Avatar billede coet Nybegynder
11. april 2004 - 20:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

hvilken harddisk synes i?

Hej! jeg er ved at bygge en ny computer.
jeg har valgt et ABIT IC7-MAX3 bundkort med intel p4 3.2 med 512 ram (corsair 3200)
hvad for en harddisk kunnes anbefaldes? den skal være super hurtig så lidt støj minimum 100 gb.. skal kunne ståle at stå og bulder i flere dag uden at den dør for hurtig (har nemlig været ude for det med en wester digital... men jeg var måske bare uheldig)... jeg håber på et par gode anbefaleser.
med venlig hilsen coet
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. april 2004 - 20:56 #1
Jeg kører med en Western Digital 80Gb 8mb cache og er på dag 60 i uptime ;o)
jeg købte en seagate og den WD (begge 7200rpm), men seagate døde desværre under strømvigtet i sidste efterår.
Jeg var meget glad for den seagate da den larmer mindre en min nuværende WD, og jeg ved den næste jeg skal have bliver en seagate igen (grundet den er støjsvag)
Avatar billede pc-pladder Nybegynder
11. april 2004 - 22:13 #2
Prøv at se lidt nærmere på følgende link:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=46843

Du kan evt. også selv søge lidt på www.edbpriser.dk
Avatar billede coet Nybegynder
11. april 2004 - 22:54 #3
pc-pladder ---> det får jeg ikke rigtigt noget ud af...

jeg forstår heller ikke rigtigt hvad "raid" er, bruger man andre kabler??
Avatar billede kriger Nybegynder
12. april 2004 - 00:03 #4
Maxtor DiamondMax Plus 9    Standard / 3.5" x 1/3H / 160 GB / 7200 rpm / 8 MB / 9 ms / Serial ATA-150 / 150 MBps 5,56 kr. 889 kr.
Helt klart..... med det bundkort skal du kører SATA... mindre kabler= med mere luft til resten af Computeren og så bruger du ikke alle dine Ide kabel stik.
Avatar billede coet Nybegynder
12. april 2004 - 15:21 #5
får man hurtigere overførsel med sata end med ide kabler?
Avatar billede kriger Nybegynder
12. april 2004 - 17:08 #6
Ja det gør du men det er ikke meget... men det giver andre muligheder i længden
Så som Raid.
Avatar billede coet Nybegynder
12. april 2004 - 21:39 #7
Raid.. jeg har hørt det før men hvad er det helt præcist?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
12. april 2004 - 21:42 #8
http://www.it-leksikon.dk/jmp.asp?mode=visord&oid=1963

RAID
Redundant Array of Independent Disks; RAID stod oprindeligt for ´Redundant Array of Inexpensive Disks´ - i dag er det blevet mere almindeligt at bruge ´Independent´.

Teknologi, der kæder harddiske sammen - hvorved såvel hastighed som sikkerhed forøges - og så computeren vil opfatte harddiskene som én stor harddisk. Benyttes oftest i servere og i hurtige arbejdsstationer, der arbejder med tunge programmer.

Der findes flere forskellige RAID-niveauer, bl.a.:

RAID O - striping: 2 eller flere diske forbindes, og data bredes udover dem. Dette giver høj I/O-performance, da der kan læses/skrives til flere diske samtidig. Der er ingen sikkerhed.

RAID 1 - mirror: 2 harddiske forbundet som et spejl. De samme data skrives til begge diske, og går én af dem ned, har man altid den anden. Desværre udnyttes således kun halvdelen af den samlede harddisk kapacitet.

RAID 3 - parity og striping: data er spredt over flere diske, med paritetsoplysninger gemt på én a diskene. Går en disk ned, kan data altid genskabes ved hjælp af paritetsoplysningerne. Desværre giver dette ikke så høj I/O performance, da data ikke kan blive spredt ud over alle diskene, på grund af den dedikerede paritets disk.

RAID 5 - rotating parity og striping: data bliver spredt ud over alle diske, og det gør paritetsoplysningerne også. Går en disk ned, kan den altid re-etableres udfra oplysningerne på de andre diske. Giver meget plads og god sikkerhed, dog kan skrivehastigheden være langsom, da det kræver meget regnekraft at fordele data på den enkelte diske.

RAID 10 - også kaldet 0+1, fx 2 diske stripet og spejlet over på to andre diske; altså en kombination af RAID 0 og RAID 1. Giver den højeste ydelse og samtidig stor datasikkerhed. Regnes for at være det bedste RAID-niveau såvel performance- som sikkerhedsmæssigt, men også den dyreste metode.

og på engelsk
http://searchstorage.techtarget.com/sDefinition/0,,sid5_gci214332,00.html

RAID kræver minium 2 diske og RAID 0 er IKKE Redundant, hvilket betyder at dør 1 disk mister du alt
Avatar billede gf400 Nybegynder
12. april 2004 - 21:44 #9
det er også en slaks ide men kan køre hurtiger
Avatar billede coet Nybegynder
17. april 2004 - 13:58 #10
hmm?
Avatar billede coet Nybegynder
17. april 2004 - 13:58 #11
lukker