Avatar billede jonas_m Nybegynder
20. marts 2004 - 13:43 Der er 8 kommentarer

Undgå at folk kan installere programmer?

Hej Eksperter,

Jeg har win 98, ikke min 2000 som kategorien siger, men der var ikke en kategori for win 98. Hvordan kan jeg i win 98 undgå at folk udover mig kan installere programmer?

Mhv Jonas
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
20. marts 2004 - 13:52 #1
Kategori til Windows 95 og Windows 98: http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Workstation/Windows-9x/
Man kalder nemlig ofte Windows 95 og Windows 98 for Windows 9x, når man skal nævne dem begge :o)
Avatar billede nmh Nybegynder
20. marts 2004 - 14:20 #2
Programmet Illusion vil sørge for, at en win98 maskine altid bliver bragt tilbage til sin oprindelige tilstand når maskinen bliver genstartet.
Du kan se mere her:http://www.totsec.com/default.php?Subid=1

Det er ikke nemt at forhindre det ellers. Jeg havde engang et system med policies kørende, men det var ikke godt at arbejde med.

I dag vil jeg hellere anbefale at have et billede af c-drevet liggende, som man kan retablere maskinen fra i en fart.
Der er efterhånden en del programmer, der kan bruges til dette formål:

Norton Ghost og Drive Image: http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=2458&ProductCategoryID=300

True Image fra  Acronis: http://www.acronis.dk/
Avatar billede nogetfx Nybegynder
20. marts 2004 - 14:30 #3
DeepFreeze gør at ændringer osv ikke gemmes og nyinstalleret programemr bliver fjernet efter genstart, ligger temlig sikkert meget op af nmh's Illusion..
http://www.deepfreezeusa.com/
Avatar billede systemkonsulenten Nybegynder
28. marts 2004 - 18:33 #4
Brug Poledit.exe (Policy Editor), standard i win 9x. Med denne kan du bl.a. sætte op om man kan installere porgrammer m.m.
Du gør simlepthen maskinen klar, og når alle opsætninger og programmer er installeret, bruger du poledit til at fjerne muligheden for at installere eller ændre noget yderligere.
Men pas PÅ! Der er ikke nogen "undo" funktion i Poledit ;o)
Avatar billede nmh Nybegynder
28. marts 2004 - 19:20 #5
Systemkonsulenten skriver:
"Men pas PÅ! Der er ikke nogen "undo" funktion i Poledit ;o)"

Det var en af grundene til at jeg holdt op med at bruge policies for win 98 og gik over til at benytte ghost billeder.
Avatar billede systemkonsulenten Nybegynder
28. marts 2004 - 19:37 #6
Man kan stadig installere og bruge programmer under Illusion m.fl. de bliver bare overskrevet ved genstart. det løser vist ikke jonas' problem.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. marts 2004 - 19:57 #7
Med mindre, jonas blot er interesseret i hele tiden at have en "ren" maskine, hver gang den starter.
Avatar billede systemkonsulenten Nybegynder
28. marts 2004 - 20:51 #8
Ja, det må Jonas jo selv svare på :o)  ...mon han er "derude"?