Avatar billede unknown_someone Juniormester
27. februar 2004 - 11:50 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er API

Jeg sidder sammen med nogle andre og skal i gang med et API - men hvad fa** er det?

Vi er så meget med på det at vi ved et API er en form for applikation der gør at to systemer kan kommunikere med hinanden - altså hvis vi fx har nogle data som andre vil gøre brug af uden at gå direkte ned i vores database samtidig med at det vi levere kan modtageren gøre med hvad de vil (designe som de vil, kun benytte de data de vil etc)... men ret mig hvis vi tager fejl!!!

Vi har været lidt ude rundt omkring for at se hvad andre har lavet af API'er - men det er vi ikke blevet klogere på for det spænder lige fra cgi-filer og xml til nogle for os totalt ubekendte filer.

Derfor søger vi information om præcis hvad et API er - og vigtigst af alt eksempler på hvad det kunne være og hvordan det fungere i praktis (med det eksempel at afsender har en database og modtager skal benytte det på en hjemmeside.)
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. februar 2004 - 13:15 #2
Application Program Interface. Du kan sammenligne det lidt med et stik. En velbeskrevet "enhed" andre kan lave enheder/tilføjelser der passer til eller som kan bruge den funktionalitet applikationen stiller til rådighed. Søgemaskinen google, har f.eks. et API der muliggør at andre tjenester kan lave tilføjelser til google (toolbare og andet) eller bruge deres
Avatar billede swaxi Nybegynder
27. februar 2004 - 17:20 #3
sdk, framework og library, system-grænseflade er mere eller mindre synonymt med api, hvis det hjælper dig lidt.
api er noget programmører bruger.
en måde, at se et api på, er som et bibliotek af funktioner, som stilles til rådighed for dit program.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
02. marts 2004 - 13:33 #4
Hvis der tages udgangspunkt i mit eksempel - altså at firma 1 har nogle oplysninger i fx en database og firma 2 vil bruge de oplysninger så

- skal firma 1 vel lave et API
- hvis ja, hvad kunne det API så være (xml, db-adgang, eller...)?
Avatar billede theprofessor Nybegynder
23. marts 2004 - 18:59 #5
en database program har en API--det er hvad du ser på skærmen! Alle programmer har en API!! En webbrowser har også en API så du kigger på en nu!!
Avatar billede swaxi Nybegynder
23. marts 2004 - 19:33 #6
jeg må erklære mig uenig med theprofessor.
et api er en system-grænseflade. oftest henvendt til programmører. det er langt fra alle programmer, der er udstyret med et såddant.
det lyder på mig som om du forveksler api med ui (userinterface). de fleste programmer er udstyret med et såddant. omend ikke alle. (en deamon er eks. et program, der ingen brugergrænseflade har)
Avatar billede unknown_someone Juniormester
25. marts 2004 - 16:58 #7
uden selvfølgelig at kunne være sikker vil jeg også mene der er betydelig forskel på UI og API.

Hvis man laver en webservice i fx C#.NET og giver andre mulighed for at bruge denne webservice - er det så et API?
Avatar billede swaxi Nybegynder
27. marts 2004 - 14:23 #8
såddan bruges ordet ihvertfald. et API er - i modsætning til UI - en grænseflade til et system. derfor kan en webservice godt kaldes et API. et UI derimod, er en grænseflade til et menneske.
din webservice vil i sig selv være et API. men hvis du laver en html-form til, at tilgå det i, så er dette en UI.
Avatar billede frille Nybegynder
27. juni 2005 - 00:30 #9
API - Application programming interface - En fælles kontrakt man bliver enig om !. Lad os sige vi vil lave to komponenter 1 og 2 der skal snakke sammen, så kan person a lave den 1. og person b lave 2. komponent. Så kommer det smarte. Hvis person b programmere op imod interfacet, kan person a derved lave kald imod interfacet. DVS så behøver person a ikke kende en skid til implementationen af komponent 2, men kan bare bennytte interfacet. På den led kan man organisere software skrivning.
Avatar billede frille Nybegynder
27. juni 2005 - 00:31 #10
Forresten, ofte er disse API'er ofte meget velskrevet, så fx hvis der kommer nye programmøre til kan de læse api'et og derved ved de hvordan man skal bruge komponenten