Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
22. marts 2004 - 14:40 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

+16GB i et mailstore - Hjææælp

Jeg har en mailserver og den er pludselig stoppet, unden nogen videre grund - troede jeg da.. Det viser sig nu at det er løbet mod en mur der hedder 16GB i et mailstore.

Hvd gør jeg nu for at få det startet op igen, så mine brugere kan komme igang med at slette en masse af deres overflødige mail??

Har prøvet at køre en compaction med eseutil, og det hjælper ikke alverden
Avatar billede Syska Mester
22. marts 2004 - 14:44 #1
Du kan godt starte den, i ca. 10 min, og så går den ned, så mere tid har du ikke til at få slettet eller exporteret mails, har prøvet det du nævner lige nu, mega nedtur :-(

// ouT
Avatar billede Syska Mester
22. marts 2004 - 14:46 #2
Mener ikke offentlige mapper tæller med, så skyd dig at smid en masse derover indtil den kan blive ved med at køre og få så smidt en mail rundt til brugere med at de lige må tage sig sammen :-D
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
22. marts 2004 - 14:46 #3
offentlige mapper tæller med
Avatar billede tlaursen Nybegynder
22. marts 2004 - 14:58 #4
Opgrader til enterprise edition. Det er en smertfri installation, derefter installere du SP og du er kørende igen.
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
22. marts 2004 - 15:02 #5
det er jo den lette løsning, og den der koster det blege.. Vil ikke ud og brug x antal tusinde kroner hvis det er muligt at få den op og så fjerne mails, så folk kan komme på den igen.. Vil helst undgå at give chefen flere hjerteslag.. såsom udgift på x antal tusinde til ny serverlicens til mailserveren..

buzzzz: er ved at prøve din teori nu, og holder den, så er du 100 point rigere inden aften
Avatar billede tlaursen Nybegynder
22. marts 2004 - 15:04 #6
OK. og tager mit svar tilbage ;-)
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
22. marts 2004 - 15:10 #7
cool nok, men ellers tak for rådet tlauersen
Avatar billede Syska Mester
22. marts 2004 - 15:25 #8
Hvad for en Exchange er det? 5.5/2000??
Avatar billede zinus Nybegynder
22. marts 2004 - 15:44 #9
Led efter event 1221 i event loggen - den vil fortælle dig, hvis der er "whitespace" i databasen - kør en offline defragmentering for at frigive pladsen.
Avatar billede karser Nybegynder
22. marts 2004 - 22:26 #10
Offentlige mapper tæller ikke med... (Ret mig, hvis jeg tar' fejl!) Men din mailbox store ligger i en Database (Priv.mdb) og dine Offentlige mapper ligger i en anden (Pub.mdb)... Derfor kan det godt betale sig, på sigt, at flytte noget af jeres data til en offentlig mappe!
Avatar billede karser Nybegynder
22. marts 2004 - 22:29 #11
...det er 16 Gb pr. database... Ikke pr. server!

...RETTELSE... De hedder Priv.edb og Pub.edb... Ikke som jeg skrev før, .mdb! Sorry! ;o)
Avatar billede Syska Mester
22. marts 2004 - 22:32 #12
takker, så havde jeg alligevel ret, men var ikke 100% sikker før
Avatar billede kdn Nybegynder
22. marts 2004 - 22:50 #13
>zinus
Hvordan kører man en offline defragmentering?
Avatar billede kdn Nybegynder
22. marts 2004 - 22:51 #14
- på en Exchange 2000...
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
23. marts 2004 - 08:12 #15
Serveren er en Exchange2000.
Max i en "alm." exchangeserver er 16GB, for pub og private tilsammen i et mailstore..
I en enterprise udgave er max 8TB, fordelt på max 4 mailstores

Der er ingen whitespace, og der er kørt offline defrag, og compaction.
Avatar billede Syska Mester
23. marts 2004 - 08:48 #16
okay, men virkede min ide??
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
23. marts 2004 - 08:56 #17
tjaa, delvist gjorde den.. Vi er kommet tættere på de 16GB, men nu vil den ikke starte op mere... ØV, og vi mangler kun omkring 300MB
Avatar billede Syska Mester
23. marts 2004 - 09:04 #18
Der skulle også være en måde hvorpå man kan udvide den til 17 GB så man kan nå at slette nogle mails, men det virker nu 1 gang, skal nok lige se om jeg kan finde et link til dig.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
23. marts 2004 - 09:05 #19
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;828070&Product=exch2k

Det har jeg lige fundet her, noget med at man som administrator kan udvide med 1 Gb
Avatar billede Syska Mester
23. marts 2004 - 09:07 #20
ja, men læg mærke til at du kan kan gøre det 1 gang, så hvis det går galt er man stadig fucked....:-(

Lykke til....
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
23. marts 2004 - 09:17 #21
skal sgu prøves.. lykekdes det så er der en øl til dig, og sikkert også point
Avatar billede tlaursen Nybegynder
23. marts 2004 - 09:31 #22
Der står faktisk ikke at man kun kan buge det 1 gang, men at næste gang serveren starter vil den starter op med 16 Gb begrænsningen. Man kunne jo så sætte det igen, men det anbefales ikke at bruge det som en permanent løsning.
Avatar billede zinus Nybegynder
23. marts 2004 - 10:57 #23
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
24. marts 2004 - 09:07 #24
tlaursen: det virkede sgu... Thanx!!!
Avatar billede Syska Mester
24. marts 2004 - 14:03 #25
Så er cheferne glade igen kan man håbe :-D
Avatar billede mcse_henrik Nybegynder
24. marts 2004 - 14:31 #26
tjaaa, de var lidt pissed over de skulle til at slette i deres 500MB mailboxe, men ellers er de glade igen
Avatar billede Syska Mester
24. marts 2004 - 14:34 #27
lolda, sådan er det jo hvis de ikke vil betale.... vi har et par stykker med 1 GB, men nu har vi en Enterprise, så nu er det kun et spm om plads nok :-).