Avatar billede miol92 Nybegynder
13. marts 2004 - 16:58 Der er 38 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp til bærbar (ikke billig)!

Hej alle sammen!!

Jeg kunne godt bruge noget hjælp til at finde en bærbar som må koste op til 30.000 kr.. Jeg vil fortrinsvist gerne have lidt vejledning omkring processortype; om jeg skal vente lidt og købe 64-bit eller om jeg skal tage en med centrino - med andre ord fordele/ulemper ved disse..

Ellers, hvis der er nogle der har nogle konkrete forslag til mærke/model vil de også blive vel modtaget :)
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 17:04 #1
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 17:07 #2
Ville helt klart tage Asus som flere er inde på. Dels fordi der laver nogle solide maskine, men topkvalitet. Designet er flot og kvaliteten på kabinettet er også super.

Ligeledes skal det siger Fujitsu Siemens ligeledes laver super maskiner.
Acer vil jeg holde mig fra.

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen. Hør den igang, mærk på kvaliteten, se den bruge et par programmer, løft den.

Skal jeg selv vejlede dig omkring en god maskine til en god pris er det helt klart  Asus M6800N
Den er bygget op over Intels nye Centrino technologi, som giver kraftig ydelse og lang batteri tid. Desuden har den ATI´s nye M10 grafikchip Radeon 9600 med 64 Mb DDR ram, som er markedets hurtigste grafikchip pt., og den kan fåes med både 15,4" Wide screen WXGA og traditionel 15,1" SXGA.
Den udmærker sig yderligere med en vægt på kun 2,7 kg, og mulighed for 2nd batteri i multibay.
Men gør dig selv en kæmpe tjeneste og lad være med at handle over nettet, hvis du er ny indenfor området med bærbare.

Ned i en butik der forhandler disse maskiner.
Se den igang, løft den, tjek skærmen er god, se den arbejde med forskellige programmer, og sørg for den ikke laver som et kraftværk.
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 17:08 #3
Det du skal er at gøre op med dig selv hvad du skal bruge den til (hvilket du har)
Er det til grafik baseret programmer og spil( sevom bærbare ikke kan anbefales til bærbare) eller er det alm brug som skole o.s.v.. Skal den bruges til grafik og spil, skal du bruge flere penge end de 8-9000 kroner. De nyeste grafikkort fra ATI bla. 9600 modellen kan godt klare de fleste spil. en centrino fra 1.4 og op til 1.7 er et super valg.

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

et super valg efter min erfaring :) men nok en del over det du havde påtænkt dig at bruge på den :))

Her er "mine råd" til køb af bærbare:
Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan, den bærbare fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Held og lykke med valget af din nye bærbare – håber du med denne artikel er blevet bedre rustet til at finde vej i junglen af bærbare computere.
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 17:27 #4
Du er også velkommen til at kontakte mig via ICQ for yderlige hjælp 341639301

Dette koster ikke og skal ikke have indflydelse af point fordeling her
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 17:57 #5
Det er fint nok alt sammen, som ird skriver, men det er en del nemmere, at hjælpe dig, hvis du konkret skriver, hvad du skal bruge den til...
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:00 #6
Hvis du er meget kvalitetsbevidst vil jeg nok anbefale IBM. Hvis du ikke skal bruge den som spillemaskine, og den skal være bærbar, i den forstand at den vejer og minimalt, vil jeg klart anbefale en IBM X' serie..
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:03 #7
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=80722

Koster jo en jetjager, og ikke nogen speciel god maskine. Når han snakker om 30000 må det jo nok være en grafisk krævede sag. Har prøvet en gang tidligere at lege med en IBM til den pris, men var ikke fasineret
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:04 #8
Hvad er det du mener er godt ved deres X model??
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:07 #9
ird: IBM er vel nok den blandt toppen af bærbare, der er nok en grund til at de sælger så mange til trods for prisen og, at de får topkaraterer i forskellige tests. Desuden blev IBM X30 valgt som årets bærbar 2002, så der har du ikke ret..
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:07 #10
Kan kun nævne få ting så som:
UltraConnect-antenner, som gør den klar til trådløse 802.11a/b/g LAN-kort. Men man kan også få modeller, der allerede er trådløse :)

