Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
05. april 2004 - 13:01 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Forslag til dynamisk menu, be'om

Jeg er i gang med en total ombygning af min hjemmeside (http://harrypotter.lk-data.net), og i den skal indgå en menu i venstre side. Jeg vil gerne have, at den side man er inde på, skal have en bestemt class, som jeg kan ændre på efter behag. Selve informationen til menuen skal hentes fra en ekstern kilde, for eksempel et javascript indeholdende en masse document.write'r (selvom det måske ikke er en optimal løsning). Jeg vil gerne vide, om det er muligt at lave det sådan, og om det i så fald kan være X-browser. Jeg skal nok selv lave koden, jeg vil gerne bare have nogle ideer til udformningen af den. (men hvis i kommer med noget kode, som kan bruges, sætter jeg gerne lidt flere points ind ;).

På forhånd tak
/miko
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 13:09 #1
Hvad med at kigge på nogen af de javascript-menuer, som findes ?-)

Du kan jo starte hos Thomas Brattli, som også har leveret E*s menu:

http://www.dhtmlcentral.com/projects/coolmenus/

Så er milonic også en god ting:

http://www.milonic.com/menu/

-- og burmees er nem at sætte op, hvis man følger webdesign101s anvisninger:
http://www.burmees.nl/menu/menus.htm
http://www.webdesign101.dk/xhtml/navigation/hvmenu/index.php
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
05. april 2004 - 13:27 #2
Den der milonic er god, men hvordan laver jeg det om til at være en medde links under hinanden, så den slet ikke har niveauer?
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 13:31 #3
http://www.milonic.com/menusample2.php

-- og at undgå niveauer er bare at lade være at angive nogen !-)
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
05. april 2004 - 13:55 #4
Jeg synes bare ikke, at det er særligt professionelt, at der er et link øverst, til at websted, der intet har med min hjemmesides indhold at gøre, og så med STORT...
Kan du ikke komme med nogle andre scripts, for det kan desværre ikke bruges, hvor godt det så end er...
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 14:05 #5
Ja, jeg har ikke kigget på deres licens-betingelser ...

Coolmenus kan jeg godt stå inde for, og han har en mylliard eksempler ...

Ligeledes med Ger Versluis' hv-menu ...

-- øv, så er dhtmlcentral.com igen ude ...

Men kig her: http://www.bratta.com/menus.html
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
05. april 2004 - 18:47 #6
Jeg synes ikke rigtigt, at jeg kan finde noget derinde. Deuden synes jeg også bedst om noget, hvis jeg selv har lavet det.

Desuden har jeg også lige fået en idé, der er tilstrækkeligt dynamisk til mig:
Jeg tildeler hvert menupunkt en ID, og laver et script, som indeholder en funktion, der ændrer et element med en bestemt værdis class. Så kalder jeg den funktion ved onload. Men:
1) Kan det gøres fuldkomment cross-browser?
2) Er det stabilt nok?
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
05. april 2004 - 18:58 #7
DOH: Jeg laver da bare et intern CSS, og definerer, at #ID-en skal have de og de attributter (er det rigtigt stavet?)...
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
05. april 2004 - 19:05 #8
Off-topic: Er det muligt at dele en document.write op i flere linier, uden af skulle skrive document.write i starten af hver linie?
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 23:23 #9
Det er faktisk anbefalingen, at man samler noget, som skal outputtes med document.write sammen i en text variabel, og så kun kalder document.write een gang:

txt = "Start-teksten";
txt += "noget mere tekst";
txt += "endnu mere tekst";
.
document.write(txt);
Avatar billede roenving Novice
05. april 2004 - 23:41 #10
>>mikoalngelo 18:47:13

-- hvis du mener, at du vil ændre className on-the-fly, kan det ikke frarådes stærkt nok, for det vil betyde at browseren smider hele sit css-dom-træ ud og genopbygger det, i stedet er det nemt nok at ændre display:none til display:block; med en smule javascript, se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/414464
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
06. april 2004 - 12:10 #11
Uha, det lyder godt nok ikke rart...
Men kan det gå, at jeg gør 18:58:18-forslaget?
Avatar billede roenving Novice
06. april 2004 - 19:16 #12
Sagtens, hvis du bare ændrer enkelte properties i et style-sheet vil andre entries i css-dom-træet ikke blive berørt ...
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
07. april 2004 - 17:32 #13
Fint, så gør jeg da bare det.
Kan jeg godt tillade mig at lukke nu, da der jo egentligt ikke er nogle konkrete forslag, og skal du have point... Jeg er stadigvæk lidt slået ud over aprilsnaren med skattepligtige exp-point... :)
Avatar billede roenving Novice
07. april 2004 - 17:42 #14
*ggg*
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
07. april 2004 - 18:28 #15
Jeg mener bare, at jeg har set noget med nogle {}-teg omkring nogle linier med tekst i et javascript, og det blev betragtet som en enkelt streng... ?
Avatar billede roenving Novice
07. april 2004 - 18:40 #16
{} bruges som shorcut til at definere objekter, så jeg kan ikke lige gennemskue, hvad du mener !-)
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
07. april 2004 - 18:52 #17
Så husker jeg nok bare forkert... øv :(
Nå, men 17:32:58...
Avatar billede roenving Novice
07. april 2004 - 18:54 #18
Jepz !-)
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
07. april 2004 - 19:23 #19
Ok... smid et svar...
Avatar billede roenving Novice
07. april 2004 - 22:14 #20
Ja, luk du bare ...
Avatar billede mikoalngelo Nybegynder
09. april 2004 - 17:54 #21
Ok, så' der lukket...