Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 10:43 Der er 50 kommentarer og
2 løsninger

hjælp med fdisk til slave

Jeg har fået sat en slave i og har forsøgt at køre en fdisk men har gjordt et eller andet forkert da jeg ikke kan komme ind på det. Jeg kan se det i denne comp men ikke komme ind... På fdisken se det.... Hvad gør jeg forkert..???
Avatar billede dj__christian Nybegynder
02. april 2004 - 10:44 #1
skal du bare have den formatere? og hvis ja.. hvad for et styresystem kører du?
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 10:45 #2
Jeg kan ikke formatere den...win98
Avatar billede dj__christian Nybegynder
02. april 2004 - 10:48 #3
tag din master harddisk ud.. sæt den anden op som master.. kører fdisk. sæt dem tilbage igen og så burde du kunnne  bruge dem. Du kan også boote op startdisketten og så skrive format c: når computerten har indlæst fra disketten.
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 10:49 #4
sletter jeg så ikke alt på c:
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 10:50 #5
kan partition magic ikke klare det ?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
02. april 2004 - 10:52 #6
partitions magic er ikke alle der har det.. og det er møg dyrt. men.. format c: er det samme som en fdisk.. men du sletter ikke noget hvis du først piller din master harddisk ud og så sætter din slave disk til som master.
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 10:53 #7
kunne bare ik huske om man kunne downloade en gratis trial som virker i 30 dage eller noget
Avatar billede dj__christian Nybegynder
02. april 2004 - 10:54 #8
og det er også svært og bruge hvis man ikke kender det.
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 10:54 #9
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 10:55 #10
der er jo også nogen der mener DOS og FDISK er svært at bruge :)
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 10:55 #11
i partition magic er der da i det mindste lidt help funktioner
Avatar billede dj__christian Nybegynder
02. april 2004 - 10:57 #12
det er jo rigtigt nok.. men.. nu er det jo ikk så svært at lave en format c: i dos..
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 10:58 #13
Jeg har slettede den da jeg satte den i aktiveret den igen, det burde vel være nok men nej....
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 10:58 #14
nej win98 korrekt. Men så snart du kører win2K eller XP løber du ind i alt det NTFS lort som jeg personligt havde lidt problemer med første gang
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 10:58 #15
Jeg vil helst undgå at sætte den i som master...
Avatar billede dj__christian Nybegynder
02. april 2004 - 11:00 #16
okay... kan du se den i denne computer?
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 11:04 #17
hvis du "kun" har 2 harddiske i burde der vel ik være noget problem ? Husk du både har en primary og secondary master påhver IDE
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:04 #18
ja..
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:05 #19
Ingen grund til at gøre det så indviklet.

Lad bare din disk side i som slave.

Find en Win98 bootdisk, og start din PC op på den.

Herefter følger du denne vejledning i brug af Fdisk.

Nå du har sat din disk op med alle dine drev, genstarter du din PC, og formatere dine nye drev
Avatar billede dj__christian Nybegynder
02. april 2004 - 11:05 #20
har du prøvet og højreklike og så formatere den?
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:06 #21
ok... det kan være jeg har sat den og som primary..?
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:06 #22
Nå ja, din disk skal selvfølgelig jumpes rigtigt.

Hvis den sider på samme IDE kabel, som din oprindelige disk, skal de sættes som slave.
Hvis den sider på den anden IDE controller, for enden af dit IDE kabel, skal den sættes som master
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:07 #23
Og her var så vejledningen til Fdisk:
http://www.eksperten.dk/artikler/122
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:13 #24
Den er jumpede som slave
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:13 #25
Så skal den side på samme IDE kabel som den anden disk (på midten)
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:14 #26
IDE kabel???
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:18 #27
Det brede kabel der forbinder din hardisk med bundkortet...
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:19 #28
ok... det gør den...
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:21 #29
Skal jeg sætte slaven til at være secondary..?
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:22 #30
jamen, så er det bare at følge den vejledning jeg har lagt til fdisk.
Så burde det virke.
Husk at formatere din disk bagefter.