Vægten på de 1.6kg er også et plus ja, men du betaler også for det.
strøm delen er også ok da der er mulighed for tilslutnig af extra batteri, og de lover op til 10 timer, men tvivler
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:08 #11
Nse--> Pyt med alle de teste, som er foretaget af firmaet's egne folk :)
Hvad er det DU mener er godt?
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:08 #12
Jeg har selv X24, og der er batteritiden ligeså god som Centrino.. Den kører over 4 timer på en batteriopladning, så batteritiden passer..
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:13 #13
Det er kram, ligeså du rør ved en IBM, så rør du ikke ved en gang plastisk, det er gennemført helt ud til fingerspidserne. Vægten, den vejer meget mindrer end en "alm" bærbar. Designet kan altid diskuteres, men jeg kan godt lide det minimalistisk, der er ingen unødvendig ting.
Det eneste jeg ikke IBM til er spillemaskiner, det er heller ikke IBM's målgruppe. Det er klart, at man betaler mere for, at det er IBM og at det er gennemført, det kan sammenlignes med bilindustrien, der betaler man ekstra for at få en Mercedes fremfor et andet mærke, selvom det ikke er ensbetyndende med højere ydeevne..
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:13 #14
Nu køber man jo ikke bærbar p.g.a batteriets levetid :))
En bærbar er en samlet lille enhed som ibund og grund skal passe sammen, og specielt til ens krav. Nok er det fint med levetid på 10timer, men er det nødvendigt.

Den mest solge model de har er R40
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:15 #15
vi er enig med hensyn til kabinet kvalitet, men indmaden skal også levere varen. IBM er alt for dyre med deres udstyr, og jeg kan til enhvertid finde en til det halve det kan mere
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:22 #16
Nu køber man jo ikke bærbar p.g.a batteriets levetid :))
Nej :) Men det var et svar til dit tvivlsspørgsmål ang. batteritid. Vi har nemlig før diskuteret batteritiden på en X' serie med P3, hvor du ikke troede, at den var så høj som Centrino.
Hardwaren i IBM maskiner spiller meget bedre end de fleste andre notebook mærker.
Jeg købte IBM dels for kvalitet, men fremfor alt størrelsen. Mit første ønske var en subnotebook, så var det naturlige valg en IBM, selvom jeg længe tænkte på en Toshiba, men den var dog en del dyrere...
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:26 #17
Fint nok med batteri tiden.
Men nu er der jo andte end et batteri i en bærbar :)
Se bort fra batteriet og forklar mig hvor IBM levere bedre kvalitet end mærker som Fujitsu Siemens, Delle og Asus?

Som regel er deres grafik integreret eller af en dårlig kvalitet.

Den model du selv har, er fin nok til enkle krav, men ibund og grund ikke en kraftig maskine .) Bl.a er chippen en ATI Radeon Mobility M6MC video chip, 8MB hvilken er langt nede af stigen *G*

Men super du gider disse diskutioner Nse :)
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:31 #18
Vil ikke nakke IBM's maskiner da de helt sikkert laver fine maskiner, men kan på ingen måde se de laver bedre kvalitet end flere andre mærker.

Deres x serie som du er inde på laver kun grafikkort som ikke levere en fis i forhold til de kort som trækker i dag.

Mener ikke X serien's grafikkort går længere end til Intel Extreme Graphics 2, 64 MB
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:34 #19
http://www.laptops.dk/?s=234

yep :)) og det er den ret nye X40
Få RAM, lille skærm, lille HD, og kun et 4 cells batteri :))

