Avatar billede julle.p Nybegynder
24. februar 2004 - 20:26 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Ny computer..

Hej...
Jeg har længe siddet, over 2 uger, og fundet de fedeste ting, syntes jeg selv.. Nu vil jeg bare gerne lige høre hvad i syntes om det..

Kabinet: ThermalTake Lanfire Xaser III

PSU: ThermalTake med 7 colors flash (w0020)

Bundkort: Abit IC7-MAX3

CPU: Intel Pentium 4 3.2 Ghz dual

Ram: Kingston 2x512 DDR, PC4000

Grafikkort: Asus Radeon 9800XT eller Abit Radoen 9800XT

Harddisk: 2xSata Seagate 120Gb, til Raid

Drev: Asus DVD-drev

Brænder: Sony DVD-brænder

Disk-drev: Asus diskette 1.44

Der skal under ingen omstændighede AMD i... Kan ikke li' mærket.. Det kan godt være de har udviklet en 64-bit, men hva'...

Er mest i tvilv om grafikkortet.. Abit har da ikke udgivet 9800XT i danmark endnu eller har de??

Tager også gerne imod andre forslag..

M.v.h. Alex!
Avatar billede want2learn Nybegynder
24. februar 2004 - 21:34 #1
Kabinet: ThermalTake Lanfire Xaser III

Er altid et godt valg hvis man vil have noget fedt/specielt og hvor det er muligt at købe løsdele som glasside/ blæserstyrring og så er de optimeret til vandkølling. så der er et godt valg hvor de kan vælge flere forskellige varianter i XASER serien.

Bundkort: Abit IC7-MAX3

Også et godt valg til en rimelig pris og så understøtter det de nyeste indefor elektronisk tilslutning usb.2/400watts strømforsygning osv.

CPU: Intel Pentium 4 3.2 Ghz dual

Igen et godt valg af en hurtig CPU dog har Intel lige lavet en 3.4 Ghz og det kunne jo være man skulle kigge lidt på den evt kunne man også kigge på AMD men hvis du er til INTEL så hold dig til det jeg vil ikke begynde at overbevise dig om at du evt kunne vælge en AMD 64bit, er du til INTEL så kør med det.

Ram: Kingston 2x512 DDR, PC4000

Kingston er altid et godt valg i ram og så gør det, det ikke ringerer af at det er PC4000, er nogle hurtige ramblokke du har der ;)

Grafikkort: Asus Radeon 9800XT eller Abit Radoen 9800XT

Radeon mener jeg er bedre end FX lige PT og 9800 og derover er et kanon valg så har intet at sige til det.

Harddisk: 2xSata Seagate 120Gb, til Raid

Efter at dit bundkort kan køre RAID så har jeg intet at sige til dette igen et godt valg evt kunne du kigge på det nye WC eller WB HD de er billige og du kan få 200 GB for lige lidt over 1000 kr.

Drev: Asus DVD-drev

mener jeg er overflødigt når du i forvejen køber en brænder som jo også kan læse DVD plader.

Brænder: Sony DVD-brænder

Du skriver ikke hvor hurtig den er men alt over 4X DVD+R er godt så muligvis OK.
Avatar billede julle.p Nybegynder
24. februar 2004 - 21:52 #2
Tak for dine svar..!!
CPU: Jeg har kigget lidt på 3.4 Ghz, men den koster 1000 kroner mere end en 3.2 og det syntes jeg er lidt spild af 1000 kroner..
Harddisk: Jeg vil da starks gå ind og se hvad de 2 mærker kan tilbyde.. tak for tippet..
DVD-drev: Du har nok ret med at det er lidt overflødigt.. Det vil jeg lige tage op til overvejelse..
DVD-brænder: Det er en fra Sony som både kan brænde dvd+r, dvd+rw og dvd-r, dvd-rw med 4 gange speed til ca 1200 kroner.. Så det syntes jeg er fair nok.. Syntes du ikke?
Avatar billede julle.p Nybegynder
24. februar 2004 - 21:54 #3
Men ville du foretrække Abit frem for Asus eller omvendt??
Avatar billede want2learn Nybegynder
24. februar 2004 - 22:09 #4
HD hedder
Western Digital og en ok str er
Caviar WD2000JB Special Edition modellen se EDBpriser

Abit er et nyere mærke og er OK har jeg hørt men jeg ville helt klart vælge ASUS eller MSI så ved jeg 100% jeg før noget for pengene selvom det evt er lidt dyrer.

en 4x bræner er helt OK bruger selv en 2X sony og brænder en 4.5 GB disk på 8-15 minutter alt efter antal filer.
Avatar billede julle.p Nybegynder
24. februar 2004 - 22:49 #5
Abit har jo været på market for et par år siden og haft store markedsandele, men på de sidste har de været ved at gå neden om og hjem, men så kom der nye mennesker til og siden har de udviklet f.eks det bundkort jeg vil have.. så spørgsmålet er om Abit ikke også er et godt mærke.. det smarte er jo at de bruger den såkaldte OTES køleteknik.. Så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal vælge.. men Asus er jo også et superent godt mærke!!
Avatar billede kick Nybegynder
24. februar 2004 - 22:54 #6
Vil klart anbefal Plextor PX-708A koster 1500Kr men så får du en stabil god brænder.
Jeg bruger den selv og er mit bedste DVD-brænder købe længe...Jeg vil helst kun køre Plextor for det ved man hvad er.Glælder både for DVD samt CD Drev
Avatar billede want2learn Nybegynder
24. februar 2004 - 23:16 #7
jamen ABIT er et OK mærke.

