Avatar billede bbblow Nybegynder
28. marts 2004 - 01:27 Der er 12 kommentarer og
5 løsninger

copyright på mit billede

Jeg har et billede jeg gerne vil have mulighed for at folk kan downloade og bruge som wallpaper på deres skrivebord. Men jeg ønsker ikke at der engang i fremtiden skal herske tvivl om at det er mig der har copyright på billedet.

Kan man på en eller anden måde sætte et "skjult" copyright ind som ikke kan fjernes i tilfælde af at nogen gemmer billedet fra et andet sted end min hjemmeside?

Jeg forestiller mig noget i retning af et vandmærke hen over det hele hvis nogen prøver at billedbehandle det eller lign.

Dog skal der (selvfølgelig) ikke være skrevet noget hen over hvis folk har downloadet det fra min side.

Kan det lade sig gøre, og hvordan gør jeg?

PS: Bruger Adobe Photoshop, hvis det har nogen betydning
Avatar billede hcma Novice
28. marts 2004 - 12:13 #1
Har aldrig hørt eller set det.
Du kan evt. benytte Digimark.
Jeg påfører selv mine copyright-billeder et synligt vandmærke med på flg. måde:
lav et "vandmærke" og gem det som en pensel (brush). Det kan du så bare "påmale" dine billeder.
Avatar billede sonnic Juniormester
28. marts 2004 - 12:15 #2
Du kunne se på denne side, det kan måske hjælpe dig.
http://www.eksperten.dk/spm/480007

Villy.
Avatar billede hcma Novice
28. marts 2004 - 12:18 #3
sonnic >>  det er jo også det jeg skriver
Avatar billede sonnic Juniormester
28. marts 2004 - 12:21 #4
Undskyld catbody, det var såmend bare for at vise at spørgsmåler havde været oppe en gang for ganske nyligt, og give et link til Digimark. :)

Villy.
Avatar billede apo Praktikant
28. marts 2004 - 12:25 #5
Hvad med at lave en 1px vandret linje og en 1px lodret linje over billeder og grafik. Linjerne laves selvfølgelig så diskret som muligt (så linjens farver passer til baggrunden. Disse linjer placeres så de krydser hinanden på en æstætisk måde, men i nærheden af centrum. Herefter kan du evt. lade den lodrette linje føre til et (C) copyright DitNavn i bunden eller i toppen.

Hvis der senere hen kommer tvister om en anden har brugt dit billede, kan du altid bevise ophavsretten ved at fremvise et billede UDEN disse linjer. Selvfølgelig kan man retouchere linjerne væk, men det vil nok være MEGET svært at fjerne linjerne helt, uden at det kan spores.

Måske en mulighed?

Apo
Avatar billede hcma Novice
28. marts 2004 - 12:30 #6
sonnic >> alt forladt, er bare nok lidt pernitten idag (havde glemt at sætte uret - så jeg er bagud med alt  :O((  )
Sætter mig nu stille og roligt ned og tager en kop te, en smøg og er stykke brød. Plejer at hjælpe.
Avatar billede sonnic Juniormester
28. marts 2004 - 12:40 #7
:)
Avatar billede bbblow Nybegynder
28. marts 2004 - 16:03 #8
Har kigget ind på digimarc.com og jeg kan købe det jeg vil for 499$ om året for op til 10.000 billeder.
Men nu har jeg altså kun et enkelt, og får måske max 10 over de næste par år, så det er dælenduskeme dyrt købt sikkerhed!

Sonnic> du skriver i spm 480007 at jeres fotografer bruger det.
Vil det evt. være muligt at "leje sig ind" med det ene billede til at starte med og måske et par stykker til engang i fremtiden?
Duer jo kun hvis det så ikke pludselig er JER der står som ejere af billedet *S*
Avatar billede sonnic Juniormester
28. marts 2004 - 17:44 #9
Desværre, Dagbladet Politiken "giver ikke ved dørerne" ;) det er fordi vi i forvejen har licensen sammen med Polfoto.
Det har været oppe at vende nogle gange, ang vores tilknyttede fotografer, med det er for besværligt/dyrt at administrer.

Så der er nok ingen vej udenom, at du må bruge en anden løsning, forslaget fra apo lyder da rigtig godt, når det ikke er de store mængter billeder vi snakker om.