alt for dyrt
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:40 #20
Det er grundlæggende forkert at sammenligne disse mærker overordnet, da de henvender sig til forskellig kundelag.
Lad os tage Dell som eksempel. Hvis du skal sammenligne Dell og IBM, så skal du udelukke alle Inspirion modellerne, og kun fokuserer på Latitude modellerne. Enkelte IBM modeller kan selvfølgelig godt sammenlignes med Dell Inspirion.
Alle Dell Latutide er også udstyret med integreret grafikkort, men hvorfor? Jo, der skal man igen kigge på kundegrundlaget, hvem har brug en letvægtscomputer, det er gerne businessmanden der er på farten, og igen hvad brugen han konkret computeren til. Han bruger den til tekstbehandling, måske lidt regnskab, men alt i alt ikke ydende programmer, ihvertfald ikke grafisk. Dem som bruger den grafiske ydeevne skal også bruge større skærme end fx.. Osv. osv. jeg kunne blive ved..
IBM har valgt en klar satsning på den øvre del af befolkningen mht. indkomst. Efter min mening er det klogt gjort, der er få spillere og disse forbrugere er langt mere loyale end den nedre del. Dvs. der er ikke nogen nødvendighed for et kanon grafikkort. De vil hellere have noget unikt synsmæssigt, hvilken en IBM er. IBM's notebooks, er hvad B&O er fjernsyn/hifi markedet..
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:44 #21
Hvis vi ikke ser på IBM's kabinetter, og andres kabinetter for den sags skyld, så er kvalitet på hardwaren og selve samlingen af bærbaren (Ikke hvad de putter i til prisen, altså om der er 8mb eller 128mb grafikkort) nogenlunde den samme. 80% af alle bærbare samles på de 3 største fabrikker, som står for outsourcing af produktionen.
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:45 #22
Igen ird, der er en grund til lille harddisk og lille skærm. Du KAN ikke sammenligne X'serien med andre bærbare.
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:49 #23
Vi bliver aldrig enig om dette Nse!
Har testet over 100 maskiner efterhånden, og der igennem nok 25-30 fra IBM. Ikke en af dem har imponeret mig. Ja, det er dejlig lette, og ja de er flot designet, men når det kommer til indholdet visner lortet :) Jeg vil til enhvertid kunne finde en til omkring 10-12000 der kan væsenligt mere.
Tvivler også på hovedeparten af alm folk ( ikke businessmanden ) vil give 30000 for noget som ikke yder som en hest.
Ligeledes er skærmen på IBM's modeller ret dårlige. Tjek f.eks på din egen. Sæt dig foran den og indstil den så den passer. Rejs dig så op og find en god vinkel fra siden og ind, og tjek så hvor lidt du kan se på billedet..et godt tegn på en dårlig skærm.
Vil ikke bruge mere tid på at rakke IBM ned, for det fortjener de ikke. De laver en god bærbar uden tvivl, men som jeg siger, så betaler du ubehageligt meget for det.
Helt sikkert ikke noget jeg selv ville bruge penge på.

Af alle de maskiner jeg gennem tiden har testet, har mærket Asus brændt sig godt og grundigt fast. Især deres M6N serie

Men tak for debatten, og fortsat godt weekend Nse
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 18:52 #24
Var det dig der lige smed karma på mig Nse?
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:57 #25
Ird: Der er ingen grund til at have en bærbar der yder som en hest, hvis det ikke er målgruppen. Tag mig selv som eksempel, jeg har hverken brug for en stor harddisk (5gb er rigeligt), grafikkort (integreret er rigeligt) og en P3 er også rigeligt, men derimod ligger jeg høj vægt på, at den er yderst let og lækker, og hvis jeg skal betale ekstra for det, er det intet problem. For mit vedkommende er IBM et naturligt valg fremfor fx. ASUS.
Der passer jeg perfekt ind i IBM's målgruppe, og det er nu engang IBM's målgruppe.
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 18:59 #26
Nope ird.. Jeg kan godt lide den diskution, det er bestemt ingen grund til dårlig karma.. Selvom vi måske snakker lidt forbi hinanden, men det har nok mest noget at gøre med principper...
God weekend til dig også :)
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 19:01 #27
Tja er ved at være vamt til enten at høre jeg ikke har forstand på hardware, eller på anden måde får skod karma der ikke bliver underskrevet :)
Men ikke forstand på hardware og så ligge nummer to....passer vist ikke helt sammen du :)
En flok tøsedrenge du.
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 19:07 #28
Ja sådan er det, men ligeså længe at spørger for noget ud af det, så er det godt nok.. Karma er nok og mere et iritationsmoment end så meget andet..
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 19:08 #29
Kan ikke være mere enig du :)
Smed lidt fortjent karma til dig, for altid godt med en diskution på et venligt plan
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 19:15 #30
Takker :)
Har lige en lille rettelse til dit nr. 2 indlæg.. Der er kommet Radeon grafikkort med 128mb ram...
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 19:17 #31
Men lige for at vende tilbage til tråden, så er jeg enig med Ird vælg en ASUS eller Dell. Dell er en anelse billigere, men siden penge ikke er et problem, så er det nok ligegyldigt..
Avatar billede ird Praktikant
13. marts 2004 - 19:18 #32
Ja det ved jeg med det hedder PRO og ikke helt samme teknologi :)
Der er heller ikke mærkbart forskel på 64 0g de 128. Ikke noget man skal give en formue mere for efter min erfaring..

