Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. april 2004 - 09:25 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med ATI Radeon 9800 XXL grafikkort

Hej!

Jeg har købt en Medion multimedia pc (3.0 Ghz, 512 mb RAM) i Aldi med al software installeret fra begyndelsen (bl.a. Window XP Home). Maskinen har et ATI Radeon 9800 XXL grafikkort (8 x AGP) med 128 mb RAM og fungerer generelt meget fint. MEN: når jeg vil spille fx Call of Duty eller Toca Race Driver 2, så går den helt i sort. Det er som om grafikkortet låser og jeg bliver nødt til at slukke pc'en på kontakten og genstarte en eller to gange for at få et stabilt system igen.

Jeg har naturligvis installeret den nyeste driver - stadig samme problem. Derfor prøvede jeg at justere hastigheden på kortet ned: fra 8 x AGP til 4 x AGP. Det gjorde, at jeg lige præcis kunne spille et halvt sekund i Call of Duty før maskinen gik kold.

Hvad kan jeg gøre for at fixe problemet?

På forhånd tak for svar!
Avatar billede ird Praktikant
02. april 2004 - 09:27 #1
Prøvet med en ældre driver?
Tjekket for virus/spyware?
Tjekket den ikke bliver varm?

Hvilken opløsning køre du med?

Du skal heller ikke sætte det til 4 når det er lavet til 8 :)
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. april 2004 - 09:42 #2
Ja, som sådan har jeg prøvet med en ældre driver - nemlig den driver, som var installeret på pc'en ved køb (og som man må formode, at de har prøvet af på 3D-spil inden pc'en blev solgt stort). Det gjorde ingen forskel.

Pc'en er spritny og ikke brugt meget endnu. Desuden har jeg antivirus og firewall installeret, så jeg tror ikke at virus/spyware udgør problemet.

Varme - skulle ikke være et problem.

Opløsning: 1024 x 768.

Nej, det irriterer også mig at skulle gå ned på 4 x AGP, men jeg fandt den 'løsning' et sted på nettet og det virkede også umiddelbart som om, at det havde nogen effekt, men det var langt fra løsningen...
Avatar billede ird Praktikant
02. april 2004 - 09:46 #3
Har du installeret alle updates til windows og DX 9.0
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. april 2004 - 09:52 #4
Jeg har så sent som i går checket for updates, men der var ingen. Jeg formoder, at den seneste version af DX 9.0 ville blive installeret der.
Avatar billede ird Praktikant
02. april 2004 - 09:53 #5
kan du ikke regne med nej
Avatar billede ird Praktikant
02. april 2004 - 09:55 #6
http://www.microsoft.com/windows/directx/default.aspx

prøv lige at hente den

fordi du har virus og firewall installeret er du derfor ikke 100% sikret mod skidt :)
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. april 2004 - 10:38 #7
Directx kan vel ikke udgøre hele problemet? Hvorfor har Windows Update ikke registreret, hvis Directx mangler? Og ville jeg ikke få en fejlmeddelelse i spillene, hvis Directx ikke var installeret?

Jeg forestiller mig, at problemet ligger i Open3gl og de andre grafikkort-indstillinger.... men hvilke?
Avatar billede ird Praktikant
02. april 2004 - 10:44 #8
hvorfor ikke prøve det jeg skriver inden du afviser :)
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. april 2004 - 12:15 #9
jo, jo, jeg skal skam nok prøve (sidder på arbejdet nu og kan ikke lige forsøge), men det ville også være super at få alternative forslag på banen. :o)
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
02. april 2004 - 21:06 #10
har nu prøvet at installere DirectX i 9.0b versionen. Det har intet ændret.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
03. april 2004 - 23:28 #11
Jeg har stadig store problemer, men mener efterhånden at have lokaliseret problemet til en defekt driver - eller rettere en driver, der konflikter med Windows XP Home. Jeg vil nu prøve at installere en ældre driver.
Avatar billede ird Praktikant
04. april 2004 - 08:10 #12
Kommentar: ird

skrev jeg allerede her du skulle
Avatar billede ird Praktikant
11. april 2004 - 09:25 #13
Fik du svar nok eller tid til at smide feedback?
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
11. april 2004 - 23:23 #14
Hej igen - har lige været på påskeferie og er først kommet tilbage til computerproblemerne i dag...!Q#¤"#%"#¤"#

Det var IKKE en løsning for mig at installere en ældre driver. Tværtimod. Men jeg har netop set, at ATI er kommet med en driveropdatering så bl.a. Catalyst kommer i version 4.4. Jeg havde umiddelbart mere held med den, men nu er det hele gået i hårdknude igen - formentlig fordi skærmen har nogle hardwaremæssige begrænsninger mht. opløsningen.

Altså: stadig problemer. Til gengæld har jeg været i kontakt med Medions support, som 2. gang virkede ret kompetent (det var da et lyspunkt). Her fik jeg bl.a. det råd at opdatere driveren til mit chipset. Desværre var der ikke en nyere driver.
Avatar billede ird Praktikant
12. april 2004 - 09:22 #15
kan ikke hjælpe dig da du nu har lukket spørgsmålet og taget dine point selv.
Får ikke ens lyst til at hjælpe dig en anden gang frem
Avatar billede ird Praktikant
12. april 2004 - 09:22 #16
Det var ikke til dig sorry :)