Avatar billede e-doux Nybegynder
20. april 2004 - 10:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Spansk oversætttelse

Har en spansk opgave, og har derfor fået til opgave at skreve om et selvvalgt emne. Har denne tekst, men er ikke så djævelsk dygtig til faget, så jeg giver 200 point til dem der oversætter følgende:
Et nyt musik-format rammer Danmark, når bandet Brimstone Butterfly i morgen sender sit næste album på gaden. Det overfører filmverdenens surround-sound-teknologi til musik. I USA er formatet en succes, og om kort tid følger Danmark trop, siger Sun Studios Frank Birch Pontopiddan

Af Jacob Andersen - Tirsdag 20. april 2004
Onsdag den 21. april sker der en mindre revolution i den danske musik-branche. For første gang nogensinde sendes et album på gaden på det nye medie DVD-Audio, der er mixet i det såkaldte 5.1-format. Det betyder, at man kan høre musikken i Sourround Sound, og dermed få den samme lydoplevelse, som når man ser film i Surround-lyd.

Det er det danske rockband Brimstone Butterfly, der med albummet »Normality killed the cat« tager skridtet ind over tærsklen til det nye medie, og det kommer som følge af den hastige vækst i antallet af DVD-afspillere i Danmark. Ifølge Danmarks Statistik stod der i 2003 en DVD-afspiller i 37 procent af de danske hjem, og det er i disse, som det nye format skal afspilles.

I USA har DVD-Audio været på markedet i et stykke tid, og i øjeblikket er der udsendt omkring 500 titler. Hidtil største succes var genudgivelsen af Pink Floyds hit-album, Dark side of the moon. Alene den første uge blev det solgt i 150.000 eksemplarer på DVD-Audio.

Ifølge Frank Birch Pontopiddan, der har mixet den danske rockgruppes album, vil det om få år være helt almindeligt at høre musik i surround sound.

»Jeg forventer en overgangsfase på tre år, hvor det nye medie langsomt vil blive mere og mere udbredt,« siger han til IT-avisen ComON og sammenligninger det nye format med cd'ens indtog i musikbranchen. På daværende tidspunkt sagde mange, at cd'en aldrig ville slå igennem, men det gik utroligt hurtigt.

»Da cd-mediet var på det punkt, hvor vi er nu, gik der kun et år før cd'en havde overtaget markedet,« fortæller Frank Birch Pontopiddan, der er studiechef i Sun Studio.

Håber på 2.000 solgte eksemplarer
Salgsmålet for den første udgivelse i det nye format er dog indtil videre begrænset til 2.000 eksemplarer. Sælges så mange albums, vil det blive betragtet som en meget stor succes, vurderer Frank Birch Pontopiddan.

Bag produktionen af DVD-Audio-skiverne står det børsnoterede danske selskab, SDC DanDisc. Her ser ledelsen er meget stort potentiale i det nye format, fordi majoriteten af de kommende DVD-afspillere vil kunne håndtere det nye medie.

»DVD-videoens store indtog gennem de seneste år har banet vejen for DVD-Audio-mediet, idet mange forbrugere allerede har købt et 5.1 surround anlæg til afspilning af deres DVD-film. Audiobranchen ser DVD-Audio som næste naturlige skridt i dens produktudvikling,« skriver SDC DanDisc-ledelsen i årsrapporten.

