Avatar billede xabbu Nybegynder
29. marts 2004 - 22:37 Der er 3 kommentarer

Størrelse på TFT skærme

Jeg sidder og er ved at kigge på fladskærme, da jeg evt. vil købe sådan en inden for nærmeste fremtid.
Jeg har pt en 17" crt skærm, og mit spørgsmål er så om en 15" TFT skærm svarer til det jeg har nu?
Kører normalt i opløsningen 1024 x 768 og det ser jeg er hvad en 15" TFT kan tage, mens en 17" kan tage en del mere. Der er jo også en del forskel på prisen, og da jeg er fuldt tilfreds med den størrelse jeg har nu, vil jeg gerne have noget i nogenlunde samme størrelse, men er det så 15 eller 17" jeg skal gå efter?
Avatar billede anders-h Nybegynder
29. marts 2004 - 22:55 #1
Ja det gør den. En 15" TFT har næsten præcis samme display størrelse som en 17" CRT.. Det er ikke meget som skiller dem, men jeg vil ikke sige at det er 100% ens, men det er utrolig tæt.

Gå efter en 15" TFT skærm hvis du vil have samme skærmareal som du har nu.
Hvis du skal spille skal du også lige kigge efter om TFT skærmen har en responstit på 25ms eller under. Hvis ikke, så vil der være "lag" på skærmen, ligesom hvis du sætter "markør spor" på din mus.. Den trækker sådan en stribe efter sig.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. marts 2004 - 06:43 #2
En 15" TFT har ikke samme skærm areal som en 17" CRT. Det er en gammel skrøne, der kan være lidt forskel i skærm størrelserne, men ikke 2", så køber man sin CRT for billigt!

Det du skal kikke på er det der hedder vis, hvis der står "17" vis", så er det den synlige del af skærmen.

På EDB priser ser det ud som følger:
15" TFT: Synlig diameter (tommer):  15
17" CRT: Synlig diameter (tommer):  16

Dette er desuden forskelligt fra fabrikan til fabrikant og fra skærm til skærm.
Avatar billede lede Nybegynder
30. marts 2004 - 07:32 #3
James har ret, de billigste 17" CRT skærme har 15,8 tommer synligt, men normen er 16 tommer.
Hvis du investerer i en 17" TFT skal du huske på at den klart står bedst i 1280 X 1024, en af svaghederne ved TFT er at den er opbygget af faste punkter (pixels) så den er kun rigtig skarp i den opløsning der modsvarer antallet af pixels.