Avatar billede doktoren Nybegynder
20. april 2004 - 08:58 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Programmeringsprog vs. Grafisk brugergrænseflade?

Hej Eksperter
Er der nogen der kan fortælle mig lidt om fordele og ulemper ved et programmeringssprog vs. en grafisk brugergrænseflade vedrørende databaser.
Jeg giver point til et dejligt uddybende svar.

VH doktoren
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2004 - 09:05 #1
programmerings sprog og grafisk brugergrænseflade for database er ikke alternativer

det første bruges til at lave det andet
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2004 - 09:08 #2
I enkelte tilfælde er databasen og programmerings sproget bundlet
(Access med Jet og VBA).
20. april 2004 - 09:20 #3
Jeg giver Arne ret. Det er ikke "Enten eller".
Måske kan du uddybe hvad du mener henholdsvis "Programmeringssprog" og "Grafisk brugergrænseflade"?
Avatar billede doktoren Nybegynder
20. april 2004 - 09:27 #4
Ih .. ren sql eller en intuitiv brugergrænseflade.
Jeg forestiller mig at i vil svare noget med at man har mere kontrol og flere muligheder med SQL end ved et brugergrænseflade baseret system osv.
Avatar billede doktoren Nybegynder
20. april 2004 - 09:27 #5
ACCESS eller ren sql fx fordele ulemper ?
Avatar billede doktoren Nybegynder
20. april 2004 - 09:29 #6
FX. Hvornår bør man forsyne sin DB med en grafisk brugergrænseflade?
Avatar billede trer Nybegynder
20. april 2004 - 09:32 #7
Hvis du taler om brugergrænsefladen for en slutbruger, så vil jeg helt klart anbefale en grafisk brugerflade, men med mulighed for at vælge rå SQL som middel. Altså på niveau med Access' query design hvor sql er en mulighed.

Taler vi udvikling vil jeg mene at SQL bør være det primære værktøj med grafiske værktøjer som understøttelse (f.eks til tabeloprettelse etc). Grunden er, at forespørglser genereret grafisk ofte er suboptimale i forhold til råt skrevne forespørgsler; desværre er der ikke mange der kan skrive rigtig god sql.

I driftssammenhæng er det primært SQL med ganske få operationer i et grafisk miljø - om nogen. Grunden er, at du via SQL (og scripts) kan sikre at det er de rigtige ting der udføres og du kan udføre dem gang på gang uden problemer - og man kan nemt dokumentere at ønskede procedure / vejledning er fulgt. Det er ikke nemt at opnå det samme i et grafisk miljø.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2004 - 09:49 #8
Hvis vi nu forudsætter at der er nogen som skal bruge den database, så
skal den naturligvis udstyres med en bruger grænse flade. Man kan da ikke
sætte HK'erne til at ligge regnskabet ind med INSERT. Den bruger grænse flade
bruger uden tvivl SQL sætninger.

Om udviklings værktøjer og database administrations værktøjer skal være grafiske
eller kommando-linie/script baseret har en vis mængde portion smag og behag. Jeg
er enig med trer. Men man kan også argumentere for det modsatte (mindre
uddannelses omkostniger).
Avatar billede doktoren Nybegynder
20. april 2004 - 09:58 #9
Ah men i er sq så dejlige at have ved hånden ..
Avatar billede doktoren Nybegynder
20. april 2004 - 09:59 #10
Tak for hjælpen ..
Arne smider du ikke et svar så deler jeg pointene efter bedste evne
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2004 - 10:01 #11
svar
Avatar billede doktoren Nybegynder
20. april 2004 - 10:37 #12
Hvis i undrer jeg over pointantallet så var det fordi det hastede en lillebitte smule ... Tak for hjælpen endnu en gang