Men HUSK: Rør for guds skyld ikke ved dit oprindelig drev, i fdisk.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:24 #31
primary og secondary er dine controllere - ikke dine diske.

På hver controller, kan der sidde 2 diske. (2 på primary, og 2 på secondary) 1 master (for enden af IDE kablet), og 1 slave (midt på IDE kablt)
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 11:24 #32
Men HUSK: Rør for guds skyld ikke ved dit oprindelig drev, i fdisk.

LÆNGE LEVE PARTITION MAGIC !

Her kan alle de fejl man laver gendannes ASAP !
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 11:26 #33
>> phatlasse - beklager den fejl jeg skrev før med 2 masters på hver IDE. Det er selvfølgelig korrekt hvad du siger med master for enden og slave midt på
Avatar billede peet-49 Novice
02. april 2004 - 11:27 #34
Højreklik på drevet-formater-expressformater, så kan du også komme ind på det.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:28 #35
phineas_phreak >> enig, Partiotion Magic er godt. Men lidt vildt at gå ud at købe så dyrt et program for at gøre en disk klar, som nok alligevel bare skal formateres.

og ellers enig med peet49, hvis disken allerede er partitioneret.
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
02. april 2004 - 11:32 #36
ja men du kan jo hente en gratis trial version ! det er jo praaagtfuldt til formålet, og man slipper for facts som at tabe C-drevet fordi man kom til at trykke F7 og ikke F8 UPS !

Ej det bare gas, men det er fandme ærgeligt ikke at kunne fortryde sine handlinger i FDISK
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:35 #37
phineas_phreak >> Den trial man kan hente, kan kun bruges til at lege med.
Du kan sagtens sætte alle dine diske op, som du har lyst, men den udfører intet, når du trykker "apply"

Og hvis ellers man bare tænker sig lidt om, så er fdisk nu ret ret simpelt.
Det er bare fordi det er et DOS program, folk bliver lidt nervøse. (uuhhhaaa - hvor er alle ikoner og farver. og hvad skal jeg "dobbeltklikke" på) :o)
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:36 #38
>>>> peet49 det virkede.... det var alt der skulle til....
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:39 #39
var det bare det ? :o)
Du skrev ellers:

<klip>
Kommentar: susannegraumann

Jeg kan ikke formatere den...
</klip>

Så jeg gik ud fra at den ikke var formateret....
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:39 #40
formateret.... = partitioneret :o) Nu roder jeg vist rundt i det..... *GG*
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:40 #41
ja ... jeg var inde i dos og kunne ikke formetere
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:40 #42
phineas_phreak >> Det er forøvrigt heller ikke muligt at hente en trial mere.
http://www.symantec.com/partitionmagic/

Ikke så vidt jeg kan se..
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:41 #43
susannegraumann >> Nå, men rart at det virker.
Bed peet49 om at ligge et svar :o)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:42 #44
Nååå nej, det har han allerede gjort... :o)
Jeg tror jeg går på druk nu, og røre ikke en PC igen før mandag morgen.
Hyg Jer....
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:43 #45
>>>>phatlasse I får da bare 100 point hver,så lig du lige et svar
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:45 #46
>>>> phatlasse du har brugt meget tid og jeg er sikker på at det er mig der ikke udtrykker mig klart nok.... Det er svært nok at sidde her og forsøge med alle de kabler o.s.v...
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:46 #47
svar :o)
Jeg vil gå ud og købe en posse guld tuborg for min 100 point.... *BØVS*
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:46 #48
Det kører sgu godt...
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
02. april 2004 - 11:52 #49
Jeg kunne ikke engang finde ud af at gi' jer 100 point hver, jeg har gamle spørgsmål kan i ikke ligge et svar der så kan jeg få dem lukket..?
Avatar billede peet-49 Novice
02. april 2004 - 11:52 #50
Takker for point.
Avatar billede peet-49 Novice
02. april 2004 - 11:54 #51
50 er OK
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2004 - 11:57 #52
Ja, en halvtredser kan man vel også få lidt øl for. :o)