Held og lykke med projektet.
Villy.
Avatar billede bbblow Nybegynder
31. marts 2004 - 09:27 #10
sonnic: Ja ok... var ikke lige klar over du var fra Politiken jo *S*
Kunne jo ha' været "Sonnics Fotoservice I/S" eller noget *G*

apo: Er bare ikke godt nok *G* Kan jo ikke "spore" billederne på den måde. Vil i øvrigt ikke være svært at redigere det du nævner. Alt jeg kan lave kan jo laves tilbage igen så det er som originalen.
Men kan du overbevise mig om det modsatte, og synes det er 60 p værd, så kan du jo vise mig hvad du havde tænkt dig *S*
Avatar billede sonnic Juniormester
31. marts 2004 - 10:04 #11
Det jeg tænkte på var, at du skriver din tekst "navn C osv." på billedet som dette eksempel.

http://www.villysonnichsen.dk/java.jpg

Femgangsmåde:

1:Tekstværktøj, skriv tekst.
2:vælg lagpaletten og stil oppasitet til 0%.
3:vælg lagtype og giv teksten skygge.
4:Husk at flete dine lag tilsidst.

Det er ikke nogen helt nem opgave at fjerne teksten, og den genere ikke kunden i at vuderer dit billede.

Hilsen Villy.
Avatar billede sonnic Juniormester
31. marts 2004 - 10:22 #12
Glemte en ting rettelse:

2:Vælg lagpaletten og vælg dit tekstlaget, og stil laget til MULTIPLICER og opassitet til 0%.

Så nu skulle det virke.
Avatar billede bbblow Nybegynder
31. marts 2004 - 21:33 #13
sonnic> Øh... jeg tror du har misforstået det jeg mente.
Det er på selve det billede folk downloader jeg vil ha' copyright.
Det er ikke på et "eksempel"-billede.
Billedet er til fri afbenyttelse som wallpaper så folk kan bruge det som wallpaper/baggrund på skrivebordet.
Jeg vil bare ikke se det alle mulige steder på nettet enten i original form eller redigeret uden alle kan se det kommer fra mig, eller jeg kan "spore" det som vha. digimarc.
Avatar billede sonnic Juniormester
01. april 2004 - 09:58 #14
Godnorgen bbblow.
Jeg havde nu heller ikke regnet med at du skulle pladserer din tekst tværs over billedet.
Dette eksempel, var såmænd blot for at vise dig den effekt du kunne opnå med den beskrevne metode.
Jeg ville nok selv pladsere teksten diskret nederst i venstre/højre hjørne.
Øvelsen går så ud på at pladserer teksten over et område hvor der er vanskeligt at retucherer væk.

Hmmm. jeg tænker på at du måske kunne give dine "kunder" mulighed for at downloade billedet i de 3-4 alm. skærmformater der bruges på Web.
Men det er kun en halv løsning, det ved jeg godt,  hvis der en der ihærdig nok  vil han altid kunne fjerne det, eller beskære i dit billede, såååå.
Du kan som et suplemant bruge Dukoment info i PS. det er de færreste der kikker i informationer om billedet. det kan selvfølgelig også fjernes. såååå

Det er nok de bedste råd jeg kan give dig, men tænk på ,hvis der er en der vil gøre sig så stor ulejlighed for at få dit billede er det et kompliment til dig.

Hilsen Villy.
Avatar billede sonnic Juniormester
02. april 2004 - 21:05 #15
bbblow> Håber ikke du har opgivet.
Avatar billede bbblow Nybegynder
05. april 2004 - 04:44 #16
sonnic> Jo... har egentlig opgivet... Desværre.
Men du får points for ihærdigheden om ikke andet *S*

Sagen er den at jeg før har set mine billeder (mere eller mindre redigerede og/eller beskåret) en del steder hvor de reklamerer for noget jeg ikke har del i.
De ligger sikkert stadig rundt omkring uden jeg ved det.
Har resulteret i at nogle så tror at JEG har kopieret dem et sted fra, og dermed lyver når jeg siger det er alle de andre der lyver *suk*

Anyway... tak for tanken *S*
Avatar billede sonnic Juniormester
05. april 2004 - 13:21 #17
Tja, jeg kan sagtens følge dig, det er desværre meget udbredt at mange tror at alt hvad der ligger på nettet er offendlig ejendom.
Det er der nok ikke så meget at gører ved, andet en at holde sin egen sti ren.
Tak for p. selv om jeg ikke kunne give dig en endelig løsning på problemet.

Hilsen Villy.