Avatar billede cosmo21 Novice
21. marts 2004 - 18:47 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

Grafikkort spørgsmål

Jeg har et spørgsmål ang et grafikkort jeg ville købe

ASUS V 9280 TD    NVidia GeForce4 Ti 4200 / AGP 8x / 128 MB / DDR SDRAM / 2048 x 1536 1.195 kr

er dette et godt kort til prisen

Der står det understøtter AGP 8x.

Mit motherboard kan tage AGP 2 og 4 der står ikke noget om AGP 8x. Hvilken betydning ville det være hvis jeg købte dette kort.??
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. marts 2004 - 19:27 #1
Det får næsten ingen betydning. Du vil dårligt kunne mærke forskellen om det kører med 4 eller 8xagp. Selv om dit bundkort ikke understøtter 8xagp kan du godt bruge det alligevel.
Geforce4ti4200 fås dog billigere. Omkring 900.- kan du få det for.
Det er dog et ganske udmærket kort.
Det understøtter dog ikke directx 9, som alle nye spil vil anvende.
Du skal op på et FX5600 før de understøtter directx 9, men de fås også i den prisklasse. Måske et par hundrede dyrere...
Avatar billede kristian_the_one Nybegynder
21. marts 2004 - 19:31 #2
det har ikke nogen betydning, dit bundkort (drosler selv ned, jeg køre med et grafikkort der har 8 agp, men mit bundkort kun har 4.
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. marts 2004 - 20:16 #3
Det var jo sådan set det jeg sagde.....
Avatar billede cosmo21 Novice
21. marts 2004 - 21:04 #4
det skal nævnes at jeg meget gerne ser jeg kan bruge Directx 9.0 så det var godt du skrev at dette ikke understøtter det "andersenph".

Har endnu et spørgsmål at slutte af på.
1. Mit mother board er kun på 700 Mhz..for det nogen betydning.??
2. Mit motherboard køre med SD ram. Når et grafikkort f.eks. har 128 DDr RAM kan jeg så bruge dette idet jeg normalt bruger Sd ram og mit mother board ikke understøtter DDR ram.???
Avatar billede cosmo21 Novice
21. marts 2004 - 21:12 #5
andersenph... kan du ikke gøre mig en tjeneste at finde en hjemmside med det der FX5600 kort der understøtter directx 9.??

Hvad gør forskellen på om det understøtter henholdsvis 8.1 til 9.0 versionen af directx.. er det noget med lyden at gøre.??
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. marts 2004 - 21:13 #6
Du kan sagtens bruger grafikkort med ddr ram på et bundkort med sd ram. De har ikke noget med hinanden at gøre.
Det er to forskellige processer.
Finder lige en side til dig ;O)
Din maskine får et spark i røven med et nyt kort :O)
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. marts 2004 - 21:14 #7
Det har noget med de nye grafiske muligheder man benytter til afvikling af spil bland andet.
Det har ikke noget med lyd at gøre. Mest grafik...
Avatar billede andersenph Nybegynder
21. marts 2004 - 21:17 #8
Avatar billede gl.k. Nybegynder
21. marts 2004 - 21:39 #9
700mhz...øhh.... :-(
skriv, hvad for en bundkort/cpu/hvor meget ram/ATA-??? harddisk/Power supply unit.
Jeg tror, du burde kigge efter noget hjælp i din vennekreds måske...
Selv med et godt grafikkort er ikke noget garanteret her. Og - hvike spil vil du gerne kunne spille?
Avatar billede cosmo21 Novice
22. marts 2004 - 13:13 #10
Det motherboard jeg har er et "Chaintech"
-Supportes up to 1 Ghz
-Supports 66/100/133 MHz system clock speeds
-VIA Apollo pro133A dual chip AGPset.
-Three 3.3 V 168-pin DIMM sockets support up to 768 MB sd ram.
-Supports PC-133 SDRAM and VCM.
-One Universal AGP slot for both 2x/4x AGP at 3.3v or 1.5 v.
-(Support ATA-100)
- 5 pci ports 32 bit.

