Avatar billede rolchau Nybegynder
27. februar 2004 - 13:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Dansk tegnsæt virker ikke i Java under linux=(

Hej.

Jeg har netop installeret den nyeste SDK på linux. Installeret Jedit og til min rædsel virker æøå | ^ ~ ikke i programmet. Det er ikke kun jedit, men samtlige java programmet hvor disse tegn ikke kan benyttes. Der skrives blot firkanter istedet for tegnene.

Det er især jBuilder jeg gerne ville have til at virke ordentligt med | æøå osv. I alt andet end java ting virker tegnene fint.

Mvh Tommy
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2004 - 14:28 #1
Gæt: java bruger ISO-8859-1 men din Linux er konfigureret til UTF-8
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2004 - 14:47 #2
Så enten den ene eller den ande skal omkonfigureres.

Prøv evt. at starte program med:

java -Dfile.encoding=UTF-8 Program
java -Dfile.encoding=ISO-8859-1 Program
Avatar billede rolchau Nybegynder
27. februar 2004 - 15:29 #3
Jeg har prøvet encoding på et System.out.println("æøå | ^ ~") program men får stadig kun:
"??? | ^ ~" udskrevet i konsollen.

Laver jeg samme udskrivning i c++ cout << "æøå | ^ ~" udskriver fint nok:
"æøå | ^ ~"

Jeg har også prøvet -encoding ISO-8859-1 ved kørsel af javac på programmet. Lige lidt hjælper det =(
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2004 - 15:32 #4
java ikke javac
Avatar billede rolchau Nybegynder
27. februar 2004 - 15:39 #5
Jeg mente ved kompilering ;)
Avatar billede rolchau Nybegynder
27. februar 2004 - 17:34 #6
ok nu kom jeg lidt længere. LC_ALL variablen skal sættes til da_DK.ISO8859-1 og så virker æøå i java programmerne - Men | ^ ~ virker stadigvæk ikke.
Avatar billede rolchau Nybegynder
01. marts 2004 - 19:52 #7
Nå nu virker det:
Option "XkbVariant" "nodeadkeys" i XF86Config.