point mellem jer (synes det er mest fair, da Tine satte mig i gang, og I andre hjalp godt til undervejs når jeg gik i stå).
På forhånd tak for bud på de sidste spørgsmål, herover  :)
Avatar billede halifax Nybegynder
06. maj 2004 - 03:34 #15
Frem over glem Aida32, udvikles ikke mere. Programmøren er overgået til www.lavalys.com, hvor det fortsættende program hedder Everest - Home Edition er freeware. Er lige kommet i ver 1.1
http://www.lavalys.com/index.php?page=view&article=6
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
06. maj 2004 - 08:46 #16
:-)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
06. maj 2004 - 08:47 #17
og her kommer så svaret.. hehe
Avatar billede serverservice Praktikant
06. maj 2004 - 09:46 #18
->Halifax nå det var det du mente sidst med at det ikke virkede. ok
Start med at fjerne netværkskort 1394 #2 fra enhedshåndtering. geninstaller driver.
Er det en onboard raid-controller - -hvis det er det så find navnet på bundkortet. Nu du har installeret aida - under Motherboard-motherboard id
Avatar billede serverservice Praktikant
06. maj 2004 - 09:52 #19
Avatar billede philipk Nybegynder
14. maj 2004 - 13:00 #20
Puha, jeg har haft sved på panden. For at gøre en lang historie kort, måtte jeg geninstallere alt! (muligvis Sassar hesten/virus!)
MEN der er stadig vrøvl med Gigabyte net (under: "Andre enheder"????!
Har afinstalleret og installeret flere gange (prøvet at "vise" hvor driveren er, men det hjælper ikke. Hvad gør jeg (eller putteren) forkert?
Avatar billede philipk Nybegynder
14. maj 2004 - 13:03 #21
Glemte at skrive at jeg dowloadede diverse driver fra ovennævnte msi link.
MEN når putteren starter op, siger teksten på skærmbilledet "INTEL Gigabit ...." driver!
Det må da være en forkert driver (til AMD64)?
Avatar billede serverservice Praktikant
14. maj 2004 - 13:13 #22
"Har afinstalleret og installeret flere gange (prøvet at "vise" hvor driveren er, men det hjælper ikke. Hvad gør jeg (eller putteren) forkert?"
Du går i enhedshåndtering - egenskaber på driver - opdater driver og browser til driverfilerne. Hvis der er en setup/install til driverpakken kører du bare den. Men det har du måske gjort?
Hvilke drivere har fejl i enhedshåndtering?