Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2004 - 20:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Erfaringer søges om støjsvage HDD's.

Jeg har i sinde at købe en ny 100% støjsvag harrddisk.

Jeg har nu set at man stadig kan købe 4200rpm diske, og disse er praktisk talt lydløse. Men jeg kender ikke hastighedsforskellen på en 4200 og en 5400 rpm disk.
Er hastighedsforskellen mærkbar?

Jeg har købt en SilentDrive skuffe til harddisken, så jeg kan spærre lyden inde og jeg har læst mig til at  7200 diske ikke kan tåle at blive lukket inde, da de producerer for meget varme.

Min nuværende disk "hviner" rundt inde i boksen, og er faktisk det eneste jeg kan høre på min PC.
Så det korte af det lange: Jeg søger derfor en harddisk der kan tåle at blive proppet i en SilentDrive boks og som er 110% lydløs.

Nogle gode bud?
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2004 - 20:14 #1
Støjniveauet skal helst være under 20dB.
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2004 - 20:57 #2
Dette er det eneste bud jeg selv kan finde.
http://www.edbpriser.dk/default.asp
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2004 - 20:58 #3
hmm... ups..
Maxtor QuickView DiamondMax 16
Avatar billede laksefar Nybegynder
28. februar 2004 - 21:02 #4
Samsung Spinpoint skulle være ret støjsvag: http://www.itzonen.dk/content/anmeldelse.asp?reviewid=729
Avatar billede laksefar Nybegynder
28. februar 2004 - 21:07 #5
Hvis du også hænger den op i et gummiophæng, skulle den være næsten lydløs.. Har selv sat min op i en blæksprutte-elastik :D
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2004 - 21:10 #6
hvordan har det påvirket støjen - det der med elastik ophænget?
Kan du høre disken dreje rundt? kan du høre læsehovederne søge `?
Avatar billede laksefar Nybegynder
28. februar 2004 - 21:17 #7
Jeg kan ikke høre når den drejer rundt, men jeg kan høre en lille bitte smugle når den arbejder.. Har passiv på gfx, 12 db på cpu, 12 db i psu og 12 db i kabinettet. Så der er intet der støjer.

Ophænget virker på samme måde som dette produkt: http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=NRNC100&Fane=SILENT,SINRHD
Avatar billede laksefar Nybegynder
28. februar 2004 - 21:20 #8
svar
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2004 - 21:35 #9
:-)
Jeg har pt en SilentSystems-drive-skuffe som de også anbefaler til at fjerne mekanisk støj, men hvis du siger at der ingen mekanisk støj er fra disken, så vil jeg kraftigt overveje at købe de der gummi-ophæng i stedet for.

Kan jeg tillade mig at spørge hvordan du har målt dB i din computer? Eller må jeg spørge om hvilke komponenter du har i, der er så støjsvage ?

Har selv en Seasonic PSU på ca. 14dB, passiv GFX og en hjemmebygget cpu-køler der også kun kan høres, hvis jeg sætter øret helt hen til papst-blæseren.
Avatar billede Rune Sommer Mester
28. februar 2004 - 21:37 #10
Laksefar - Accepteret.

(Hvis der kommer andre gode tips og ideer, kan de også få tildelt 60 point hvis det er et brugbart tip)
Avatar billede laksefar Nybegynder
28. februar 2004 - 22:52 #11
thorun, ja ganske simpelt. Papst 12 db på køleprofil til cpu (P4 2.66), Chieftec 360 Watt moddet med Papst 12 db, Papst 12 db i kabinet, homemade alu passiv køle-profil på Geforce TI-4200 og elastik ophæng til harddisk.
Avatar billede laksefar Nybegynder
28. februar 2004 - 23:08 #12
Ikke at glemme mit Chieftec kabinet.

Jeg vil da anbefale at du prøver at lave det gummi-ophæng selv. Det kan sagtens blive lige så godt som det man kan købe.