Avatar billede djalex Praktikant
27. april 2004 - 13:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Bruge to kriterier i tæl.hvis ?

Jeg har et regneark i MS Excel med en lang liste over portnumre i Krydsfelter. Det ser ca ud som følger:

Net    Lok      Port    X-felt
a        11      1a        H
tlf      11      1b        H
u        45      2a        uk2

osv for en masse forskellige X-felter

Jeg vil lave en funktion der kan tælle antal a net i krydsfelt H hvor Net = a
Jeg har i forvejen en funktion som lyder:
=TÆL.HVIS(D:D;"H")
der siger hvor mange prote der bliver brugt i H og disse vil jeg have fordelt på henholdsvis A, U og TLF net
Jeg skal altså have en tæl.hvis med to kriterier, hvilken jeg ikke kan få til at virke...
jeg kan forklare sætningen som jeg gerne vil have den til at se ud som en SQL/mdb sætning:
select * from database where X-felt="H" and net="A"
Avatar billede tobler Nybegynder
27. april 2004 - 13:37 #1
Prøv med =SUM((A2:A10="a")*(d2:d10="H")), skal indtastes med Ctrl+Shift+Enter
Avatar billede djalex Praktikant
27. april 2004 - 13:52 #2
Det virker sq...
takker mange gange....
Nu bliver det hele lidt mere overskueligt i mit regneark med 500 porte på netværket :)
Avatar billede plokke Nybegynder
28. april 2004 - 09:53 #3
Hmm - jeg sidder med nøjagtig samme problem, bare med lidt længere tekststrenge, så jeg har prøvet med "wildcards" istedet for nøjagtige match. Jeg kan ikke få formlen til at virke? (Har også siddet LÆNGE og forsøgt med tæl.hvis...)
Avatar billede tobler Nybegynder
28. april 2004 - 10:10 #4
Hvad mener du med wildcards?

tæl.hvis kan kun håndtere en hvis, derfor den ovenstående løsning.