Skal spise siger min bedre halvdel *G*

Pas på dig selv ok :)
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 19:20 #33
Hehe..
Ok mht. grafikkort, ikke lige mit felt, må man sige :)
Avatar billede nse Nybegynder
13. marts 2004 - 19:22 #34
Tak for diskussionen :)
Og undskyld Miol92, hvis vi har smadret tråden lidt, men håber du kan inddrage lidt af diskussion i dit valg :)
Avatar billede miol92 Nybegynder
14. marts 2004 - 18:57 #35
Øh, mange tak, men beklager at måtte meddele at I ud af alle disse mange indlæg endnu ikke har svaret på mit spørgsmål.. Jeg bad om en sammenligning mellem centrino og AMD64-bit..

Jeg tror ikke IBM er noget for mig, da der gerne må ligge lidt højere specifikationer bag for pengene (og så er de jo hyle grimme!)..

Desuden er jeg blevet ramt af en voldsom facination af Apple PowerBook G4..! Nogen der har noget kendskab til denne..? Hvordan står det til på spilsiden mht Apple? Ikke fordi jeg er den store gamer, men det kunne da være rart at have lidt at dvaske af til ind imellem :)
Avatar billede nse Nybegynder
14. marts 2004 - 22:29 #36
Jeg er helt i enig i at Apple laver de fedeste bærbare og stationære for den sags skyld, men de kører deres helt eget OS, og jeg er næsten sikker på, at det ikke er muligt at benytte alm. PC spil på dem, men som sagt er jeg ikke helt sikker..
AMD64 yder helt sikkert bedre, men den sluger også det mere strøm. Centrino har nogen fordele som AMD-processorer ikke har, bla. lavt strømforbrug og integeret wireless..
Mit råd er, at du samler/køber en Dell eller ASUS med Centrino, Ati Radeon grafikkort, godt med ram og, hvad du ellers synes af harddisk mv., så er du dækket rigtigt godt ind. Prisen vil være omkring det halve af de 30000kr alt efter størrelsen på processoren, ram'ene, skærmen og harddiske..
Avatar billede ird Praktikant
20. marts 2004 - 10:13 #37
Fik du kikket på skidtet :)
Avatar billede miol92 Nybegynder
21. marts 2004 - 17:11 #38
Jeg kunne godt tænke mig at høre mere fra folk som ved noget om apple.. F.eks. hvordan ydelsen på de der G4 processorer er og hvor 'flydende' Windows kører på VirtualPC emulering. Mest mht om man kan køre nyere spil..
Avatar billede ird Praktikant
28. marts 2004 - 16:42 #39
Fik du svar nok?
Avatar billede ird Praktikant
04. maj 2004 - 07:57 #40
Fik du tid til at kaste lidt feedback??
Avatar billede miol92 Nybegynder
05. juni 2004 - 15:52 #41
I må undskylde at jeg har været så lang tid om at svare, men jeg havde fuldstændig glemt alt om det, og den e-mail som sku minde mig om det, er ikke en jeg længere bruger. Dog mener jeg stadig ikke helt jeg har fået svar på mine spørgsmål.

Jeg bad om en sammenligning af AMD64 og Centrino. nse svarer godt nok på dette, men kun de helt grundlæggende ting som jeg vidste i forvejen jeg får svar på. Eftersom dette er et ekspertforum havde jeg tænkt mig lidt mere konkret som f.eks. hvor meget mere AMD-64 yder og hvor meget strøm den bruger. Der var også nogle andre ting jeg savnede, bl.a. svar på sidste spørgsmål omkr. Apple, men det er ligemeget nu for jeg har bestemt mig for at det skal være en Apple, jeg skal have.

Men I skal have tak for jeres engagement og der vil falde nogle points alligevel. Dog synes jeg 200 er for meget at give når jeg ikke synes jeg helt har fået svar nok. Derfor har jeg bestemt at I får 60 points hver, hvilket jo svarer til et svært spørgsmål.