Avatar billede sqwer Nybegynder
23. marts 2004 - 20:57 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke få kontakt med flashdrive

Så er endnu en noob blevet sluppet løs! :)

Jeg prøver at læse filer fra et usb flashdrive. Jeg har forsøgt mig med den meget simple instruktion på http://home.nvg.org/~optimus/usb/ (som bruger samme mærke som det jeg sidder med), men det går galt på sidste punkt. /var/log/messages,  lsmod og sfdisk -s giver alle det de skal, men  "mount -t vfat /dev/sda /mnt/usb/" giver
"mount: forkert filsystemtype, forkert tilvalg, ugyldig superblok på /dev/sda, eller for mange monterede filsystemer"
Er der nogen der har et bud?
Avatar billede lap Nybegynder
23. marts 2004 - 21:14 #1
Er filsystemet lavet med ntfs eller fat32?

Prøv evt. mount af /dev/sda1
Avatar billede sqwer Nybegynder
23. marts 2004 - 22:08 #2
Jeg troede at sådanne dimser havde deres helt eget filsystem... Men så ved jeg det ikke, hvor kan jeg se det?
Og iflg. sfdisk -s ligger den på sda (den har kun to hits, det andet er hda), så den skulle være god nok...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. marts 2004 - 23:26 #3
jeg tror ligesom lap at du skal bruge 1-tallet (fordi det er første partition på enheden). prøv evt uden at angive filsystem
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
23. marts 2004 - 23:32 #4
i min fstab (mandrake) har jeg skrevet sådan, så kan alle brugere montere den, ikke bare root. jeg skriver bare mount /mnt/usba og så funker det
/dev/sda1 /mnt/usba auto user,kudzu,noauto,codepage=850,iocharset=iso5589-15,exec,umask=0 0 0
Avatar billede sqwer Nybegynder
24. marts 2004 - 19:37 #5
Super, nu kører det :)
Hvis I lige lægger et svar hver får I point.
lap for at svare på spørgsmålet, mrmox2 for at banke mig til at fatte det :)
(fstab'en havde jeg allerede styr på, men så længe der står det forkerte er det jo ikke meget værd ;))
Avatar billede lap Nybegynder
24. marts 2004 - 19:41 #6
ok :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. marts 2004 - 09:24 #7
jamen her er det - d r skønt når det kører
Avatar billede lap Nybegynder
25. marts 2004 - 09:24 #8
det blev vist ikke et svar :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
25. marts 2004 - 09:25 #9
nå nej - tak for det