Avatar billede superboy Nybegynder
03. marts 2004 - 23:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Få baggrund (billede) til at følge browser vinduet, hvordan??

Hvordan kan jeg få et baggrunds billede til selv at følge browser vinduet størrelse?? Når man bare angiver en farve er der jo ikke noget problem, men jeg vil gerne have et billede som baggrund, og når browser vinduet så bliver større end billedet er så viser den bare det samme billede ved siden af og det er jo pønt grimt, så kan man ikke få billedet til automatisk at følge browser vinduets størrelse?
Avatar billede superboy Nybegynder
03. marts 2004 - 23:02 #1
Glemte selvfølgelig at sige at jeg kun selv har lært HTML og ikke har tid til at lære CSS ASP osv. Men hvis kendskaber til disse er påkrævet så bare kom med det alligevel. En kode med evt. lidt forklaring ville være klart det bedste!!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. marts 2004 - 23:05 #2
Du kan undgå at billedet gentages ved at bruge følgende:

<body background="billede.jpg" style="background-repeat: no-repeat;">
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
03. marts 2004 - 23:06 #3
Jeg kender ikke til andre mulighed for at tilpasse baggrunden!
Avatar billede thedeathart Nybegynder
03. marts 2004 - 23:08 #4
hvis det er muligt (tror jeg ikke, fordi jeg ALDRIG har oplevet det selv)
så vil det kræve et syret javascript eller c++,
men under alle omstændigheder vil det bliver utroligt grimt, men mindre du bruger vektor-grafik
Avatar billede roenving Novice
03. marts 2004 - 23:28 #5
Et baggrundsbillede kan ikke resizes, det har den størrelse, det har !-)

Men, som jakobclausen skriver, kan man for det første undgå, at det gentages, og så kan man også sætte det f.eks. i midten (default er til venstre i toppen)

Men i det element sætter du baggrunden ind med (inline-) css-style, og du kan så angive en farve, som udfylder det, som er udenom, f.eks.

<body style="background:url('baggrund.jpg') center center no-repeat #ccc;">
Avatar billede thedeathart Nybegynder
03. marts 2004 - 23:30 #6
roenving> faktisk kan man bare bruge jakobclausens tip, men lidt udvidet

<body bgcolor="farve" background="billede.jpg" style="background-repeat: no-repeat;">

fordi når man laver no-rept, så ser man bare baggrunden på resten af sitet, (lidt nemmere en css)
Avatar billede roenving Novice
03. marts 2004 - 23:33 #7
>>thedeathart

-- kig lige på længden af din kode i forhold til min kode ...

-- og jeg har udover baggrundsbillede, ingen gentagelse og baggrundsfarve også angivet en centraliseret position !-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
03. marts 2004 - 23:49 #8
Bare hvis I var interesserede:

I den kommende CSS3 specifikation vil der komme en mulighed for at definere størrelsen på et baggrundsbillede.
http://www.w3.org/TR/2002/WD-css3-background-20020802/#background-size