Avatar billede codemon Nybegynder
27. marts 2004 - 10:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

PLC programmering

Findes der simulatorer for PLC'er hvor man kan programmere en virtuel plc på PC.

Kender nogen nogle gode sider og bøger med plc programmering eller tutorials.

Hvilke sprog er nye plc'er normalt baseret på.
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. marts 2004 - 10:55 #1
fx denne:
http://ds2.elc.beijer.se/web/prodnyheter.nsf/0/07894CB3506137BDC1256AD8003252B7?OpenDocument

Det eneste PLC sprog jeg kender er 'ladder programmering' hvor man tegner de sekvenser af relæer man brugte til processstyring i gamle dage

|---[A100]---+---[A101]---+---(B100)---|
    (hvis relæ A100 og relæ A101 begge er aktive bliver spole B100 aktiveret)
eller:
|---[A100]---+------------+---(B101)---|
|              |
|---[A101]---+
    (hvis relæ A100 eller relæ A101 er aktiv bliver spole B101 aktiveret)

Tænk på det som elektriske kredsløb hvor strømmen prøver at komme fra venstre side frem til højre side.
Avatar billede el-installatoer Nybegynder
08. september 2004 - 01:30 #2
Til Omrons CX-prgrammer findes en simulator der kan køre programmet, dog virker tidstællere ikke 100% nøjagtigt. Du har her mulighed for at force ind- og udgange samt sætte analoge værdier.

Jeg kender ikke så meget til andre fabrikater, men det samme kan sikkert lade sig gøre med flere andre mærker. Spørg hos leverandøren hvad der findes af software.

Ladder programering er forholdsvist simpelt, og man kan selv følge strømvejene som jakoba skriver herover. Ønsker man et program som kan lidt mere må man ud i word-instruktioner - det kræver man sætter sig ind i lige præsist den plc man arbejder med
Avatar billede dariusch Nybegynder
30. maj 2005 - 14:13 #3
Hej Codemon,

Håber du har fundet svar siden.....

Der findes utallige simuleringsværktøjer. Det afhænger af hvilken hardware PLC du tænker på at benytte.
Næsten alle PLC-fabrikanter har simuleringsværktøjer. Dog kan der i visse tilfælde nogle programdele som ikke kan simuleres (netværksopsætninger mm).
Siemens har til deres Step 7, et simuleringsværktøj, som skal installeres seperat.
Mitsuishi GX simulator, som er tillæg til GX-Developer /GX IEC developer har ligeledes.
Allan Bradley etc. de har alle værktøjer som kan bruges.
For en billigere løsning kan anbefales de mindre såkaldte PLC'er. Disse er igrunden Intilegente relæ, som kan udføre begrænset funktioner. Dog er det en godt start at benytte disse.
Siemens har deres LOGO, Mitsu har ALPHA, Möller deres EASY, telemecanique har også de fleste fabrinakter har.