Men hvis prisen intet har at sige så vil jeg også anbefale PLEXTOR det er et kanon mærke, dog lidt dyrt, men det er IKKE KUN mærket du køber.

men ellers er SONY også et helt OK mærke.
Avatar billede deadmeat2k Nybegynder
24. februar 2004 - 23:38 #8
Et par kommentarer:

Angående strømdforsyning: 9800XT bruger strøm som en middelstor dansk provinsby og en DVd brænder og 2 harddiske gør ikke det forbrug mindre. Sørg derfor for at købe en PSU der yder i hvert fald 500 W så du også er fremtidssikret.

Angående 9800XT vil jeg sige du nok lige skal undersøge tingene lidt nærmere. jeg kan ikke tale for Abit men jeg ved at der har været forskellige problemer med Asus udgaven. Bl.a. er Asus blevet tvunget til at udgive en ny bios til kortet (er på trapperne), hvilket er lidt usædvanligt for grafikkort. Jeg prøver ikke at sælge ideen om FX i stedet, men vil bare lige formane til overvejelse. Det ville jo være sygeligt bittert at købe dit monstersystem og så laver grafikkortet fejl.
Avatar billede deadmeat2k Nybegynder
24. februar 2004 - 23:41 #9
og nå ja. Da SATA er ny teknologi skal du være ufattelig opmærksom på om det er 1. eller 2. generations SATA diske du køber. 1. generation er ikke meget mere end PATA133 diske, der har fået en adapter på så de passer til SATA (lidt firkantet - men i det store hele rigtigt). Lad dig derfor ikke snyde af billig pris, men check hvor ny harddisk modellen er.
Avatar billede julle.p Nybegynder
25. februar 2004 - 14:08 #10
Den strømforsyning jeg har kigget på har 480 watt.. så er det ikke også fint nok??
Angående grafik er jeg mest til Radeon.. Så kan man ikke bare vælge et andet mærke end Asus?? Jeg har selv et Geforce 4 Ti4200, og det har jeg kun haft problemer med.. Så er lidt træt af Geforce lige for tiden.. En lidt dårlig undskyldning, det ved jeg, men sand er den ;-)

Kan du så anbefale nogle harddiske til Sata.. Jeg har selv kigget på denne, og så bare købe to så jeg kan bruge Raid..:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420168&ref=gate2prices
Avatar billede deadmeat2k Nybegynder
25. februar 2004 - 14:35 #11
480 W burde være ok, det vigtigste er faktisk at det er et ok mærke så du er sikker på at den leverer stabil strøm. Det kan desuden godt betale sig at anskaffe en aktiv strømforsyning. Når den kan yde 480 W er det en ret stor fordel at den kan skrue ned for forbruget alt efter hvor meget computeren arbejder. Alternativet er at du har et strømtab på 30-60%  + en masse udviklet overskudsvarme i kabinettet. Jeg har ikke så meget indblik i kvalitetsforskellene på harddiskmærker. Det ser dog ok ud ud fra at disken kører 7200 rpm og har 8 mb cache - det skulle gøre det. Mht. Radeon kortet var det ikke for at afskrække dig 9800 XT er uden tvivl et rigtig godt kort (jeg bruger selv et Asus 9600 XT), jeg opfordrede bare lige til at undersøge lidt på nettet evt. Jeg tror ik du bliver ked af det kort hvis du har råd til det ;-) Jeg har ikke nogen specielle præferencer mod Asus andet end deres hotline sutter max (de svarer aldrig). Deres produkter er vist i reglen gode nok (har selv asus bundkort og grafikkort).
Avatar billede julle.p Nybegynder
25. februar 2004 - 14:45 #12
Okay tak.. mærket er thermaltake og koster næsten 1000 kroner så det burde være en godt strømforsyning... hehe..
jeg vil lige kigge på lidt tests af disse kort så jeg kan bestemme mig.. mange tak for hjælpen..
Avatar billede julle.p Nybegynder
25. februar 2004 - 16:35 #13
jeg har set at Intel hat lavet en CPU der hedder Intel Pentium 4 EE.. Hvad katten er det for en CPU... Jeg kan ikke finde den på edbpriser.dk så er den ikke udkommet i DK endnu eller hva?
Avatar billede deadmeat2k Nybegynder
25. februar 2004 - 17:26 #14
Det er de nye Extreme Edition (EE) af P4, de sælges bl.a. i UK pt. så mon ikke de snart kommer til DK.

http://www.intel.com/products/desktop/processors/pentium4HTXE/index.htm?iid=ipp_desk+proc_p4htxe&
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
26. februar 2004 - 08:40 #15
Du kunne eventuelt også overveje at invistere i et par Western digital Raptor diske til at sætte i raid, og anvende disse som systemdisk. De kører 10.000 og en 37 Gb disk koster vist ca. 800,-. Så vælge en stor billig 7200 rpm som opbevaringsdisk.

Det giver et mega performance boost at have en 10.000 rpm disk som systemdisk, og 2 i raid må være for vildt :)