Avatar billede skrewz Nybegynder
24. marts 2004 - 01:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Simpelt interfacekort til C-programmering

Jeg har, i forbindelse med et teknologiprojekt på min skole, behov for at kunne skrive til cirka seksten udgange (og gerne flere) på et elektrisk kredsløb, som skal styre en robotarm.

Jeg har set sådanne kort på markedet, men kan selvfølgelig ikke finde nogen, nu. Er der nogen, som kan henvise til produkter, som kan udføre denne rolle, til en billig penge? (Det skal siges at det skal kunne sluttes til en ekstern port, da det skal kunne sluttes til min Windows XP/mdk9.1 Dell-laptop).
Og, eventuelt, om man har erfaringer med hvordan man skriver til det, og læser fra det?

Sig til, hvis jeg ikke har gjort det klart, hvad jeg gerne vil, eller hvis der på anden vis er behov for flere oplysninger fra min side.

Jeg vender tilbage til spørgsmålet i aften eller tidligere. Med venlig hilsen, SKREWZ.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. marts 2004 - 09:32 #1
du kunne i teorien købe en usb -> lpt konverter og så et lille byggesæt fra brinck, og så bare skrive direkte til parallelporten
Avatar billede skrewz Nybegynder
24. marts 2004 - 09:40 #2
Ork, mit problem er såmænd ikke at jeg ikke har nogen parallelport, men at jeg ike /aner/ hvordan jeg skriver til den. Jeg er ikke forfærdelig avanceret, når det kommer til programmering, nemlig.

Men, du siger at der er et byggesæt på Brinck?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. marts 2004 - 09:54 #3
http://www.brinck.dk/byggesaet/br848.asp
jeg skal se om jeg kan finde et lille eksempel på hvordan du kan programmere lidt c til at styre porten, jeg har ikke selv gjort så meget i det, men ved at det der sæt kan bruges
Avatar billede skrewz Nybegynder
24. marts 2004 - 10:22 #4
Jeg har brug for mere end otte udgange. Ikke for at være bitchey, men... Det har jeg.

Imidlertid vil jeg gerne se mere til dit forslag - hvis det hedder at programmere direkte til porten, så kunne jeg forestille mig at man bare kunne sætte et simpel forstærkerled direkte på benet, for så at skrive enkelte bits ud på dem, på en fast hukommelsesadresse. Det antyder det stykke software, som brinck har, der, også. Men, der er da flere udgange end otte på en parallelport, er der ikke?
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
24. marts 2004 - 11:04 #5
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/parallel_output.html
her er et projekt omkring det, og som du kan se på tegningen er der kun 8 udgange, tror du skal have gang i en lakrids som du styrer via parallelporten eller den serielle på en eller anden måde.
jeg har ikke meget at lave idag så jeg graver lige lidt for dig ;)
Avatar billede skrewz Nybegynder
24. marts 2004 - 21:50 #6
Jeg har med stor interesse læst i http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/par/ om hvordan man interfacer en printerport. På vores skole har vi adgang til en filmprinter (eller hvad den slags hedder) og en fremkalder. Dermed vil jeg og min holdkammerat fremstille et reelt PCB, og interface det hele med software.

Men, tak for hjælpen, min gode dex_dexter.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
25. marts 2004 - 08:33 #7
totalt i orden dude.
glæder mig du har fået fat i en løsning du kan bruge