Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 09:23 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Jeg sidder fast i formateringen

Hej folkens

I går ville jeg formatere min computer.

Som jeg altid plejer, satte jeg startupdisketten i drevet, lukkede ned i Windows og startede op i MS-DOS.

Herefter skrev jeg: A: Format C:

Og så formaterede den som forventet.

Da det var sket angav jeg hvad Hardisken skulle hedde og så genstartede jeg.

Men her skete det irriterende. Nu sker der det, hver gang jeg tænder computeren, at der står:

Ugyldig systemdisk
Disk I/0 fejl
Skift disk, og tryk på en tast

Sig mig drenge (og piger undskyld), hvad fanden gør uvidende jeg nu????
Avatar billede hell_keeper Nybegynder
03. marts 2004 - 09:25 #1
Du sætter din startdiskette i og booter på den, og installeret windows 98/me Hvis du har windows 2000/XP sætter du den op i biosen til at boote fra CD og putter CD'en i drevet og starter maskinen op på den måde.
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 09:27 #2
Jamen jeg kan slet ikke få den til at registrere min A drev. jeg kan slet ikke skrive noget....
Avatar billede fet321 Nybegynder
03. marts 2004 - 09:32 #3
Har du også haft gang i noget fdisk?
Avatar billede peet-49 Novice
03. marts 2004 - 09:35 #4
First boot i bios skal stå til flobby.
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 09:41 #5
Jeg har ikke brugt fdisk. Hvor ændrer man first boot i bios henne? Jeg kan godt komme ind i bios, men vil det sige at den bare skal kunne registrere mit flobby drev og at den skal stå først?
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 09:47 #6
Det er lidt noget pis, har aldrig prøvet noget lign. før. Har andre/I? Eller mener i bare mit flobby skal nr.1 i bios?
Avatar billede hell_keeper Nybegynder
03. marts 2004 - 09:47 #7
Det er meget forskelligt fra BIOS til BIOS hvilket Motherboard har du?
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 09:51 #8
ASUS A7 et eller andet med VIA (som er indb. lydkort)
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. marts 2004 - 09:54 #9
Det lyder som om at systemfilerne ikke er lagt over på harddisken idet du formatterede - prøv evt at formattere igen med: /s

mener det er sådan:

A: Format C: /s
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 10:12 #10
Jamen det er sikkert en god idé, men jeg kan slet ikke komme til at skrive noget! Det eneste den viser er den fejlmeddelelse...
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. marts 2004 - 10:16 #11
Jeg ville nok også prøve at stille A-drevet til "First Boot Device" i bios. - og så formattere igen fra disketten men /s
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
03. marts 2004 - 10:16 #12
men = med
Avatar billede bartfreak Nybegynder
03. marts 2004 - 10:18 #13
resset din bios og prøv igen..O)
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 10:18 #14
Du skriver i dit første indlæg at du brugte startdisketten, bootede den på disketten dengang, eller valgte du "Genstart i MS-Dos" da du lukkede ned?
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 10:27 #15
Fromsej:

Jeg prøvede først at starte computeren med startup-disketten i, hvor den så plejer at gå "ind i den" og åbne. Men selvom disketten var i fra start, gik den bare ind i Windows. Så derefter, mente jeg det var det samme at "Genstarte i MS-Dos"og derefter gå ind i A:
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 10:43 #16
Håber det er svar på dit spørgsmål?
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 10:49 #17
Ja, så er fejlen også at du ikke booter på diskettedrevet, du skal ind i BIOS og sætte Floppy til First Boot Device.
Avatar billede fet321 Nybegynder
03. marts 2004 - 20:29 #18
Du skal ikke være urolig for at ændre boot-device i bios.
Det er en af "de lette" bios-indstillinger, og det kan aldrig gå mere galt, end at du skal ind og ændre det igen.

Sidder selv med et ASUS A7V, og har lige dobbelttjekket, hvordan boot-device ændres.
Du gør som følger:

1. Boot maskinen og tryk på Delete, når maskinen tæller ram op.
2. Brug højrepiletasten til at rykke hen til fanebladet "Boot".
3. Brug pil ned og ryk til "X. Removable Device".
4. Tryk retur og vælg "Legacy Floppy".
5. Bliv stående på "X. Removable Device" og klik på +-tasten indtil "X. Legacy Floppy" står som punkt 1.
6. Brug højrepil og vælg fanebladet "Exit".
7. Ryk ned til "Exit saving changes" og tryk retur.

Din maskiner booter nu på floppy-drevet, som det første bootdevice.

Når du er færdig med installationen, kan du hoppe i bios igen, og sætte din harddisk som første bootdevice. (Så slipper du for at maskinen står og læser på floppy-drevet hver gang den starter.)
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 22:27 #19
Så fandt jeg ud af det. Det var bare galt med hvilken en den skulle boote. Tak for alle jeres svar - min computer kører nu optimalt igen - herligt!
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 22:28 #20
nu mangler jeg bare at give pointene, men skal I ikke svare før jeg kan acceptere én?
Avatar billede fet321 Nybegynder
03. marts 2004 - 22:43 #21
Ved ikke om du brugte noget af det jeg skrev.
Men her er et svar.
Du skal dog IKKE give mig alle 200 point.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 22:50 #22
En lille sjat for Bootdeviceforklaringen, måske( Max 5 point ) *S*
Avatar billede Findahl Praktikant
03. marts 2004 - 23:27 #23
hvordan giver man point til flere? er ikke helt inde i det her system..... men det fungerer da fint med hurtig hjælp, det er da altid noget!
Avatar billede fromsej Praktikant
03. marts 2004 - 23:35 #24
Du beder dem du synes skal have point om et svar, så får du mulighed for at tildele hver enkelt det antal point der er passende, går det galt så en får hele dynen, skal vi nok dele indbyrdes.*S*
Avatar billede Findahl Praktikant
04. marts 2004 - 18:30 #25
Først til mølle med svar, får først malet points! Tak for hjælpen drengene ;o)
Avatar billede fromsej Praktikant
04. marts 2004 - 21:38 #26
Velbekomme, tak for point.*S*
Hvis nogle af i andre synes i skal have så læg lige et indlæg, så skal jeg nok dele ud.