Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. marts 2004 - 18:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Køb af creative lydkort.

hey og godaften:)

jeg skal til at købe surroundsound reciver, derfor skal jeg også have købt mig et godt lydkort til pcen. Jeg har kigget lidt på www.edbpriser.dk og fundet frem til dette lydkort(Creative Sound Blaster Live! Player 5.1 - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13638)

dette kort har udelukkende fået super gode Anmeldelser af andre der har købt kortet. Men jeg har et par spørgsmål.

creative har lavet en serie af lydkort af Sound blaster Live! Player 5.1

kan i fortæller mig den Væsentlige på disse kort(link nedenuden)
---------------------------------------------------
Creative Sound Blaster Live! 5.1 Digital
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13629
---------------------------------------------------
Creative Sound Blaster Live! 5.1 Digital(2)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=49678
---------------------------------------------------
Creative Sound Blaster Live! Digital Entertainment 5.1
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=64380
---------------------------------------------------
Creative Sound Blaster Live! MP3+
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37413
---------------------------------------------------
Creative Sound Blaster Live! Player 5.1 ( korten med super gode Anmeldelser
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13638
------------------------------------------------
Creative Sound Blaster Live! Player 5.1(2)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=13641

jeg leder et meget Kvalificeret svar. Så hvis du vil bruge lidt tid.. mange tak
Avatar billede evelon Nybegynder
30. marts 2004 - 19:23 #1
Dette er ikke et svar på dit spørgsmål, men derimod lige en oplysning;

Jeg ved ikke hvor mange penge du er indstillet på at bruge på det lydkort, men et Creative Audigy ( http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44281 ) ved jeg er et godt lydkort til pengene...
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
30. marts 2004 - 19:32 #2
Kan ikke rigtig sige noget om MP3+ kortet, men alle kortene der hedder noget med Digital benytter sig af et digitalt signal istedet for et analogt signal, til at sende lyd-data fra dit lydkort til dine højtalere... Et digitalt signal giver bedre lyd, og mindsker forvrængning pga. krydsende kabler... Dog kræves det at dine højtalere også benytter sig af Digitale signalmodtagere...

Kan dog klart anbefale dette:
SoundBlaster Live! 5.1 lydkort + SoundBlaster Live! 5.1 Højtaler sæt...

Lyden er i absolut topklasse, og surround-effekten er skøn... Du skal bare lige huske at tage hensyn til naboerne pga. den rungende sub...

S.R.
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. marts 2004 - 22:00 #3
S.R.> du skal have tusind tak for dit fine indlæg, men med hensyn til digital og analog! hvor meget dårligere bliver lyden? og er det noget der kan hørers af "normale" mennesker?.. eller er det så småt at det kune kan ses på en lydkurve?

det jeg skal have mig, er en sony reciver, men er stadig i tvivl om jeg skal købe surround højtalere med indbygget bass, eller små højtalere med akktiv sub? hvad mener du?..

endnu engang tak for dit svar..

Rasmus
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. marts 2004 - 22:02 #4
på edb priser koster digital udgaven af Creative Sound Blaster Live! Player 5.1, ikke vildt meget mere end analog udgaven?..
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. marts 2004 - 22:23 #5
du kunne vel ikke fortælle lidt nemmere om disse Digitale signalmodtagere? altså hvilke systemer de bliver brugt?.. men al lyd der kommer ud igennem højtalere er jo analog? så har det noget at gøre med om, det siganl lydkortet sender afsted er analog eller digital?

eller noget helt andet?..

Rasmus
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
30. marts 2004 - 22:39 #6
kongen.dk -> Nej, det er sandt... Men højtalerne er altså lige lidt dyrere... Digitale Live! 5.1 ville ha' kostet mig 500 kr. mere dengang jeg købte mit kort og højtalere...

Hvad angår digital lyd vs analog lyd, så kan det vel egentlig sammenlignes lidt med Billinær textures vs Trillinær textures... Eller sagt på en anden måde: Hvis du har spil/programmer/film som understøtter digital lyd (dvs. de har et digitalt lydspor, som der fx. er på DVD) vil du opleve at lyden er mere ren og der er mindre hvæsen fra dine højtalere...

Ligeledes er digital lyd klart en fordel med surround, da de digitale lydspor kan indeholde større mængder af data end de analoge kan (altså tydligere forskelle i de lyde der sendes ud gennem din højtaler, og hvor de kommer fra)...

Det er egentlig lidt svært at forklare præcist hvor forskellen er, men kan generelt sige at lydene bliver tydligere, og det er nemmere at retningsbestemme en lyd med surround...

Ville klart selv foretrække SoundBlaster Live! 5.1 Digital lydkort + højtalere... Eller 7.1/Audigy/Audigy 2 for den sags skyld...

Hvad angår højtalerene, så gå efter SoundBlaster Live! 5.1 eller tilsvarende for de andre nævnte kort (7.1/Audigy/Audigy 2), da disse har en aktiv sub som virkelig gi'r en følelse af at man står midt i filmen...

Dette får du ud af:

Højtalere med indbygget bas: Ekstrem god retningsbestemt bas-effekt der bedre understreger "tunge" lyde der kommer fx. bagfra i en film og/eller bedre oplevelse af musik der har en godt beat...

