Avatar billede dosdesign Juniormester
15. marts 2004 - 21:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Råd til køb af digital kamera

Hej - Kort sagt vil jeg gerne købe en digital kamera, som jeg blot skal bruge til at tage billeder til min hjemmeside, dvs. str. 640 x 480 er fint til mig og kvaliteten skal bare være alm. til website brug - Hvad skal jeg mindst gå efter i pix, hukkomelse m.m. og hvormange gode billeder kan en kamera med 16 mb tage og hvad koster ekstra sd ... jeg har fundet een DENVER i føtex her til 599,- ... er den mon god og hvor mange billeder kan den tage og hvad koster extra hukommelse (og hvor mange billeder er det til)

http://www.fotex.dk/internet/fotex/Fotex.nsf/webBrochures/6E69D81EE880CC50C1256E520050B035/$File/side09.jpg
Avatar billede netpxg Nybegynder
15. marts 2004 - 21:57 #1
Det er nok fint til hjemmsidebrug. Udtryk som "digital zoom" og "3 megapixel interpoleret" er salgsgas.
Spørg hvad slags memorykort der skal bruges, så kan du finde den på f.eks edbpriser.dk
Hvis kameraet kan kompresse billeder kan der 30 - 40 måske mere i de 16MB

Du kan finde mere på http://www.steves-digicams.com og http://www.dcresource.com/
Avatar billede dosdesign Juniormester
15. marts 2004 - 22:05 #2
der står vist SD koryt kan det passe
Avatar billede netpxg Nybegynder
15. marts 2004 - 22:27 #3
Ja det er nok SD kort, 128 MB koster fra ca 320 kr.
Få kameraet demonsteret, få et billede med hjem på diskette.
Har det blitz, så du kan tage indendørs billeder ?
Avatar billede afb Nybegynder
15. marts 2004 - 22:46 #4
Kig på ting som optik, er linsen af plastic eller glas, er den fra evt Zeiss. Et kamera med høj opløsning men dårlig optik tager stadig dårlige billeder. Memorykortets størelse er underordnet i starten, du kan altid købe ekstra (men undersøg priserne) der er som regel 16 el 32 med. Spørg i butikken hvor mange gråtoner den kan lave (chipen der sidder i kameraet) jo højere jo bedre. Er der optisk zoom er det en fordel. Få evt kameraet med hjem på prøve.
Gode kameraer er Sony eller Canon IXUS II eller IXUS 400 men også nogle af de lidt dyrere.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
16. marts 2004 - 22:13 #5
Kender et par stykker der har købt de såkaldte "billige" digital kameraer og jeg synes at de fleste af deres billeder er meget grynede, så vil skyde på at det bedre kan betale sig at ofre lidt flere penge og så få et bedre kamera. Canon og Olympus skulle sigende have den bedste optik.
Har selv et Canon Ixus v2
Avatar billede uranus Nybegynder
13. april 2004 - 10:36 #6
Sådan et kamera har fast fokus og så er man ikke herre over hvor billedet bliver skarpt !!! Det vil give problemer når man kommer tæt på - Foreksempel portræt foto. Hvis du vil ofre det dobbelte, så kan man mange steder få Nikon Coolpix2100 (2.1 megapixel) til  1200 kr og det tror jeg du i længden er lang bedre tjent med.
Avatar billede dosmer Nybegynder
26. april 2004 - 23:46 #7
Denver lyder suspekt - jeg gætter på, det et dårligt apparat, du ikke bliver glad for!
Jeg er webmaster for flere hjemmesider og lægger ofte billeder på, og til internettet er opløsningen normalt ligegyldig! Jeg har et Olympus C1 med sølle 1,3 megapixel, og jeg skal som regel alligevel barbere billedstørrelsen ned til en fjerdedel før jeg uploader! Hvis man lægger større billeder på, tager det alt for lang tid at åbne siden for de mange brugere, der stadig kører med 56 K modem.
Vigtig er derimod god optik, god autofokus og gode eksponeringsalgoritmer! Køb et anerkendt mærke som Olympus, Canon, Nikon, Minolta, Leica eller lignende - de fleste billige kameraer med høj opløsning har meget dårlig optik og giver dårlige billeder.
Køb helst også et kamera med mindst 6 volt (f.eks. 4 batterier), da apparater med 3 volt (to batterier) bruger strømmen alt for hurtigt!
Zoom er en dejlig ting - optisk zoom, altså! Digital Zoom kan ingenting, du ikke kan gøre bedre i et fotoprogram bagefter.
Hvor mange billeder du kan have på 16 MB afhænger af kameraets opløsning og hvilken billedkvalitet du indstiller apparatet til - de fleste har 3-4 forskellige indstillinger. Høj opløsning + høj kvalitet = få billeder.
Avatar billede dosdesign Juniormester
27. april 2004 - 09:03 #8
Her slutter denne tråd - tak for alle svar !
Avatar billede dosdesign Juniormester
23. august 2010 - 17:10 #9
har fået besked på at lukke mine åbne spørgsmål og det skal man gøre med et svar og der er ikke nogen der har og så skal man selv - siger de kloge - tak for hjælpen