kan dette bruges.
Avatar billede cosmo21 Novice
24. marts 2004 - 13:43 #11
andersenph ved du om min maskine kan klare et stærkt grafikkort med det indhold motherbordet har??
Avatar billede andersenph Nybegynder
24. marts 2004 - 13:46 #12
Det kan i hvert tilfælde godt klare de kort vi har snakket om.
Men hvis du går op i de helt nye og dyre kort, er det spild af penge, for så kan din cpu ikke følge med og dine ram er nok heller ikke hurtige nok....
Avatar billede cosmo21 Novice
24. marts 2004 - 14:45 #13
ok... kan du som det sidste svare mig på om dette her ikke skulle kunne gå for min maskine... så er man i hvert fald forberedt på de nye spil der dukker op

https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?varenr=55169
Avatar billede andersenph Nybegynder
24. marts 2004 - 14:55 #14
Det kan du godt bruge. Asus laver gode kort.
Så er du også sikret et stykke tid frem, hvis du skulle finde på at anskaffe ny maskine senere.
Kortet kan altså godt bruges i din maskine, men du må være forberedt på at din maskine er tæt på at være for lille til de allernyeste spil...
Håber ikke jeg forvirrer dig :O)
700 hrz er ved at være i underkanten og dit bundkort understøtter ikke de nye hurtige ram.
Man kan sige det på to måder:
Enten skal du købe det kort og nyde den fremgang det giver uden at forvente at træerne gror ind i himlen-
Eller også slå lidt koldt vand i blodet og spare en 5-6000.- sammen og så købe en ny maskine, med et godt grafikkort i...

Skriv bare hvis du er i tvivl
Avatar billede cosmo21 Novice
24. marts 2004 - 15:00 #15
ok..lyder godt...tænkte også at med dette kort kan jeg jo selvfølgelig godt bruge det som en begyndelse og bare købe et nyt bundkort uden at invistere i en helt ny computer... måske et bundkort på mellem 2,6 og 3,2 mhz
Avatar billede cosmo21 Novice
24. marts 2004 - 19:40 #16
ok
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 07:09 #17
Det kan du godt. De er ikke så dyre. Du kan vel få et godt bundkort til en 700-800.-
Og en 512 mb ramblok til 500. Du må endelig ikke glemme en cpu til omkring en tusse. Og så dit nye grafikkort, så er du kørende...
Avatar billede cosmo21 Novice
25. marts 2004 - 12:10 #18
ok..det er der hvor jeg sikkert er stået lidt af...troede at når man købte et motherboard så var cpu´en medfølgende...

da jeg fik moit motherboard i 2001 stor der hvor mange mhz der var på bundkortet ved købet så det deu skriver med at købe en cpu seperat gør mig lidt forvirret. hvordan ved man hvor meget cpu mhz ens bundkort kan klare
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 12:17 #19
Du kan godt få et "sæt" med bundkort og cpu på. Det er der mange pc butikker der har.

Det bunkort du har nu kan klare 1 ghrz:
"Det motherboard jeg har er et "Chaintech"
-Supportes up to 1 Ghz"

Det står ved alle bundkortene hvis du kigger på feks www.edbpriser.dk
Der står både max cpu størrelse og max hastighed på fbs (front side bussen)

De fleste der bygger om på deres pc køber cpu og bundkort for sig selv, men kan altså godt fås som pakke, men der skal du nok besøge en butik.

Men ellers hjælper vi da dig bare med at finde noget der passer sammen :O)
Avatar billede cosmo21 Novice
25. marts 2004 - 13:46 #20
det må i gerne...for det motherboard jeg har nu laver tit fejl også så tænkte på et Asus bundkort og i hvert fald 2,4 ghz så den kan klare sig lidt ud i fremtiden.
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 13:53 #21
ok jeg ser lige hvad jeg kan finde til rimelige penge...
Avatar billede cosmo21 Novice
25. marts 2004 - 13:54 #22
ok..lyder godt...men helst asus...har kun hørt godt om det mlærke alle steder de sidste 3 års tid...så ville godt give lidt mere for noget der er godt...
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 14:11 #23
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75324
Dette kort er lidt dyrt, men så er du sikret et godt stykket tid fremover...

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77560
Dette er lidt billigere og utroligt brugervenligt.

Der er gode onboard lye på begge. Så du behøver ikke købe lydkort til dem.

De kan begge trække p4 2,4 cpu. Asus kan gå helt op til 3.2

Jeg har lige snakket med een som har begge kort og han siger at de kører meget stabilt og lækkert.