Højtalere med aktiv sub: Virkelig fed generel bas-effekt som giver en totalt vild oplevelse af "tunge" lyde, specielt i krigs-/actionfilm kan man "mærke" lyden af noget tungt som rammer jorden... Giver en fed party/dance-effekt på alt musik, da beatet er meget gennemtrængende...

Hvis du vil ha' det optimale ud af din lydopsætning, så køb SoundBlaster Live! 5.1 Digitalt lydkort + højtalersæt, og bestil/køb en ekstra sub samt et fordelerstik til minijacks...

Derefter sætter du det op sådan her:

[Front Left]  [Front Center + Sub1 + Skærm]  [Front Right]

[Rear Left]        [Rear Center + Sub2]        [Rear Right]

På den måde har du en helt vild fed oplevelse når du ser film, da de 2 sub's supplerer hinanden meget godt (foran/bagved er vigtigst i surround), mens højtalerne i hjørnerne giver god surround-effekt...

Ligeledes kan du så koble Sub2 af når du fester, da 2 Subs virker underligt ved party/dance musik...

Ovenstående løsning koster sammenlagt omkring de 1.800 kr. mener jeg... Desuden kan du, hvis du vil ofre endnu 400 kr., købe et højtalersæt med indbygget bas og  2 ekstra sub's ved siden af... På den måde får du den mest optimale opsætning, da du så både har god generel bas-effekt, men også god retningsbestemt... Totalt ender det nok i ca. 2.300 kr... Og er du helt vild gør du det samme, men med Audigy 2 lydkort + højtalere istedetfor Live! 5.1... Det koster dog omkring 4.000 kr...

Håber det hjælper bare lidt...

S.R.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
30. marts 2004 - 22:40 #7
Damn det var et langt post... ;P

S.R.
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. marts 2004 - 23:06 #8
wow, det må jeg sq nok sige.. du har styr på tingene. men vil du påstå at man kan høre forskel på digital udgaven og den analog? som privat bruger?..
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. marts 2004 - 23:08 #9
det du skriver som digtal lydspor, er det ikke også mp3/wma musik?.. spil?
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
30. marts 2004 - 23:10 #10
Som privat bruger... Nej... Det vil kun være når du ser DVD, og så kræver det lydsporet er designet 100% til digital lyd... Det vil sige at det kun er biografer som kan afspille lyden, og så et digitalt lydkort med digitale højtalere til...

Gå efter alm. SBL! 5.1 hvis du ikke syntes at du har råd til 30% bedre lydspor 5% af de gange du anvender dit lydkort + højtalere...

S.R.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
30. marts 2004 - 23:20 #11
mp3/wma/spil er analog/"faked digital"... Det vil sige at lydsporene er lavet til at kunne afspilles på begge typer... analog lyd kan afspilles af begge typer kort + højtalere, men digitalt er KUN digital...

Derfor er der ikke ret mange 100% rene digitale lydspor eftersom det i høj grad reducerer producentens målgruppe, da det ikke er ret mange som har digitalt lydudstyr... Faktisk er det kun biografer og de få privatpersoner som gider at investere i det...

Kom lige i tanke om en væsentlig forskel på digital og analog... Hvis du anvender trådløst lydudstyr (headset/wireless speakers/surround), kan FOR mange analoge signaler godt forvrænge hinanden, hvilket er en god grund til at anvende digital lyd, da disse ikke bliver berørt af dette fænomen...

Næsten alle firmaer anvender digitalt lydudstyr på messer m.m. da de mange kabler i lokalerne også forvrænger analoge signaler...

Men du skal ikke købe et surround højtalersæt pga. spil... ALLE spil bruger 100% analogt lydspor... Digitalt ville fylde for meget...

S.R.
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. marts 2004 - 23:20 #12
okay så er jeg med. så SBL DIGI, er mest af alt hvis man ser DVD fra din computer?..
men der er ikke noget at hente hvis det bare er musik, spil og feks divx og xvid film?
Avatar billede kongen.dk Nybegynder
30. marts 2004 - 23:27 #13
okay.. tror jeg har fået mere end svar nok.. du skal have TUSIND TAK for din meget grundige hjælp..

tak
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
30. marts 2004 - 23:29 #14
Det er korrekt... Lige bortset fra det med divx, da divx rent faktisk understøtter digitale lydsignaler...

Her er hvad du skal gå efter (lydkort og højtalere er samme type), hvis du er:

Filmnørd/-elsker: SBL! 7.1 DIGITAL eller SBA2 DIGITAL || Pris: ca. 2600-3500 kr.
All-rounder: SBL 7.1 eller SBA2 || Pris: ca. 2100-2900 kr.
Spilnørd/-elsker: SBL! 5.1 eller SBA || Pris: ca. 1800-2500 kr.

S.R.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
30. marts 2004 - 23:31 #15
Lige en notits til det med divx og digitale signaler... Selvom den understøtter det, er den ikke særligt godt til at fordele et digitalt signal ud til surround, hvorved det fede går af det at bruge digital eller surround...

Og takker for point... Glad for at kunne hjælpe...

S.R.