Det nye format har en lyd, der er mere end dobbelt så god som en cd, og kan desuden indeholde video og samme type ekstra materiale, som man kender det fra DVD-film. For at få udbytte af mulighederne skal DVD-afspilleren være tilsluttet et surround sound-anlæg. Hvis man ikke har surround sound afspilles musikken som traditionel cd-musik.
Avatar billede fh1dk Nybegynder
20. april 2004 - 10:27 #1
på flere søgemaskiner kan du finde oversættelses muligheder, bl.a www.google.dk
Avatar billede bartfreak Nybegynder
20. april 2004 - 11:07 #2
jeg kan ikke spansk, men der er software som påstår de kan oversætte..men resultat er nok ikke hvad man forventer.
http://www.tranexp.com/InterTran/FreeTranslation.html
http://dictionary.reference.com/translate/text.html
Avatar billede e-doux Nybegynder
20. april 2004 - 11:11 #3
De utallige internet translate maskiner er stadig elendige. Er derfor kun interesseret i en ”ægte” oversættelse.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. april 2004 - 11:25 #4
hmm ,mange fagudtryk. for kort tid siden var der en der udlovede 200 pts for at kigge en opgave igennem (bare tjekke den) og det tog mig en time (og fyren giver ik pts, men det er ik dit prob jo:-)) det jeg bare vil sige er at det umiddelbart virker som en stor mundfuld
Avatar billede e-doux Nybegynder
20. april 2004 - 11:29 #5
mrmox2 - hvis du kan klare opgaven, skal du nok få 2x 200 point
Avatar billede e-doux Nybegynder
20. april 2004 - 11:33 #6
Men da jeg ikke har vist det største talent i undervisningen, vil det ikke gøre noget hvis der er en række ”brølere” i din oversættelse. Og det skal køres i nutid, hele vejen igennem,
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. april 2004 - 18:16 #7
det er jo ikke kun for pts skyld det her game på experten, og 200 er max man kan give i det her forum - det har jeg det fint med. for mig ligner det mere er opgave for en professionel oversætter
men jeg vil meget gerne kigge den igennem hvis du selv laver en skitse - og hvis det skal være til i morgen så bliver det kun et kort kig sidst på aftenen :-)
Avatar billede e-doux Nybegynder
21. april 2004 - 08:31 #8
mrmox2 - Jeg skal bruge det i dag omkring kl. 13:00, og oversættelsen skal ikke være 100% perfekt. Jeg har kun haft faget i 14 dage, 6 timer dagligt. Det er kun et F niveau jeg ligger på.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
21. april 2004 - 09:13 #9
så tror jeg ikke jeg kan hjælpe dig videre, jeg synes også det er et meget ambitiøst projekt især når du kun har haft gang i det i to uger. jeg har boet i sydamerika i 4 år, og har ingen problemer med at tale eller skrive spansk, men der er så mange specielle udtryk som man kun oversætte korrekt hvis man kender deres brug (jeg gætter på at jeg skulle bruge det meste af formiddagen på at lave en tålelig oversættelse). så desværre denne gang :-(
Avatar billede e-doux Nybegynder
21. april 2004 - 10:44 #10
MrMox2
Hvad siger duhvis jeg går på komprimi til følgende tekst:

CD'ens afløser er kommet til Danmark
Et nyt musik-format rammer Danmark, når bandet Brimstone Butterfly i morgen sender sit næste album på gaden. Det overfører filmverdenens surround-sound-teknologi til musik. I USA er formatet en succes, og om kort tid følger Danmark trop, siger Sun Studios Frank Birch Pontopiddan

Onsdag den 21. april sker der en mindre revolution i den danske musik-branche. For første gang nogensinde sendes et album på gaden på det nye medie DVD-Audio, der er mixet i det såkaldte 5.1-format. Det betyder, at man kan høre musikken i Sourround Sound, og dermed få den samme lydoplevelse, som når man ser film i Surround-lyd.

I USA har DVD-Audio været på markedet i et stykke tid, og i øjeblikket er der udsendt omkring 500 titler, og ifølge Frank Birch Pontopiddan vil det om få år være helt almindeligt at høre musik i surround sound.
»Jeg forventer en overgangsfase på tre år, hvor det nye medie langsomt vil blive mere og mere udbredt,« siger Frank Birch Pontopiddan

Det nye format har en lyd, der er mere end dobbelt så god som en cd, og kan desuden indeholde video og samme type ekstra materiale, som man kender det fra DVD-film.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
21. april 2004 - 11:19 #11
desvær ik tid idag - en anden gang så giv lidt snor, OK? :-) lo siento
Avatar billede e-doux Nybegynder
11. januar 2005 - 23:01 #12
svar