Avatar billede pede123 Nybegynder
11. april 2004 - 22:14 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Pentium, celeron eller AMD

får man virkelig det mere ydelse hvis man køber pentium...???fordi de koster jo helt vildt...
Avatar billede ducks Nybegynder
11. april 2004 - 22:21 #1
Det er lidt svært at svare på, AMD og Pentium kan ikke helt sammenlignes, da AMD er producenten af en række bundkort ligesom Intel laver Pentium. Selv går jeg efter Pentium, fordi jeg synes de AMD'er jeg har haft har kørt dårligere end de Intel'er jeg har haft, og så Pentium fordi det er blandt de bedste fra Intel.

Du kan evt. smutte forbi en af alle de sider der tester dem, det må vel være det, som siger mest:
www.tomshardware.com - En af verdens førende sider når det angår test af hardware
www.hardwareonline.dk
www.hardwaretidende.dk
Avatar billede hottadpole Nybegynder
11. april 2004 - 22:59 #2
==> ducks Intel laver skam også bundkort; både under eget navn og lader andre producere på licens.
==> pede123 Sådan et spørgsmål kan næsten starte en religionskrig. Jeg har haft lidt fra begge lejre og må ærligt indrømme at der faktisk ikke er den store forskel. Celeron dog undtaget da den ikke er i samme klasse som en P4. Nok nærmere som en Duron.
Avatar billede gchris5 Praktikant
11. april 2004 - 23:40 #3
De "kloge" siger at Intel holder bedre en AMD. Om det passer ved jeg ikke noget om, men AMD er i hvert fald mere besværlig at arbejde med....

Hvis jeg selv skulle samle igen ville jeg med 100% sikkerhed vælge en P4 - har aldrig set en der er gået i stykker "af sig selv" - hvor i mod at jeg kender flere der har problmer med AMD.......

Har selv en AMD der efterhånden har levet i 3 år!! Så hvad kan jeg sige egentlig sige/påstå der gir mening?
Avatar billede ducks Nybegynder
11. april 2004 - 23:48 #4
hottadpole, det var ikke det jeg mente, jeg mener at man kan ikke sammenligne Pentium og AMD. Da AMD er en producent og Pentium er en serie.
Avatar billede gchris5 Praktikant
11. april 2004 - 23:53 #5
Skal du selv samle og regner du med at skulle overclocke eller andet pjat?
Avatar billede kriger Nybegynder
11. april 2004 - 23:53 #6
Hold dig til P4 så er du ikke gået helt galt i byen. P4 procrsser er mere stabile og køre hurtigere end AMD. Intel har en større FSB end den normale amd. hvis du skal have samme FSB i amd skal du have en 64 bit og de skulle eftersigne ikke været det bedste endnu....... Intel bliver heller ikke så varm som en amd....Celeron halter flere meter efter både P4 og amd. Så hvis du vil have en com. til spil og større programmer skal du vælge Intel...... Og med hensyn til intel synes jeg de laver nogle af de mest stabile bundkort.... og hvem ved bedre en intel hvad deres cpuer kører bedst på....
Avatar billede kriger Nybegynder
11. april 2004 - 23:55 #7
Men hensyn til prisen, jeg har næsten lige samlet en P4 og den kostede kun 500,- mere end en amd..... Lad værer med at spare.... Så er det bedre at du ikke køber det sidst nye og største på markede. men jeg synes du skal kigge på en 2,8 med 1 mb i L2 cachen
Avatar billede gchris5 Praktikant
11. april 2004 - 23:55 #8
Intel ved også hvad deres bundkort koster.....

men igen, hvis man har for mange penge?!?
Avatar billede kriger Nybegynder
11. april 2004 - 23:58 #9
ja men kvalitet koster... arbejder på en af danmarks største it destributor og vi for ikke mange intel bundkort tilbage til rep. som vi gør af Asus, epox, msi og chaintech så de må i mine øjn værer bedre.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
12. april 2004 - 00:00 #10
==> O. K. Den misforstod jeg vist totalt. My bad som de siger ovre vest på. :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
12. april 2004 - 00:06 #11
Ovenstående skulle have været til ducks
Avatar billede gchris5 Praktikant
12. april 2004 - 00:14 #12
Åhhh lad vær med at sige Chaintech - så er du flink. Vi har fornylig konstateret fejl i bios'en på et af deres bundkort og var efterfølge prøveknud for testudgaverne - det var hyggeligt :(

Men ellers har du ret - Intel laver generelt nogle (dyrere) bundkort der holder bedre og de er også hurtigere til at komme med bios opdateringer til deres produkter.
Avatar billede kriger Nybegynder
12. april 2004 - 00:18 #13
Chaintech er heller ikke min kop te. men de sælger godt..... men jeg synes nu ikke at intel er så dyrer igen..... men der følger ikke så meget extra "bras" med som der gør ved de andre kort....
Avatar billede gchris5 Praktikant
12. april 2004 - 00:31 #14
Men hvis man tager et Chaintech MB der supporter FSP800, SATA og DUAL Channel - så er der alligevel en pæn forskel i $$ på et Chaintech og et Intel. Og med de "store" af Chaintechs MB's følger der en "skrutrækker" med ;o)

Samt en kasse, som der efter min umiddelbare opfattelse kan være flere øl i end i Intels MB kasser ;o)
Avatar billede chalde Seniormester
12. april 2004 - 00:48 #15
Chaintech er heller ikke mig. Skal returnere mit 2. defekte board.

kriger -> Du tager fejl i en del af dine udtalelser, og konkluderer andet forkert:

"P4 procrsser er mere stabile og køre hurtigere end AMD"
Nej. De er lige stabile. Det er en gammel skrøne at intel er mere stabil.
Hurtigere end amd! Både og. Deres 800fsb version er hurtigere end amd´s _gamle_ athlon xp ja. Men den produktion er også slut. Det nye hedder (som du også selv skriver) amd64. Og der er intel langt fra hurtigst.

"Intel bliver heller ikke så varm som en amd"
Og? En amd kan tåle langt højere temperaturer end intel. Så det er ikke noget problem, og langt fra noget du kan sammenligne dem på.

Og så lige en ting til northwood vs prescott (512kb vs 1mb cache):
Her har prescott en højere temp end northwood, og kræver derfor kraftigere køling (her kan der godt sammenlignes, da det er samme teknik der anvendes).
Oven i det, så yder den lavere end en northwood, og er derfor et dårligere valg.
Avatar billede pede123 Nybegynder
14. april 2004 - 19:05 #16
hvor kan man købe billige processere henne...(3GHZ eller højere)