Jeg håber du kan bruge det....
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 14:25 #24
Det kom lige en sætternisse i vejen...
Asus kortet passer til p4 2.4 cpu og understøtter pc3200 ram. Det skal du jo også have.
Avatar billede cosmo21 Novice
25. marts 2004 - 14:33 #25
nååå du mener ddr ram...ja det ved jeg ...dem jeg har nu er sd ram og dem har jeg 640 mb af så. men tænkte måske om man ikke kunne få bare en lille smule for mit gamle grej måske 2-300 maks så refundere det jo lidt på det nye kort m.v.
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 14:35 #26
Sæt det til salg på www.papkassen.dk eller www.dba.dk.

En plov kan nok godt få....
Avatar billede cosmo21 Novice
25. marts 2004 - 14:36 #27
forresten hvad med strømforygning..den jeg har er en lidt ældre sag så den skal vel også skiftes til en med 12 volt...forstod jeg på ham jeg snakkede med i forretningen betafon i københavn
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 14:40 #28
Så er det lige før, det bedre kan betale sig at købe et kabinet nu når du er igang.
De koster det samme som en strømforsyning (psu)
*LOL* Det ender med at jeg har lokket dig ud i en hel ny pc....

skal jeg finde et godt billigt kabinet?
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 14:41 #29
Strømforsyningen er jo en del af kabinettet...
Avatar billede cosmo21 Novice
25. marts 2004 - 14:43 #30
jeps..men har besluttet at udskifte min strømforsygning alene og så derefter cpu/bundkort og ram..har hørt det er billigere at samle en pc selv en at købe en ny..det kabinet jeg har er nemlig ikke så gammelt som resten af mine produkter i den.., det er købt november 2003
Avatar billede andersenph Nybegynder
25. marts 2004 - 14:46 #31
Nå ok :O)
Jamen du har ret i at der er penge at spare ved at samle selv.
Strømforsyninger er ikke min stærke side...
Avatar billede cosmo21 Novice
25. marts 2004 - 14:54 #32
ok..har hørt man skal bruge "små" 3-400 kr..men så får man også en der er næsten lydløs og forhold til den jeg har nu....en ting du nok er nød til at vide er at jeg er på kontanthjælp og har små 7000 kr..så jeg har selvfølgelig rimelige begrænsninger på hvad jeg skal have til min pc..bare det er en pentium 4 og de der små 2,4 du ved så er jeg på vej..det ville jeg godt give.....det egentligt utroligt at udstyr/hardware til en pc´ere er så dyrt...det er næsten ligesom at have en bil der skal have ny motor, ellers flere heste....egentlig skægt at tænke på at en pc og bil ligner hinanden så meget
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. marts 2004 - 07:00 #33
Du har ret i prislejet på 400 kr. for en psu :O)
Og du har også ret i at den pc, er lige så krævende som en bil *SS*
Avatar billede cosmo21 Novice
26. marts 2004 - 12:49 #34
ja ikke...og grin lidt af det men helt ærligt..alle tænker vel også sit når man ser de vanvittige priser for en computer i dag ikke...

Det koster mildt sagt en bondegård at være med når det skal gå stærkt.
Er man bare ude efter spil så skal man jo næsten købe en playstation 2 i stedte for for der sidder et fantastisk godt grafikkort i og der er både dvd drev og kommende opkobling til nettet har jeg læst.

En ny computer med det nyeste grej burde et eller andet sted koste små 5000 og ikke en øre mere...det ville mange mene var billigt og så tjener de jo ikke noget på de i forretningen fordi vi er vandt til de skyhøje priser på hardware og ikke mindst programmer i Danmark som Adobe Photoshop der koster flere tusind kr..vanvittigt ikke.
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. marts 2004 - 12:57 #35
Playstation 2 er ikke nær så godt grafikmæssigt som pc og spillene er jo dyre....
Du kan faktisk godt spille ps2 over nettet nu :O)

Hvis du vil have nogen til at stille forslag til en god pc, som du selv samler, til f.eks 5000,- kunne du jo oprette et spørgsmål under hardware
Der er nogle gutter, der er rigtigt skrappe til det....
Avatar billede cosmo21 Novice
26. marts 2004 - 13:12 #36
ok det var måske noget... så at man for 4000 kr i TDC butikkerne kan købe en pc´ere med 2,6 gHz og 512 MB DDR Ram, indbygget dvd brænder og et 64 mb grafikkort. så det var måske noget ..så kan man jo altid pille graikkortet ud og købe et stærkt Asus kort i stedet for.
Avatar billede andersenph Nybegynder
26. marts 2004 - 13:13 #37
Det var en god ide :O)