Avatar billede misbruger Nybegynder
23. april 2004 - 21:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Redundant fil tilgang

Jeg overvejer at installere et disk array på mit netværk.
Jeg har kigget på et SCSI disk array til 14 diske.
Arrayet har 2 kanaler, der kan fordeles på henholdvis 1 eller 2 busses

Mit spørgsmål er egenligt meget grundlæggende, da jeg ikke har meget kendskab til storage løsninger....

Jeg havde forstillet mig at have to DC forbundet til mit diskarray, på hver sin kanal, og jeg vælger at have alle 14 diske på en bus....

Det jeg gerne vil opnå er at såfremt min 1. DC går ned, har alle mine brugere stadig tilgang til deres filer, fra den 2. DC.

I praksis....
Min 1. DC hedder DC1 og min 2. DC hedder DC2
DC1 vil dermed have et filstorage på \\DC1\DATA\ som jeg mapper til mine brugere....
Hvis den går ned, så er deres mapning til \\DC1\DATA\ pludselig \\DC2\DATA\

Hvorledes håndtere man dette ???

NB. Det er ikke muligt at sætte DC1 og DC2 i et cluster, da de samtidigt skal kører hver deres services.

Thanx!
Avatar billede Kasper Nybegynder
26. april 2004 - 21:46 #1
Hej der,

Ud fra din beskrivelse af dit setup, antager jeg, at du ikke har to 100 pct. identiske servere, hverken software- eller hardwaremæssigt, hvilket et traditionelt cluster er baseret på.

Denne konstruktion, som du gerne vil have, kan godt lade sig gøre i teorien og såmænd også i praksis MEN,
Du skal have fat i noget cluster software (anvender du 2000 Advanced server eller 2003 Enterprise server?) i hvert fald understøtter ingen af disse din løsning.
Cluster spftwaren skal kunne understøtte "Inteligent failover" og hvis du også kan få fat i noget, som understøtter Load balancing er det kun godt.
Vigtigt er også, at cluster softwaren skal understøtte asymetriske "noder".

Jeg ved ikke, hvor mange resorucer, du har tænkt dig at bruge, men cluster software er RET DYRT > 20.000

Held og lykke
Avatar billede misbruger Nybegynder
27. april 2004 - 09:25 #2
Hi Joe Dalton

Altså 2 identiske servere, med entetn 2K adv. eller 2K3 Ent.

Jeg var bange for at det var svaret, havde håbet på en lettere (-$$) løsning ;)

Takker!
Avatar billede misbruger Nybegynder
29. april 2004 - 12:38 #3
Smid du bare et svar min ven!
Avatar billede misbruger Nybegynder
15. juni 2004 - 14:49 #4
Så lukker jeg potten