Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 21:18 Der er 31 kommentarer

ny harddisk?

Jeg har en maskine som der skal ny hardisk i men har aldrig prøvet det..?
Det er Seagate Barracuda 7200.7 på 40 GB, er der en der kan hjælpe mig men en beskrivelse af hvordan det skal gøres..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. februar 2004 - 21:32 #1
sluk maskinen..tag låget af, find et ledig stik der passer, og et strømstik, er der ikke flere kan man købe en (y-splitter) så har du et mere, den koster 10-20 kr.
hvis den sidder nummer to skal den være slave jumpet, det er de små platik dutter..O)
tit skal der ikke være jumpere i når den er slave, men det står på.
hvis du kører win98, skal du bruge f- disk..kig her-->http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=247
Avatar billede fromsej Praktikant
29. februar 2004 - 21:32 #2
Skal den i som ekstra disk, eller i stedet for den anden?
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 21:36 #3
Det er et helt andet kabinet når jeg går i gang bruger jeg min egen skærm og tastatur o.s.v. Den skal i i stedet for en anden.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. februar 2004 - 21:38 #4
i xp, kan du gå i kontrolpanel/ydelser og vedligeholdelse/administration/Computeradministration/diskhåndtering..
og der opret partitioner, formatere, opdele..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. februar 2004 - 21:40 #5
så skal den være master..O)
står det ikke på den hvordan man skal sætte jumperne..??
Avatar billede fromsej Praktikant
29. februar 2004 - 21:44 #6
Du skal være sikker på at disken er jumpet som master, så piller du bare den gamle disk ud, sætter stikkene i den nye, og skruer den fast.
Hvilket styresystem skal du have på den?
Hvis det er WinXP eller 2000, sætter du CDRom til at være First Boot Device i BIOS, og booter på styresystemscdén så går det faktisk næsten af sig selv.
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 21:46 #7
jeg sætter vel bare cablerne som de sidder på det gamle..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. februar 2004 - 21:48 #8
gud..ja... man skal jo lige i bios..(tryk delete ?)når den starter op, gå i standard indstillinger, og auto detect drevene
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 21:51 #9
Altså det vil sige... Jeg piller den gamle harddisk sætter den nye i, det tror jeg godt jeg kan klare..?
Når jeg så starter maskinen op starter den så automatisk op i bios.
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 21:52 #10
Der skal 2000 på
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. februar 2004 - 21:53 #11
Ja.. hvis du trykker delete.. når den starter op, så kommer du i bios..O)
Avatar billede fromsej Praktikant
29. februar 2004 - 21:54 #12
Nej, den starter ikke op i BIOS, du skal trykke på <Del> for at komme i BIOS, det gør du under opstarten, hvis det ikke er <Del> så prøv at trykke <pause>, så burde du kunne læse det på skærmen.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
29. februar 2004 - 21:55 #13
når du har gjort det, stikker altså fundet hdén.., så husk at sætte boot rækkefølgende ..som fromsej sig.
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 21:57 #14
ok jeg prøver.. Jeg er nåd til at slukke denne maskine men i får lige pointene skal jeg dele dem mellem jer..?
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 21:57 #15
*nød
Avatar billede fromsej Praktikant
29. februar 2004 - 22:08 #16
Point venter vi med til det virker.*S*
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 22:51 #17
så er jeg her igen, det virkede ikke, den ville ha en diskette... og ville ikke starte op med cdrom'en...
Jeg håber i stadig er der... :-(
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
29. februar 2004 - 22:52 #18
Og der skal xp på istedet, jeg kan ikke finde nøglen til 2000..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
01. marts 2004 - 10:13 #19
når du har ordnet overstående, er det blot at stikke cdén i..O)
Avatar billede fromsej Praktikant
01. marts 2004 - 12:07 #20
Hvis du ikke kan boote fra CDrom, er der en mulighed med bootdisketter, her er fire forskellige, så må du selv finde den rigtige.
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290 - Bootdisketter XP Home.
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291 - Bootdisketter XP Pro.
Windows XP Home Edition SP1
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=42818
Windows XP Professional SP1
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=42819
Du skal bruge 6 disketter.
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
01. marts 2004 - 12:50 #21
hvad med alt det skidt jeg nu har lagt på den, jeg har forsøgt med en startsdiskette og så var jeg inde og dovnloade moget fra Seagate..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
01. marts 2004 - 12:54 #22
var det ikke en nye hd..?
Det vil blive slettet når du installere xp, med mindre der ligger et styrer system på den i forvejen.
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
01. marts 2004 - 12:59 #23
Ja det er en helt ny hardisk...
Nu har jeg downloadet de 6 disketter så køre jeg bare dem og så..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
01. marts 2004 - 13:02 #24
stik den 1. i og genstsrt..O)
Avatar billede fromsej Praktikant
01. marts 2004 - 13:03 #25
Det burde være selvforklarende, jeg har aldrig prøvet fra disketter.*S*
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
01. marts 2004 - 13:15 #26
disk 5 ville den ikke tage skal jeg så starte forfra..?
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
01. marts 2004 - 13:37 #27
Nu har jeg downloadet de 6 disketter igen forsøgt at køre dem en gang til men samme problem ved nr 5 disk stopper den...
Avatar billede fromsej Praktikant
01. marts 2004 - 20:40 #28
Har du mulighed for at få fat i en Win98 bootdiskette, så brug den.
Du skal så skifte til CDrom drevet når den er bootet op, finde mappen i386 og skrive winnt og trykke på <Enter>
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
01. marts 2004 - 20:57 #29
der er jo ikke nogen der køre med 98 mere..?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
01. marts 2004 - 21:03 #30
det er den bedste startdiskette der findes..O)
Avatar billede susannegraumann Nybegynder
09. marts 2004 - 08:11 #31
Nu har jeg forsøgt med en 98 startdiskette, fået 98 instilleret og det gik fint men så forsøgte jeg at ligge XP på og den kom kun havlvejs og kom så ud med fejl.
Jeg havde en hjemme i går som roder med sådan noget som sin hoppy men ham kunne heller ikke finde ud af den. Han siger at jeg på en eller anden måde har fået lagt en kæmpe bussemand på hardisken..?

Jeg mener at når jeg starter forfra med disketten, formatere så burde den vel være ren men aligevel vil den ikke..