Avatar billede tvj Nybegynder
30. januar 2001 - 19:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Redhat 7.0 Installation

Jeg er ved at installere linux for første gang, men er desværre stødt ind i et problem når jeg skal konfigurer X.
Jeg skal vælge skærm og grafikkort ( Geforce 2 MX ) men programmet kan ikke selv finde kortet.
Hvad gør jeg ? jeg har prøvet samtlige clockchips uden held :o(
Avatar billede uller Nybegynder
30. januar 2001 - 21:27 #1
Der er ret mange problemer med RH 7.0
Jeg vil faktisk anbefale dig at få fat i RH 6.2
Den er lige så sikker og der er færre problemer.
alternativt: http://www.trustix.net
Avatar billede tvj Nybegynder
30. januar 2001 - 23:02 #2
Jeg har nu fået fat i RH 6.2 men den kan jeg ikke installere den melder en vfat fejl og afslutter så.

Jeg har fundet ud af hvorfor jeg ikke kan bruge x det skyldes at Geforce 2 mx grafikkort ikke er med i RH 7.0. Jeg har fundet en update i rpm format, men hvordan pakker jeg dem ud og kan man gøre det fra en windows formateret diskette ?
Avatar billede tvj Nybegynder
30. januar 2001 - 23:06 #3
For at jeg kan få 6.2 til at virke ville det så være bedst at formatere og ligge linux ind først og windows 98 ind bag efter eller ...... ?
Avatar billede smirnoff Nybegynder
31. januar 2001 - 10:10 #4
En vfat fejl - vil det sige du installerer på en fat-partition? - i så bliver du nødt til at foretage en ny installation hvor du partitionerer disken med linux\' eget ext2-filsystem...du mister alle fordelene og regler ved ext2 hvis du installerer på fat.\'

Installer altid windows først, og derefter Linux...linux egen bootloader vil automatisk registerere windows og du da kunne vælge i opstarten mellem dos / linux.

For at kunne installere din rpm-pakke til dit grafik kort skal du bruge rpm (sjovt nok :) - det står for Redhat Packet Manager..i konsollen(shellen) i linux skal du sonm root køre:
rpm -ivh <din pakke>.rpm

Du kan godt kopiere din fil fra en diskette der er dos-formatteret - FORUDSAT at Linux har en konfigureret mount-entry til dos-disketter (På linux skal alle drev og diske mountes)..

Har du flere spørgsmål, bare skriv igen :)

Avatar billede tvj Nybegynder
31. januar 2001 - 16:37 #5
Det jeg ikke forstår er at jeg har lavet 2 linux partitioner en til selve linux og en til swap og det kan RH 7.0 sagtens finde ud af men 6.2 melder en vfat fejl ??
Jeg er blevet anbefalet at starte med en pakke der hedder storm ( www.stormix.com ) istedet for RH ? han mente den var nemmere at gå til når man fra en skala på
1-10 over forståelse af linux lå på -5 ?

Avatar billede tvj Nybegynder
31. januar 2001 - 16:54 #6
Når man skal køre en rpm ( NVIDIA_kernel-0.9-6.rh70-up.i386.rpm ) så mounter jeg floppy drevet og skriver så:
rpm -ivh NVIDIA_kernel-0.9-6.rh70-up.i386.rpm

Så siger linux: No such file cannot ......
Skal den kopieres ind på en eller anden måde først ?

....... Undskyld jeg er så dum :o)
Avatar billede smirnoff Nybegynder
31. januar 2001 - 19:26 #7
hvis man ikke spørger for man ikke svar - så du skal ikke undskylde :)

Lyder som om du har gjort partionering korrekt - er du sikker på du installerer på den rigtige partition???

...hmmm storm kender jeg ikke, men har prøvet hhv Corel Linux (som jeg dog ikke vil anbefale allivel) og mandrake...mandrake er nemmere end RH (umiddelbart)

Hvis du kan mounte disketten skal du bare kopiere rpmpakken over på din hd f.eks i et dir du laver på /usr/local/<et eller andet>
gå så derhen  (cd /usr/local/<et eller andet>) og kør :

rpm -ivh NVIDIA_kernel-0.9-6.rh70-up.i386.rpm

så skulle det virke...
Avatar billede tvj Nybegynder
01. februar 2001 - 19:54 #8
Jep nu kan jeg pakke rpm op :o) men desværre virker filerne ikke med stormix linux pakken :o( men tak for svaret