Avatar billede tjmo Nybegynder
01. februar 2001 - 13:37 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

SD eller DDR

Hej jeg har et solteksl75kav bndkort med viakt133 og det hele kan de godt køre ddr ram når fsb`en er på 266. Og hvad er bedst SD eller DDR for der er jo ikke megen forskel.
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 13:39 #1
DDR er klart hurtigere. De vil kunne følge med din FSB på 266 MHz!!!
Avatar billede vuffe Nybegynder
01. februar 2001 - 13:40 #2
Ikke megen forskel??? DDR står for Double Data Read. Altså dobbelt så hurtigt som SD!
Avatar billede tjmo Nybegynder
01. februar 2001 - 13:44 #3
DEt vil altså sige at mit soltek sl75kav med fsb på 266 kan køre DDR ram. Eller har den 266
Avatar billede ricky Nybegynder
01. februar 2001 - 14:30 #4
Jeg tror at der bliver mixet lidt i begreberne...
SDRAM & RDRAM (RAMBUS) bruges på mb - SDRAM & DDR RAM bruges på grafikkort...
Avatar billede chruker Nybegynder
01. februar 2001 - 14:37 #5
DDR RAM vil også snart blive brugt på bundkort.
Avatar billede trille Nybegynder
01. februar 2001 - 14:41 #6
Undskyld men det er altså noget vrøvl!

SD-RAM Bruges rigtig nok på både MB og Grafikort

Men RDRAM og DDR RAM er 2. generations SD-RAM og bruges på mainboards:

RD RAM Er Intel\'s version
og
DDR Ram Er AMD\'s version

:o) Claus
Avatar billede ricky Nybegynder
01. februar 2001 - 14:54 #7
Det var det jeg mente... JEG mixer begreberne :-)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. februar 2001 - 16:41 #8
Der er faktisk kun lige én ting at tilføje.. du skal huske på at når du vil køre 266MHz på bussen, at din processor også kan klare hastigheden. En \"standard\" AMD Thunderbird 1.2GHz er faktisk \"kun\" bygget til en bushastighed på 200MHz (DDR) - de nye typer af Thunderbirds vil være bygget til at kunne klare 266MHz FSB. Ergo; sætter du en Thunderbird 1200/100 på et bundkort der sammen med RAM modulerne kører 266MHz (133) DDR i hastighed, er din Thunderbird \"kun\" bygget til en lavere bushastighed, hvorfor du presser den ganske pænt.

Om den kan klare det eller ej, skal jeg lade være usagt. Jeg smider gerne et link til dem der tror jeg har kuk i låget :)

Xtom` =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. februar 2001 - 16:52 #9
(DDR SD-RAM bruges også på skærmkort)
Avatar billede chruker Nybegynder
01. februar 2001 - 17:45 #10
Så vidt jeg husker skal serienummeret ende på C for 266 MHz Thunderbirds og B for 200 MHz Thunderbirds.
Avatar billede tjmo Nybegynder
01. februar 2001 - 17:46 #11
min com er en 1000mhz thunderbird athlon .

Men kan jeg så godt køre ddr ram hvis fsb`en er på 200 eller 233.
og hvad står den normalt på når jeg har et soltek sl75kav. Og kan cpuen godt klar det
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. februar 2001 - 17:48 #12
chruker: korrekt :)
Avatar billede nostradamus92 Nybegynder
01. februar 2001 - 23:51 #13
DDR!!!!!!!!!!!!!!........................i love tha\' shit!!
Avatar billede nostradamus92 Nybegynder
01. februar 2001 - 23:53 #14
til tjmo.....det hedder ikke thunderbird athlon......(det er 2 forskellige modeler).
Det er AMD der laver begge :)
Avatar billede wismann Nybegynder
02. februar 2001 - 01:40 #15
DDR-Ram er grafik ram. SD-Ram er bare til pc\'erne
Avatar billede chruker Nybegynder
02. februar 2001 - 03:06 #16
Det var da utroligt.

Kig på følgende side: http://www.via.com.tw/products/kt266.htm

Den side beskriver Via\'s nyeste chipsæt til Athlon og Duron processorerne. Dette chipsæt understøtter følgende typer SDRAM:
SDR = Single Data Rate
DDR = Double Data Rate
VCM = Virtual Channel Memory

Men i hele den her diskussion er vi vist kommer væk fra tjmo\'s oprindelige spørgsmål. Jeg har vist misforstået det oprindeligt for når jeg læser det igennem nu kan jeg jo se at du spørger om du kan bruge DDR-SDRAM i dit bundkort. Og nej, det kan du desværre ikke. Chipsættet på dit bundkort (Via\'s KT133A chipsæt) understøtter _ikke_ DDR-SDRAM. De 266 MHz som måske forvirre er kun hastigheden mellem processoren og chipsættet.

Altså du kan _ikke_ bruge DDR-SDRAM på dit bundkort. Både RAM soklerne og strømmen til RAM modulerne er ikke kompatible.
Avatar billede chruker Nybegynder
02. februar 2001 - 03:07 #17
Du kan bruge almindeligt SDRAM (SDR-SDRAM) og VCM-SDRAM i bundkort.
Avatar billede tomle Nybegynder
03. februar 2001 - 15:29 #18
For at udrydde alle misforståelser:

Til alm. bundkort kan man normalt bruge disse typer hukommelse (hvis ellers kortet understøtter det):
1. SD-RAM (Single Data Rate - hurtige og billigst)
2. DDR-RAM (Double Data Rate - hurtigere og billige)
3. RD-RAM (Rambus Dynamic - hurtigst og DYREST)

Til grafikkort bruges normalt én af disse typer:

1. SD-RAM (igen)
2. SG-RAM (særlig grafikvenlig udgave af SD, bruges næsten ikke)
3. DDR-RAM (igen)

Nye typer er sikkert på vej inden længe.